آفتاب
ایران؛ بهشت روزنامه‌نگاری بحران

انتشار تصاویر فجیع از منا روزنامه‌نگاری بحران است؟

انتشار تصاویر فجیع از منا روزنامه‌نگاری بحران است؟

محمد سلطانی‌فر - مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها - با اشاره به نقش رسانه‌ها در مواقع بحران، بیان کرد: کشور ما در منطقه‌ای قرار دارد که در 30 ، 40 سال گذشته به لحاظ بحرانی بودن، بهشت روزنامه‌نگاران بحران محسوب می‌شده است.

به گزارش خبرنگار بخش رسانه ایسنا، در سیزدهمین نشست از سلسله نشست های مرکز مطالعات و برنامه ریزی رسانه، سلطانی فر اظهار کرد: جنگ تحمیلی، طالبان، دائش، جنگ افغانستان و ... همگی نشاندهنده یک منطقه استراتژیک است که ما اصطلاحا به آن مهد روزنامه‌نگاران بحران می گوییم.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با طرح این سوال که روزنامه‌نگاران ما چگونه از این موقعیت استفاده می کنند؟، ادامه داد: روزنامه‌نگاری ما در حوزه بحران خیلی عقب‌تر از روزنامه‌نگاری شهروندی است. برای مثال در «فاجعه منا» و موضوع «1+5» در حالی که همه روزنامه‌نگاران شبانه روز برای پوشش اخبار توافق کار می کردند، روزنامه نگاران ایرانی نقش کمی داشتند.

او در ادامه ضمن مطرح کردن سوالاتی نظیر «چگونه می توان نقش روزنامه نگاران را در مواقع بحران تقویت کرد؟» و «چه ابزارهایی به این نوع روزنامه‌نگاری کمک می کند»، گفت: روزنامه‌نگاری بحران صرفا اطلاع‌رسانی نیست و در خیلی مواقع باعث آرامش‌بخش‌تر شدن فضای حاکم بر جامعه و یا تشدید فضای بحران می‌شود.

سلطانی فر در پایان سخنانش با اشاره به انتشار تصاویر اجساد قربانیان «فاجعه منا» اظهار کرد: با توجه به اینکه ما در موقعیت‌های بحرانی غرب انتشار تصاویری از این دست را کمتر می بینیم، آیا نشان دادن تصاویر فجیع از «فاجعه منا» روزنامه‌نگاری بحران محسوب می شود؟

به گزارش ایسنا، در نشست تخصصی «رسانه و بحران» همچنین یونس شکرخواه، حسن نمکدوست، اردشیر زابلی‌زاده، محمد فرنود، علی فریدونی، افشین والی‌نژاد و اکبر نصراللهی سخنرانی کردند.

نشست بحران و رسانه

انتهای پیام

کد N981569

وبگردی