آفتاب

معترضان نپالی پذیرفتند که با دولت مذاکره کنند

معترضان نپالی پذیرفتند که با دولت مذاکره کنند

گروه اصلی معترضان نپالی که علیه قانون اساسی جدید این کشور دست به اعتراض زده بود، قبول کرده تا با دولت کاتماندو برای برداشتن نخستین گام به سوی کاهش تنش‌های موجود در کشور به گفت‌و‌گو بپردازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جبهه متحد دموکراتیک مادهسی امروز (دوشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد، یک گروه چهار نفره برای مذاکرات با دولت نپال انتخاب شدند. این جبهه اصلی‌ترین گروه پیشرو در تظاهرات ضد قانون اساسی جدید کشور در جنوب است؛ تظاهراتی که تاکنون بیش از 45 کشته برجای گذاشته و باعث توقف انتقال سوخت به شمال کشور از جمله کاتماندو، پایتخت شده است.

با این حال، این حزب می‌گوید که آنها به تظاهرات خود ادامه می‌دهند و به مسدود کردن راه‌ها و مناطق مرزی با هندوستان می‌پردازند.

مادهسیت‌ها قومیتی هستند که از قانون جدید تصویب شده توسط دولت نپال که کشور را به هفت استان جدید تقسیم می‌کند، به شدت ناراحت هستند. این افراد می‌خواهند استانها بزرگتر شوند و به دلایل محلی خودمختاری بیشتری به آنها داده شود.

مادهسیت‌ها در مرز جنوبی کشور ساکن هستند و روابط نزدیک فرهنگی با هندوستان دارند و مورد حمایت دهلی نو هستند.

مسدود شدن راه‌های اصلی در نپال باعث مختل شدن زندگی در این کشور هیمالیایی شده است به طوری که مردم مجبورند برای پر کردن باک خودروهای خود چندین کیلومتر مسیر را طی کنند. مدارس تعطیل هستند و در بیمارستانها دارو یافت نمی‌شود.

نپال از نظر سوخت و مایحتاج اولیه به شدت نیازمند هندوستان است.

بسیاری از ساکنان نپال بر این باورند که هندوستان از 20 سپتامبر که قانون اساسی جدید در کشور تصویب شد،‌ اقدام به تلافی علیه دولت کاتماندو کرده است. اما دولت دهلی نو این اتهام را رد کرده و می‌گوید کامیون داران از ترس درگیریها در نپال وارد این کشور نمی‌شوند.

انتهای پیام

کد N981547

وبگردی