آفتاب

اظهار بی‌اطلاعی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از قصد مسکو برای تحویل اس300 به ایران

اظهار بی‌اطلاعی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از قصد مسکو برای تحویل اس300 به ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: اطلاعی درباره قصد روسیه برای تحویل اس 300 به ایران ندارم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در پاسخ به سوالی درباره این‌که روسیه قصد دارد سامانه دفاعی موشکی اس 300 را به ایران براساس توافق میان دو کشور تحویل دهد، گفت: من اطلاعی ندارم و باید اطلاعات جدیدی بدست آورم. درباره این سامانه موشکی و نگرانی‌مان در این زمینه قبلا صحبت کرده‌ایم.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، تونر در ادمه خاطرنشان کرد: اما اگر ما نظر دیگری در این زمینه داشته باشیم، آن‌ را بیان خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، ایران و روسیه در سال 2007 قراردادی را برای خرید پنج سامانه دفاعی اس 300 امضا کردند که ارزش این قرارداد ۸۰۰ میلیون دلار اعلام شده است. اما سه سال بعد، یعنی در سال 2010 رییس جمهور وقت روسیه تحت فشارهای غرب و آمریکا با این بهانه که تحویل این سلاح دفاعی به تهران نقض قطعنامه‌ سازمان ملل درخصوص این کشور است، اجرای قرارداد را متوقف کرد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در ماه آوریل طی حکمی ممنوعیت تحویل سامانه اس 300 به ایران را لغو کرد.

کاخ کرملین بیانیه‌ای را در این خصوص منتشر و اعلام کرد، فرمان رئیس جمهور روسیه، ممنوعیت انتقال سامانه‌های موشکی دفاع هوایی اس 300 را از طریق خاک روسیه از جمله به شکل هوایی، انتقال از فدراسیون روسیه به جمهوری اسلامی ایران و نیز انتقال به جمهوری اسلامی ایران خارج از قلمرو فدراسیون روسیه به صورت دریایی و هوایی را لغو می‌کند.

اکنون خبرها حاکی از آن است که تهران و مسکو در حال رایزنی برای تدوین یک قرارداد جدید برای انتقال اس300 به ایران هستند.

سامانه پیشرفته اس 300 دارای ماهیت کاملا دفاعی است و هدف از استفاده آن، محافظت از مکان‌های مهم در برابر حملات هوایی است. این سامانه موشکی در جهت تقویت دفاع و پدافند از مرزها و تاسیسات مهم و استراتژیک کاربرد دارد.

انتهای پیام

کد N983151

وبگردی