آفتاب

آیت‌الله جوادی آملی: طلاب درباره روز مباهله وظیفه تبلیغی خود را انجام دهند

آیت‌الله جوادی آملی: طلاب درباره روز مباهله وظیفه تبلیغی خود را انجام دهند

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی با اشاره به ضرورت برپایی کنگره و همایش علمی درباره مباهله، گفت: آن علمی که باید در حوزه شکوفا شود و جلوی این حرف‌ها بایستد علم کلام است که آن در حوزه کم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم، این مرجع تقلید روز سه شنبه در ادامه درس تفسیر خود در مسجد اعظم به بحث اجر رسالت پیامبر(ع) که محبت اهل بیت(ع) پرداخت و ادامه داد: کسانی مانند شیخ طوسی و شهید اول و ثانی در راه تبیین این معارف یا شهید شدند و یا کتابخانه و خانه آنان را آتش زدند.

وی ادامه داد: خیلی‎ها در زمان حیات مرده‎اند چون در مسیر اهل بیت(ع) و احیای سخنان آنان گام برنداشته اند ولی امثال شیخ طوسی که امام و امامزاده نبودند ولی چندین قرن است که با احیای معارف اهل بیت(ع) هر کس آثار آنان را می خواند بر آنها درود و فاتحه می فرستد.

*حقانیت امام علی(ع) را باید فریاد بزنیم

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه با سواد شدن گناه کبیره نیست تصریح کرد: اینکه در دست و پای همه است سواد و فضل نیست آنی را که گفته نشده و علم است باید بگوئیم که الان برای همه شما و ما هم مقدور است؛ ما اگر فریاد نزنیم صریحا می‎گویند علی در مباهله نبود، این فریاد را شیخ طوسی زد و عظمت و جلالت امام علی(ع) را ذکر کرد.

این مفسر قرآن بیان کرد: شیخ طوسی احیا کرد مطالب اهل بیت را؛ در جایی که این روایت را ذکر کرد که پیامبر(ص) در پاسخ یکی از صحابه که از ایشان درباره اصحاب پرسید و پیامبر در جواب نامی از علی(ع) نیاورد و وقتی با اعتراض آن صحابی روبرو شد فرمود تو درباره نفس من که سؤال نکردی که من از علی بگویم، درباره اصحاب پرسیدی؛ عمدا نام علی را نبرد.

وی تاکید کرد: باید فریاد بزنیم و بگوئیم که «لم یکن علی فی المباهه» دروغ است. کسانی مانند شیخ طوسی این فریاد را زدند و حتی کتابخانه او را آتش زدند و وقتی هزاره ایشان را گرفتند علمای اهل سنت گفتند به شیخ طوسی نگویید شیخ طائفه بگویید شیخ الاسلام که ما هم در این کنگره شرکت می‌کنیم آن هم بعد از هزار سال این حرف را می زنند.

*دیربجنبیم علی(ع) را از صحنه مباهله بیرون می‎کنند

این مرجع تقلید اظهار کرد: حرف تازه و علم فراوان است و آنقدر ریخته که حد و حصر ندارد، بازگوکردن گفته‎های دیگران، سواد نیست و حداقل حق مطلب این است که بگوئیم علی در مباهله بود و به منزله نفس پیامبر است.

آیت الله جوادی آملی، افزود: اگر گفتند برای مباهله همایش و سخنرانی و کنگره لازم است معلوم است که ما بدهکاریم به اهل بیت و اگر دیر بجنبیم «من یقترف حسنه» را می گویند دباره خلیفه اول است و مباهله علی را شامل نمی شود درحالی که این مسئله در شب تاریک نبود و قرار قبلی هم داشت و در روز روشن و در مدینه با مسیحیان انجام شد.

وی تاکید کرد: حمد را گفته‌اند امکان ندارد اثر نگذارد چطور برای برخی اثر دارد و برای ما اثر ندارد زیرا او دهان را پاک کرده است اگر حمد خواندیم و از دهان طیب و طاهر درآمد اگر بخواهد بیماری شفا یابد فکر اولیاء بیمار و پزشک و پرستار و .. برای درمان او هدایت می‎شود.

انتهای پیام

کد N982809

وبگردی