آفتاب

هشدار سازمان ملل نسبت به حضور جنگنده‌های بیگانه بر فراز خاک سوری

هشدار سازمان ملل نسبت به حضور جنگنده‌های بیگانه بر فراز خاک سوری

سازمان ملل متحد هشدار داد، حضور هواپیماهای جنگی روسیه و ائتلاف تحت رهبری آمریکا در حریم هوایی سوریه "خطرآفرین" است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد این اظهارات را دوشنبه و در پی نقض حریم هوایی ترکیه توسط جنگنده‌های روسیه مطرح کرد. این حادثه که به گفته احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه "غیر عمد" بوده، در نزدیکی مرزهای ترکیه با سوریه رخ داده است.

ارتش ترکیه همچنین اعلام کرد، دو جنگنده روسیه که توسط یک میگ 29 ناشناس همراهی می‌شدند.

دوجاریک گفت: آنچه ما می‌بینیم این است که کشورهای مختلفی با عملیات‌های مختلف هم‌اکنون در آسمان سوریه حضور دارند. گمان می‌کنیم این وضعیت شرایط پرخطری را ایجاد می‌کند و نمونه بارز آن نقض حریم هوایی ترکیه است.

سخنگوی سازمان ملل متحد تاکید کرد که باید بر روی یافتن راه حل سیاسی تمرکز شود. درگیری‌ چهار و نیم ساله سوریه تاکنون بیش از 240 هزار کشته و میلیون‌ها آواره بر جای گذاشته است.

وی ادامه داد: هر اقدامی که علیه داعش و سایر گروه‌ها انجام می‌شود باید مطابق با قوانین بین‌المللی و قوانین حقوق بشری باشد.

روسیه با بی‌اهمیت شمردن نقض حریم هوایی ترکیه گفته است که یکی از هواپیماهایش به دلیل شرایط جوی نامناسب به مدت کوتاهی وارد حریم هوایی ترکیه شده است. پس از آن ناتو با برگزاری نشستی اضطراری نسبت به خطر بزرگ چنین نقض‌هایی هشدار داده و آن را محکوم کرد.

انتهای پیام

کد N981845

وبگردی