آفتاب

برجسته‌ترین گروه‌های مسلحی که علیه دولت در سوریه می‌جنگند

برجسته‌ترین گروه‌های مسلحی که علیه دولت در سوریه می‌جنگند

با آغاز حملات هوایی روسیه در سوریه گروه‌های مسلح مخالف دولت دمشق به شدت احساس نگرانی می‌کنند که با هدف قرار گرفتن مواضع آنها توسط جنگنده‌های روسیه در روزهای اخیر، مشخص شد نگرانی‌هایشان چندان هم بی‌اساس نبوده است.

اما این گروه‌ها که از آنها به عنوان مخالفان تندرو، میانه‌رو و تروریست یاد می‌شود چه کسانی هستند؟ هم‌اکنون صدها گروه در سوریه علیه دولت می‌جنگند اما از این میان تعدادی از جمله ارتش آزاد و جبهه النصره از لحاظ تجهیزات و تعداد نیرو از بقیه گروه‌ها برجسته‌تر هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، برجسته‌ترین گروه‌های مخالف مسلح سوری که بر روی خاک سوریه فعال هستند و به جنگ با نظام این کشور مشغولند را می‌توان اینگونه دسته بندی کرد:

1- ارتش آزاد سوریه

ارتش آزاد نخستین گروه شبه نظامی است که در داخل سوریه تشکیل شد و به عنوان مخالف "میانه‌رو" شناخته می‌شود. این گروه از حمایت آمریکا، اروپا و کشورهای عربی برخوردار است و خود از چند شاخه فرعی تشکیل شده که شامل موارد زیر است:

- جبهه موسوم به "جبهه آزادیبخش انقلابیون" سوریه، این گروه در سپتامبر 2012 از چند گروه مسلح مخالف تشکیل شد و یکی از بزرگترین گروه‌های مسلح در داخل سوریه محسوب می‌شود.

این جبهه شامل "گردان‌های" مختلفی با نام‌های: الفاروق، الفاروق الاسلامی، لواء التوحید، لواء الفتح، لواء الاسلام، صقور الشام و شورای موسوم به شورای انقلابیون دیر الزور است. رهبری این جبهه را "احمد عیسی" برعهده دارد و در ادلب، دمشق، حلب، حماه و دیر الزور فعالیت می‌کند. این جبهه بیشترین نیروی جنگی را دارد.

- هیئت ستاد ارتش آزاد، این تشکل اوت 2011 از افسران جدا شده از ارتش سوریه به رهبری ریاض الاسعد تشکیل شد. ریاست هیئت سپس به سرلشکر سلیم ادریس رسید که بعدا برکنار شد و عبدالاله الشیر به جای وی انتخاب شد.

2- جبهه اسلامی

این جبهه نوامبر 2013 از ائتلاف هفت گروه مسلح تشکیل شد و مورد قبول و تایید هیئت ستاد ارتش آزاد و گروه القاعده است و همین امر باعث شده نقش مهمی در میانجیگری میان دو طرف داشته باشد. "احمد عیسی" ریاست آن را برعهده دارد.

این جبهه شامل جیش الاسلام، احرار الشام، انصارالشام، لواء الحق، لواء التوحید و جبهه اسلامی کرد است.

3- جیش الاسلام

سپتامبر 2013 با ائتلاف 50 گروه مسلح تشکیل شد که مهم‌ترین آن لواء الاسلام به رهبری زهران علوش است. در حال حاضر شامل بیش از 30 گردان از جمله لواء فتح الشام، لواء توحید الاسلام و لواء الانصار است.

4- جبهه النصره

ابومحمد الجولانی رهبری این گروه وابسته به القاعده را برعهده دارد. آمریکا و اروپا النصره را در لیست گروه‌های تروریستی خود قرار داده‌اند.

النصره سال 2012 اعلام وجود کرد و در 11 استان سوریه به ویژه ادلب، حلب و دیرالزور فعالیت دارد. النصره برخی از مناطق شمال سوریه را اشغال کرده است.

5- جیش المجاهدین

این گروه مسلح مخالف ژانویه 2014 از هفت گروه مسلح تشکیل شد که هدف خود را مبارزه با داعش اعلام کرده است.

این گروه‌ها علاوه بر داعش است که گفته می‌شود به تنهایی نیمی از خاک سوریه را در اختیار دارد.

انتهای پیام

کد N981936

وبگردی