آفتاب

شناسایی ژن‌های جدید مرتبط با سندروم آسیت توسط محققان دانشگاهی

شناسایی ژن‌های جدید مرتبط با سندروم آسیت توسط محققان دانشگاهی

برای اولین بار در ایران و برای دومین بار در جهان، داده‌های توالی‌های کدکننده در طیور حساس و مقاوم به سندروم آسیت تحت مطالعات توالی‌یابی نسل آینده (NGS) در دانشگاه فردوسی مشهد به دست آمد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر محمدرضا نصیری، در توضیح این پروژه گفت: به کمک مطالعات توالی‌یابی نسل آینده در یک آزمایش می‌توان به میلیون‌ها داده بیولوژی دست پیدا کرد.

وی با اعلام اینکه در این پروژه تعداد بالغ بر 21 هزار ژن به صورت همزمان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: از بین آنها، تعداد 125 ژن، با تفاوت بیان معنی‌دار بین دو گروه پرندگان سالم و آسیتی شناسایی شدند.

استادیار گروه آموزشی علوم دامی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به احتمال ارتباط این ژن‌ها با بروز سندروم آسیت، یادآور شد: از بین ژن‌های مذکور، تعداد 19 عدد جدید بودند که هیچ نوع جایگاه ژنی برای آنها در بانکهای اطلاعاتی وجود نداشته و 12 ایزوفرم و 16 TSS (نقطه شروع رونویسی) نیز شناسایی شدند.

بر اساس این گزارش، این پروژه در قالب پایان‌نامه دکتری کریم حسن‌پور، دانشجوی دکترای ژنتیک و اصلاح نژاد دام دانشگاه فردوسی مشهد به راهنمایی دکتر محمدرضا نصیری، استادیار گروه آموزشی علوم دامی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد و دکتر قاسم حسینی سالکده، عضو هیأت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی کرج انجام شده است.

انتهای پیام

کد N981911

وبگردی