آفتاب
قرائتی:

500 آیه قرآن پتکی است بر سر کسانی که دین را از سیاست جدا می‌دانند

500 آیه قرآن پتکی است بر سر کسانی که دین را از سیاست جدا می‌دانند

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: بزرگترین دروغ را سازمان ملل می‌گوید ما نباید فکر کنیم که شرق یا غرب برای ما برادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی صبح امروز در مراسم اختتامیه بیست و سومین دوره و افتتاحیه بیست و چهارمین دوره مسابقات تلویزیونی درس‌هایی از قرآن که به همت موسسه ترویج فرهنگ قرآنی و با همکاری آموزش و پرورش و شهرداری با حضور جمعی از دانش‌آموزان منتخب مسابقات درس‌هایی از قرآن در تالار شیخ صدوق حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد، اظهار کرد: این مسابقات بیست و چهار سال پیش با همکاری جمعی از فرهنگیان شروع شد و امروز در حدود دو میلیون مخاطب دانش‌آموزی دارد.

وی در ادامه ضمن محکوم کردن فاجعه منا تصریح کرد: اکنون که ما در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین دوره درس‌هایی از قرآن شرکت کرد‌ه‌ایم نیمی از هموطنان‌مان در حال تشییع پیکر عزیزان خود در فاجعه منا هستند. خداوند در آیاتی از قرآن می‌فرماید: کعبه ملک احدی نیست، مثل خورشید که کسی نمی‌تواند ادعای مالکیت آن را داشته باشد.

وی ادامه داد: خداوند در آیه‌ای دیگر از قرآن فرمود که شما با سایر مردم هیچ فرقی نمی‌کنید که یک نفر که بخواهد به منا برود و خیابان را برای او ببندند این کار از نظر اسلام هیچ معنایی ندارد.

وی افزود: مکه محل امن الهی است حتی اگر کسی به شما چاقویی زده باشد و یا قتلی انجام داده باشد و به مکه پناه ببرد ما حق نداریم او را در مکه بگیریم. مکه همواره خانه امن الهی است. یکی دیگر از آیات قرآنی که باید به آن توجه کنیم این است که خداوند در قرآن می‌فرماید تولیت خانه خدا برای فرد و یا قبیله‌ای نیست. فقط گروه‌های باتقوا باید تولیت این حرم را به دست بگیرند.

قرائتی ادامه داد: فقط اسراییل از آل سعود راضی است که نتانیاهو از آنها بعد از فاجعه منا تشکر کرد. ما در مسجد‌الحرام حتی حق نداریم که یک ملخ را هم شکار کنیم و یا بزغاله‌ای را ذبح کنیم و یا گیاهی را بشکنیم. آل سعود بداند که ما نمی‌گذاریم که این فاجعه آنها کمرنگ و یا نادیده گرفته شود.

وی گفت: ما تازه داریم به محرم نزدیک می‌شویم یک آشی برای آنها بپزیم که در آن پخته شوند. برخی می‌گویند یعنی چه که آش بپزیم؟ امام سجاد (ع) بعد از عاشورا برای بنی‌امیه همین کار را انجام داد و از خاک تربت امام حسین (ع) تسبیح ساخت و این تسبیح در بین مردم دست به دست چرخید. همین گونه کارها بود که سبب شد عاشورا تا ابد ماندگار شود.

این استاد تفسیر قرآن خاطرنشان کرد: به نظر من شاهنشاهی در کل جهان هیچ معنی ندارد برای حکومت ایمان، تقوا، شجاعت و سابقه دینی مهم است. آل سعود کدامیک از اینها را دارد مردم آنها از روز تولد تا لحظه مرگ حتی یک بار هم به پای صندوق‌های رای نمی‌آیند. بزرگترین نعمت را ما داریم که حتی برای ساده‌ترین موضوع هم به پای صندوق‌های رای می‌رویم.

