آفتاب

قشقاوی: نمی دانیم مفقودان به رحمت ایزدی پیوسته اند یا بازداشت شده اند

قشقاوی: نمی دانیم مفقودان به رحمت ایزدی پیوسته اند یا بازداشت شده اند

ایرنا نوشت: معاون کنسولی و امور مجلس وزارت امور خارجه اظهارامیدواری کرد تکلیف بیش از 116 تن از زائران مفقودین فاجعه منا روشن شود و گفت: ما نمی دانیم این افراد به رحمت ایزدی پیوسته اند یا جایی بازداشت شدند. تا زمانی که جنازه ها برنگردند نمی توانیم بگوییم وضعیت چیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حسن قشقاوی درمراسم تشییع پیکر حاج حسن حسینی مقدم در کنسول جمهوری اسلامی ایران در مرز که در پی فاجعه منا جان خود را از دست داد ضمن عرض تسلیت به بازماندگان این دیپلمات اظهار داشت : امیدواریم وضعیت دو عزیز سفر کرده دیگر آقای فهیما معاون اداره تشریفات و رکن آبادی سفیر سابق در لبنان تعیین و تکلیف شود.

وی ادامه داد: درگفت وگوهایی که با سعودی ها داشتیم آنها می گفتند این تقدیر الهی بود و ما گفتیم کسی منکر تقدیر نیست اما بزرگان فرموده اند مقدمه تقدیر تدبیر است وتقدیر الهی منع از تدبیر بشری نمی شود. بشر باید مدیریت کند و خدای سبحان تقدیر کند.
وی اضافه کرد: به آنها گفتیم همان طور که در بیانیه آغازین رهبر معظم که به صورت متین و حاکمانه فرمودند که عدل و انصاف رفتار کنیم باید مسوولیت بپذیریم من صحنه و قتلگاه را دیدم و این صحنه نیاز به مدیریت داشت.
معاون وزیر امورخارجه اضافه کرد: مقامات سعودی گفتند کمیته ای تشکیل داده ایم و ما گفتیم عقل و انصاف ایجاب می کند که از ایران و سایر کشورها هم در این خصوص مشارکت داشته باشند و باید بررسی کنیم .ما باید پاسخگوی خانواده ها و کشورها باشیم و مسوولیت پذیر باشیم و این سخن سیاسی نیست بلکه کنسولی وانسانی است .
وی ضمن یادآوری قرارداد 1360 عهد نامه مودت بین ایران و عربستان ، قرارداد 1346 و 9 پروتکل پیرامون این مساله اظهار داشت: ما بر اساس این قرادادها انتظار بررسی داریم .
قشقاوی یاد آور شد: تکلیف بیش از 116 نفر از مفقودین روشن نیست و خانواده های ما نمی توانند این مساله را بپذیرند ما نمی دانیم اینها به رحمت ایزدی پیوستند و یا جای بازداشت هستند و تا جنازه ها بر نگردد نمی توانیم بگویم وضعیت چیست. سخنان ما در چارچوب منطقی، برداری، همسایگی و مسلمانی بیشتر معنا می دهد.
مراسم تشییع پیکرمرحوم حاج حسینی مقدم کنسول جمهوری اسلامی ایران در مرز، امروز با حضور جمعی از مقامات و کارکنان وزارت امور خارجه در این وزارت خانه برگزار شد.

4949

کد N982135

وبگردی