آفتاب

پاک‌آیین: عربستان باید برخوردی عادلانه با "فاجه منا" داشته باشد

پاک‌آیین: عربستان باید برخوردی عادلانه با "فاجه منا" داشته باشد

سفیر کشورمان در باکو با اشاره به فاجعه منا با تاکید براینکه این مسأله به هیچ وجه موضع سیاسی نبوده و هیچ ارتباطی با اختلافات ایران با عربستان سعودی ندارد گفت: با نادیده گرفتن واقعیت و متهم کردن دیگران ممکن است که این حادثه سال آینده نیز تکرار شود.

سفیر کشورمان در باکو با اشاره به فاجعه منا با تاکید براینکه این مسأله به هیچ وجه موضع سیاسی نبوده و هیچ ارتباطی با اختلافات ایران با عربستان سعودی ندارد گفت: با نادیده گرفتن واقعیت و متهم کردن دیگران ممکن است که این حادثه سال آینده نیز تکرار شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محسن پاک آیین در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «آ تی وی»، آذربایجان به ارائه توضیحاتی در رابطه با فاجعه منا پرداخت و ضمن ابراز نگرانی برای برگزاری سال های آتی مراسم حج

به بیان پیشنهاداتی برای مدیریت این مراسم پرداخت.

اولین سئوالی که از سفیر کشورمان مطرح شد این بود که فاجعه ای که در مراسم حج امسال در سرزمین مقدس رخ داد همه را اندوهگین کرد. ما به خاطر کشته شدن زائران ایرانی با شما ابراز همدردی می کنیم. رویکرد ایران نسبت به این فاجعه بسیار تند بود. ایران رسماً این حادثه را نه قضا و قدر بلکه نتیجه بی کفایتی دانست. همچنین ارقامی که ایران در مورد تعداد جان باختگان منا اعلام کرد متفاوت از آمار اعلام شده عربستان سعودی است.تحلیل شما در این مورد چیست؟ و او این طور پاسخ داد که: من اول می خواهم از مردم بزرگ جمهوری آذربایجان و مقامات این کشور برای ابراز همدردی با مردم ایران تشکر کنم.

وی ادامه داد: عمق فاجعه بسیار بزرگ بود. متأسفانه این فاجعه رخ داد. بر اساس آمار رسمی، این رقم حدود پنج هزار نفر است. یعنی 4700 نفر کشته شده است. 21 تریلی حامل اجساد هنوز تخلیه نشده است. اگر این تریلی ها باز شوند تعداد جانباختگان به بیش از 5 هزار نفر خواهد رسید. 239 نفر از حجاج ایرانی در این فاجعه جان باخته، 241 نفر مفقود و 28 نفر در حال حاضر در بیمارستان بستری شده‌اند. مقامات عربستان سعودی چند روز است که ارقام مشابه اعلام می کند. علیرغم این که هر روز تریلی های مملو از جنازه باز می شوند و اجساد مورد شمارش قرار می گیرد، ولی هیچ افزایشی در شمار جان باختگان وجود ندارد.

پاک آیین بابیان اینکه یکی از سیاست های مقام های عربستان این است که تعداد جان‌باختگان را تقلیل دهند، افزود: ما معتقدیم که اگر مراسم حج مخصوصاً منا خوب مدیریت می شد، ما با این حجم بالا قربانی نداشتیم. اگر مسئولان پادشاهی عربستان به موقع در این مسأله مداخله می کردند، تعداد جان‌باختگان بیش از 100 نفر نبود. زیرا در این منطقه دوربین های مدار بسته، رادارها و تجهیزات مختلف وجود دارد که با این تجهیزات می توانستند به آسانی این حادثه را نظارت کنند. ولی متأسفانه این امر صورت نگرفت. به همین دلیل، ما از آینده زیارت حج و امنیت زائران به طور جدی نگران هستیم. من می خواهم تأکید کنم که موضع ما در این مسأله به هیچ وجه موضع سیاسی نیست. این هیچ ارتباطی با اختلافات ما با عربستان سعودی ندارد. این مسأله ایران و عربستان سعودی نیست، بلکه مسأله دنیای اسلام است. درست است که برخی سوء تفاهمات با عربستان سعودی در منطقه داریم. ما سعی می کنیم که این مسأله را از طریق گفت‌وگو حل کنیم. اما مسأله فاجعه منا مربوط به دنیای اسلام است. سازمان همکاری اسلامی باید به طور جدی در این مسأله مداخله کند. یک گروه حقیقت یاب مرکب از کشورهای اسلامی تشکیل شود و به محل این حادثه اعزام شود. همچنین ماهیت اصلی این حادثه را مشخص کند.

وی همچنین در مورد گمانه زنی هایی که در مورد علت وقوع فاجعه در سرزمین منا مطرح شده است بویژه این شایعه که اغتشاش و حرکت زائران ایرانی خلاف مسیر حجاج موجب ازدحام شده است، گفت: این مسأله را سفیر عربستان سعودی در باکو نیز مطرح کرد. او گفت که هدف زائران گویا ایجاد اغتشاش بوده است. این نظر کاملا اشتباه و بی اساس است. چرا زائرانی از کشورهای مختلف قصد اغتشاش در ازدحام منا را داشته باشند. تمام ملت ها در آنجا در یک مکان حضور داشتند، مگر زائران ایرانی در مکان دیگری بوده اند؟. این امر غیر ممکن است. زیرا سازمان دهندگان ایرانی تجربه زیادی برای اعزام هیأت ها دارند. عربستان سعودی تلاش می کند که این مسأله را به عنوان مسأله ای بین ایران و عربستان معرفی کند. به نظرم، این تحریف واقعیت است. ما اعتقاد داریم که پادشاهی عربستان باید برخورد عادلانه ای با این مسأله داشته باشند. اگر واقعیت پذیرفته نشود راه حل این مسأله پیدا نخواهد شد. اگر ما با نادیده گرفتن واقعیت، دیگران را متهم کنیم ممکن است که این حادثه سال آینده نیز تکرار شود.

پاک آیین همچنین در مورد ماهیت پیشنهادات ایران در خصوص برگزاری هر چه امن تر مراسم حج گفت: ما بیش از همه می گوییم که باید به زائران احترام بگذارند. آنها برای انجام فرایض دینی به زیارت رفته اند. نباید رفتار غیر اخلاقی با آنها داشته باشند. مهم تر از همه، باید مدیریت و هماهنگی صحیح باشد. ما معتقدیم که باید شورائی مرکب از نمایندگان کشورهای اسلامی برای مدیریت حج تشکیل شود. این شورا برای برگزاری مراسم حج سال آینده در شرایط امن باید مسایل لازم را مذاکره و تدابیر خود را انجام دهد.

وی ادامه داد: متأسفانه، مأموران و پلیس عربستان سعودی بی مسئولیتی نسبت به زائران نشان داده اند. زائران حدود سه ساعت روی هم انباشته شده و خفه شدند. ناظران عربستان سعودی این حادثه را با دوربین های مدار بسته مشاهده می کردند. اگر به آنها آب می دادند، نجات بسیاری از آنها امکان پذیر بود. اگر آنها را زودتر به بیمارستان ها منتقل می کردند، تلفات آن چنان زیاد نبود. ولی آنها روی اجساد قدم می زدند و این برای آنها امر عادی بود. زیرا آنها احترامی برای زائران قایل نیستند. آنها باید درک کنند که زائران میهمان خداوند هستند. ولی متأسفانه ما این را در عربستان سعودی مشاهده نکردیم.

انتهای پیام

کد N981955

وبگردی