بزرگترین دروغ را سازمان ملل می‌گوید ما نباید به این فکر کنیم که شرق یا غرب برای ما برادر می‌شود من نمی‌خواهم که وارد سیاست شوم مگر با استناد به آیات قرآنی. چرا که در قرآن 500 آیه سیاسی داریم. این 500 آیه پتکی است بر سر آنهایی که می‌گویند دین از سیاست جدا است. آنها یعنی این 500 آیه از قرآن را نادیده می‌گیرند.

قرائتی در ادامه با بیان این‌که «یک آیه از قرآن داریم که این آیه در مورد حضرت علی (ع) است» گفت: خداوند در آیه 55 سوره مائده می‌فرماید ولی شما خدا رسول خدا و کسانی است که نماز می‌خوانند و در رکوع زکات می‌دهند. این آیه قبل از غدیر خم بر پیامبر (ص) نازل شده بود و پیامبر در روز عید غدیر برای اثبات حقانیت حضرت علی (ع) از این آیه بارها بهره برد. .

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: کل زکات برای فقراست ما به هر جایی از دین که بنگریم می‌بینیم کمک به فقرا در ارجحیت است. مسلمانان نباید فردی که به سوی آنها دست دراز کرده است را دست خالی برگردانند. برخی می‌گویند که شاید داشته باشد بهتر است با خود فکر کنیم که شاید نداشته باشد که دستش را جلوی فردی دراز کرده است.

وی یادآور شد: نماز و زکات باید پایدار باشد. کسی که نسبت به فقرا بی‌تفاوت باشد نباید حاکم شود. طلبه تا جایی که توان دارد باید برای ترویج دین خدا کار کند نباید این گونه باشد که وقتی نیاز نداشت تدریس را کنار بگذارد. مثل بازاری که وقتی شکم او سیر شود دیگر به بازار نمی‌رود. طبق سخن امام (ره) فردی که اینگونه باشد عقل او کم می‌شود. فرد بازاری هر چقدر هم که داشته باشد باید به مغازه برود و دردی از دردهای مردم را حل کند و تجربیات خود را در اختیار جوانان قرار بدهد.

رئیس ستاد اقامه نماز تصریح کرد: علم مفید است ولی برخی از علوم به گونه‌ای برای ما جا افتاده که حتما باید آنها را فرابگیریم در حالی که شاید اصلا ارزش و کارایی در زندگی ما نداشته باشد باید خاک آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه را عوض کنیم. فردی که در دانشگاه تحصیل می‌کند باید در کنار تحصیلش هنر هم داشته باشد که اگر در جایی استخدام نشد بتواند از خود هنری داشته باشد و امرار معاش کند. استخدام در جامعه ما نیست. ما این همه تحصیلکرده بیکار داریم پس باید خاک حوزه و دانشگاه را تغییر بدهیم.

وی گفت: طرح تحول مهم نیست مرد تحول مهم است. در احادیث دینی داریم که پیامبر یک بار در نماز راه رفت و آن زمانی بود که می‌خواست یک کثیفی را از روی دیوار پاک کند. در کار خیر باید عجله کنیم. رهبر یک جامعه هرگز نباید از مردم جدا باشد در کمک به فقرا منتظر حرکت دیگران نباشیم خود ما باید برای این امر حرکت کنیم. ما دین خود را از مرجعیت می‌گیریم نه از شعرا، فیلسوفان، سیاسیون و یا هر کس دیگری.

به گزارش ایسنا در پایان این مراسم افتتاحیه از 12 نفر از دانش‌آموزان برگزیده دوره‌های قبلی مسابقات درس‌هایی از قرآن توسط حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، حجت‌الاسلام والمسلمین امرودی معاون فرهنگی هنری شهرداری، کفاش معاون پرورشی آموزش و پرورش و موحدی‌نژاد مدیر موسسه ترویج فرهنگ قرآنی و کتان‌باف شهردار منطقه 20 تقدیر شد.

انتهای پیام

کد N982258

وبگردی