آفتاب

آغاز حمله دلواپسان به لاریجانی، ابوترابی و بروجردی

آغاز حمله دلواپسان به لاریجانی، ابوترابی و بروجردی

روزنامه آفتاب یزد نوشت: برجام در قامت یک خط کش به خوبی مرز میان اصولگرایان سنتی، اصیل و پایبند به اصول نظام را با اصولگرایان تندرو، افراطی و دلواپس آشکار ساخت و چنان دیواری میان این دو گروه از یک طیف کشید که دیگر تنها باید در خواب‌هایشان رویای حصول یک ائتلاف و اتحاد را ببینند و در واقعیت هم کابوس پیروزی اصلاح‌طلبان را مشاهده کنند.

 برجام شکاف میان اصولگرایان را درمجلس نهمِ تمام اصولگرا به وضوح آشکار ساخت و نشان داد که میان اصولگرایانی چون علی لاریجانی، علاء‌الدین بروجردی و محمد حسن ابوترابی فرد با اعضاء جبهه پایداری و اصولگرایان تندرو، تفاوت از زمین تا آسمان است.

تندروها و دلواپسان مجلس نهم تنها به دولت و اصلاح طلبان تیراندازی نمی‌کنند بلکه اگر نیروهای خودی هم به میل آنها کنشی نداشته باشند یک به یک آنها را به صلابه می‌کشند. علی لاریجانی، رئیس مجلس نهم، عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت، اولین فردی بود که در تیررس گروه دلواپس بهارستان قرار گرفت چرا که از آغازین روزهای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید برروی خط اعتدال قدم بر داشت و جامه حامی سیاست‌های مدبرانه دولت حسن روحانی و به خصوص برجام و مذاکرات هسته‌ای را به تن کرد و در برابر اقدامات نابه جا و برخی اصولگرایان تندرو از دولت منتخب ملت دفاع کرد و خود را در معرض آماج حملات دلواپسان قرار داد. نفر بعدی محمد حسن ابوترابی فرد، نائب رئیس مجلس نهم، عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت است. هرچند در دولت یازدهم تا پیش از حصول برجام تغییر رویکردی در خط‌مشی ابوترابی فرد دیده نمی‌شد اما گویی برجام نگاه این اصولگرای سنتی را تغییر داده و متوجه منافع ملی ساخته است چرا که وی در تمام جلسات کمیسیون ویژه بررسی برجام از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای حمایت نمود و از نحوه برخورد دلواپسان با آن با صراحت انتقاد کرد.

اما در این میان آن کس که به شدت این روزها متفاوت ظاهر شده است، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یعنی علاءالدین بروجردی است. بروجردی از آغازین روزهای حصول توافق هسته ای به حمایت از آن برخاست و در روزی که کمیسیون ویژه برجام تشکیل شد به مردم این دلگرمی را داد که: «مجلس در هر صورت رای مثبت به برجام خواهد داد.» با این حال این پیش‌بینی خوشبینانه بروجردی در کمیسیون ویژه بررسی برجام ثمری نداشت و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، نارضایتی خود را از گزارشی که مشخص شد در خارج از این کمیسیون به رشته تحریر درآمده است، با همگام و همراه شدن با 4 تن از موافقان برجام در این کمیسیون به وسیله امضاء بیانیه جامعی، ابراز نمود و بسان خاری شد که در چشمان تندروها فرو رفت.

آنچه مبرهن است این است که لاریجانی، ابوترابی فرد و بروجردی، از چهره های شاخص و مورد قبول اصولگرایان هستند که تمام طیف های این گروه سیاسی در پی آنند تا این سه نفر را در احزاب خود جای دهند و به نوعی از نام و برند آن ها برای اخذ رای مردم هزینه کنند. اما این سه نفر تا به اینجای کار ثابت کرده اند که منافع ملی شان را در اولیت منافع جناحی شان قرار می‌دهند و هر نوع خط مشی ای در سلوکشان جایی ندارد.پس اصولگرایان تندرو و دلواپس باید این سیاست مخدوش «یا با ما باش یا. .. » را فراموش کنند اگر می‌خواهند از اندک شانسی برای پیروزی در انتخابات مجلس شورای اسلامی برخوردار باشند.

2727

 

 

کد N982913

وبگردی