آفتاب

درد هزینه‌های درمان، آزار دهنده‌تر از سرطان

درد هزینه‌های درمان، آزار دهنده‌تر از سرطان

سرطان نه یک بیماری، که نام ماه اول تابستان است. خرچنگی که با چنگال‌هایش تو را می فشارد و درد و زخم را به تو می‌دهد. دست و پا می‌زنی تا فرار کنی، اما چنگال‌هایش بیشتر فرو می‌رود... داغی "سرم" توی رگ‌هایت می‌پیچد و تو می‌خواهی تمام زندگی غمگینت را بالا بیاوری.

تمام وجودت غم می‌شود وقتی که همکلاسی‌ات روی لیزی سرت دست می‌کشد و تو مور مور می‌شوی. وقتی که مادرت به جای خریدن عروسک‌های گران قیمت داروهای گران قیمت‌تر برایت هدیه می‌گیرد.

سرطان یکی از بیمارهایی است که در خراسان‌شمالی رو به افزایش است و بروز آن نیز به دلایل مختلفی رخ می‌دهد اما چیزی که بیشتر از همه این بیماران را رنج می‌دهد مشکلاتی همچون کمبود امکانات و بالا رفتن قیمت داروها و هزینه‌های بالای درمان است.

کشاورز، یکی از بیماران خراسان شمالی که مبتلا به سرطان رحم است و مدت زیادی است که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان‌شمالی، اظهار کرد: همسرم یک دامدار ساده است و انجام آزمایشات، سی تی اسکن و شیمی درمانی برای من بسیار هزینه‌بر است.

وی افزود: گاهی اوقات مجبور می‌شوم تا برای گرفتن سی تی اسکن به مشهد مراجعه کنم که تحمل درد بیماری از یک طرف و پرداخت هزینه های سفر و درمان و نداشتن جایی برای اقامت از طرف دیگر من را رنج می‌دهد.

کشاورز بیان کرد: در گذشته شیمی درمانی در بیمارستان امام رضا(ع) به صورت رایگان انجام می‌شد و بعد از مدتی تعدادی از پزشکان، بیماران را به مطب‌های خصوصی ارجاع می‌دادند که بابت آن هزینه‌هایی را نیز دریافت می کردند و پرداخت آن هزینه‌ها برای بیماران سنگین بود. با پیگیری‌های انجام شده دیگر این امر انجام نمی‌شود.

یکی دیگر از بیماران مبتلا به سرطان سینه در استان تصریح کرد: به علت نبود دستگاه رادیوتراپی مجبور هستم پی در پی به شهر مشهد مراجعه کنم و مدتی نیز در آنجا اقامت کنم اما مکانی برای ماندن ندارم و مجبور هستم در مسافرخانه مستقر شوم. هزینه رادیوتراپی، دارو، مسافرخانه و رفت و آمد امانم را بریده است و دیگر پولی برای هزینه کردن ندارم، بنابراین تصمیم گرفته‌ام که درمان را رها کنم.

سید حمید حریری، رییس انجمن حمایت از بیماران سرطانی خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه خراسان‌شمالی، با اشاره به اینکه حدود 1270 بیمار در حال حاضر در این انجمن دارای پرونده هستند، ادامه داد: از این تعداد 195 نفر مبتلا به سرطان سینه هستند و 68 نفر نیز افراد کمتر از 17 سال هستند.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر شیمی درمانی، پرتو درمانی یکی از درمان‌های ضروری برای بیماران سرطانی است و 70 درصد بیماران استان نیازمند پرتودرمانی هستند، افزود: دستگاه شتاب‌دهنده خطی برای پرتو درمانی با وجود حجم زیاد بیماران در استان وجود ندارد و بیماران سرطانی استان به خصوص مبتلایان به سرطان سینه قربانی نبود این دستگاه می‌شوند.

وی اظهار کرد: مبتلایان به سرطان سینه بعد از برداشتن سینه نیاز مبرم به پرتو درمانی دارند، اما نبود این دستگاه و هزینه‌های بالای پرتو درمانی در شهرهایی همچون مشهد موجب شده تا تعداد زیادی از بیماران از ادامه درمان صرف نظر کنند.

وی با اشاره به اینکه 70 درصد بیماران مبتلا به سرطان در استان از قشر ضعیف هستند، توضیح داد: پزشکان این استان، بیماران نیازمند به پرتو درمانی را به بیمارستان امام رضا(ع) ارجاع می‌دهند اما نبود مرکزی برای اقامت آنان یکی از مشکلات اساسی است. هزینه پرتو درمانی برای بیماران تا حدود 20 میلیون ریال رایگان است اما زمانی که تعداد "شاسه" (جریان برق وارد شده) از رقم 30 گذشت بیمار باید بابت هر جلسه حدود یک تا 2 میلیون ریال پرداخت کند.

به گفته وی، حدود 15 درصد از بیماران به علت نبود این دستگاه، درمان را رها می‌کنند.

رییس انجمن بیماران سرطانی خراسان‌شمالی با بیان اینکه بهترین پزشکان در استان وجود دارند، اما نیازمند نصب دستگاه شتاب دهنده خطی هستیم، خاطرنشان کرد: هم اکنون دو پزشک متخصص پرتو درمانی در استان وجود دارند اما به علت نبود این دستگاه، آنها مجبور هستند غیر از تخصص خود فعالیت کنند. پذیرفتنی نیست بیماران سرطانی استان به علت نبود بونکر(مکانی که دستگاه شتاب دهنده خطی در آن نصب می‌شود) از بین بروند.

وی در ادامه گفت: هزینه‌های بالای خدمات پاراکلینیکی بخش خصوصی کمر بیماران سرطانی استان را شکسته است.

حریری با اشاره به اینکه آمار بیماران مبتلا به سرطان در استان رو به افزایش است، خاطرنشان کرد: هزینه‌های درمان بیمار سرطانی، کمرشکن است که باید بخش دولتی آن را متقبل شود. قیمت برخی از اقلام دارویی بسیار بالا است و به رغم اینکه این داروها تحت پوشش بیمه قرار گرفته و حتی تخفیفهای آنها افزایش یافته و نیز درصد زیادی از وجه آن داروها را انجمن پرداخت می‌کند، اما باز هم بیماران نمی‌توانند مقدار اندک باقیمانده پول را پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: این استان با کمبود متخصص و فوق تخصص آنکولوژی کودکان مواجه است و مجبور هستیم بیماران را به سایر استان‌ها ارجاع دهیم.

دکتر ابراهیم گلمکانی، رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: دستگاه شتاب دهنده خطی، خریداری شده و وارد استان شده است اما برای نصب آن ابتدا باید بونکر ساخته شود. بونکر نیز توسط پیمانکار در حال ساخت است و بعد از تکمیل آن، این دستگاه نیز نصب خواهد شد.

دکتر حق بین، مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در پاسخ به این سوال که آیا این دانشگاه در حال ساخت مرکز درمان برای بیماران سرطانی است، اظهار کرد: احتمالا این مرکز ساخته شود.

وی از پاسخ گویی به دیگر سوالات خودداری کرد.

گزارش از اعظم قهرمانی، خبرنگار ایسنای خراسان‌شمالی

انتهای پیام

کد N982184

وبگردی