آفتاب

جمهوری کنگو برای لغو محدودیت دور‌ه‌های ریاست جمهوری همه‌پرسی برگزار می‌کند

جمهوری کنگو برای لغو محدودیت دور‌ه‌های ریاست جمهوری همه‌پرسی برگزار می‌کند

دولت جمهوری کنگو به منظور برگزاری یک همه پرسی در تاریخ 25 اکتبر در خصوص اصلاح قانون اساسی و اجازه به رئیس جمهور این کشور برای کاندیداتوری سومین دور ریاست جمهوری فراخوان داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ بر اساس این اصلاحیه قانون اساسی دور ریاست جمهوری در جمهوری کنگو برای دو بار قابل تمدید است که این به دنیس ساسو انگوئسو، رئیس جمهور 72 ساله این کشور اجازه خواهد داد تا در سال 2016 نیز مجددا برای سومین دور ریاست جمهوری کاندیدا شود.

اواخر ماه سپتامبر گذشته هزاران تن از کنگویی ها در شهر برازاویل پایتخت این کشور علیه تلاش‌های رئیس جمهور این کشور همچون چند تن از دیگر رهبران آفریقایی به منظور تمدید دوره ریاست جمهوری‌اش تظاهرات کردند.

مخالفان دولت کنگو تغییرات برنامه ریزی شده از سوی رئیس جمهور این کشور در قانون اساسی برای تمدید دوران ریاست‌جمهوری را "کودتای قانون اساسی" توصیف کرده‌اند.

برگزاری این همه پرسی بعد از یک نشست کابینه دولت کنگو در پایتخت این کشور اعلام شد. اصلاحیه در نظر گرفته شده همچنین محدودیت سنی حداکثر 70 سال را برای کاندیداهای ریاست جمهوری لغو میکند.

ساسو انگوئسو، از سال 1979 تا 1992 رئیس جمهور کنگو بود. بعد از آن وی رهبر مخالفان دولت شد و سپس در پایان جنگ داخلی کوتاه این کشور در سال 1997 بار دیگر به قدرت بازگشت.

وی در سال 2002 به عنوان رئیس جمهور کنگو انتخاب شد و بار دیگر در سال 2009 نیز مجددا به ریاست جمهوری رسید که داد مخالفانش را از بابت وقوع تقلب در انتخابات درآورد.

انتهای پیام

کد N982382

وبگردی