آفتاب
نشست علمی ایران پس از برجام

لیلاز: عصبانیت عربستان و نتانیاهو به خاطر توافق هسته‌ای ایران با غرب است

لیلاز: عصبانیت عربستان و نتانیاهو به خاطر توافق هسته‌ای ایران با غرب است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل علت عصبانیت عربستان در بحث حج و سخنان نتانیاهو در سازمان ملل را ناشی از تاثیر توافق هسته‌ای دانست و گفت: توافق هسته‌ای در ساختار ژئوپلوتیک منطقه تغییر ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سعید لیلاز، کارشناس مسائل بین‌الملل در سخنانی در نشست علمی "ایران پس از برجام" با بیان این که مذاکرات هسته‌ای بدون نظر رهبری و دستگاه‌های امنیتی و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط 10 دقیقه هم نمی‌توانست صورت گیرد افزود: اصولا مذاکرات در این سطح مذاکرات آدم‌های امنیتی با چهره دیپلماتیک است بنابراین آنچه که در برجام به دست آمده ناشی از یک نگاه کلی و جمعی از سوی تمامی مسوولان و تصمیم‌گیران است.

وی با بیان این که اقتصاد ایران در سال‌های آخر دولت قبل به قدری تنزل کرده و وابسته شده بود که یک مصالحه هسته‌ای را گریزناپذیر می‌کرد افزود: معتقدم برجام نتیجه یک نیاز دو جانبه از سوی ایران و آمریکا بود. ما نیاز داشتیم تا در هم کوفتگی اقتصادی‌مان از سال 84 تا 92 را جبران کنیم و آمریکا نیاز داشت وقتی گزینه نظامی را از روی میز بر می‌دارد به سمت یک مصالحه با ایران بیاید و راهی جز گزینه دیپلماسی برایش باقی نمی‌ماند.

لیلاز گفت:‌ قبل از به دست آمدن برجام تحلیلی داشتم مبنی بر این که لغو تحریم‌ها به افزایش التهاب‌های سیاسی در ایران منجر خواهد شد چرا که تحریم‌ها دکان بزرگی برای برخی‌ها ایجاد کرده بود. یکی از اصلی‌ترین ارکان تحریم‌ها گستردگی بی سابقه فساد است که با لغو تحریم‌ها شروع به کاهش می‌کند و طبیعی است گروهی با برجام مخالفت کنند.

لیلاز خاطرنشان کرد: هیچ تحریمی تاکنون در دنیا علیه کشوری به آن اندازه که درباره ایران با موفقیت، سرعت و جامعیت اعمال شده است، صورت نگرفته. صدام حسین در نهایت با اسلحه برداشته شد. دولت یازدهم تنها کاری که کرده است این که جلوی سوء استفاده از تحریم را گرفته است و همین باعث شده تا مشکلاتی برای آن به وجود آید. امروز پس از دو سال شاهد هستیم که اقتصاد کشور اگرچه رشد نداشته اما منفی نبوده است و این نکته مثبتی است.

او با اشاره به تحولات منطقه علت عصبانیت عربستان را در فاجعه منا تضعیف شدن این کشور در اثر توافق هسته‌ای دانست و گفت:‌ برخی رسانه‌های داخلی رفتار و عملکردشان با صحبت‌های نتانیاهو و رفتار عربستان در بحث حج کاملا هم‌سو است. همان‌طور که دیدید کم مانده بود نتانیاهو در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل اشک‌اش در بیاید و دو سه بار بغض کرد و خطاب به آمریکا گفت چه کار دارید می‌کنید ما همان اسراییل شما هستیم. برجام تغییر ساختار ژئوپلوتیک را در منطقه ایجاد خواهد کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: توافق هسته‌ای گرچه مقدار قابل توجهی از منابع مالی ایران را آزاد می‌کند اما آن قدر نیست که آثار کاهش قیمت نفت را جبران کند. اما چون منابع متعددی از فساد در کشور بسته می‌شود، حتما به نفع اقتصاد ایران خواهد بود. از اواخر سال 92 هیچ اتفاق خاصی در بحث تحریم‌ها صورت نگرفته است. اما شاهدیم که رشد اقتصادی از سر گرفته شده است و معتقدم نرخ رشد اقتصاد ایران در سال 94 با شیب ضعیفی در مسیر بهبود قرار می‌گیرد و از سال 95 جهش کوچکی خواهد داشت. معتقدم برای احیای اقتصاد ایران از همان راه رفته در دولت قبل باید برگردیم.

لیلاز گفت:‌ در صحنه بین‌الملل و منطقه دو قدرت ایران و ترکیه در حال شکل گیری است و عربستان،‌ مصر و اسراییل در حال تضعیف شدن هستند و به لحاظ اقتصادی اگر بتوانیم از تنگنای کاهش قیمت نفت عبور کنیم و فساد را در کشور کنترل کنیم از اواسط 95 اقتصادمان رشد خواهد کرد.

وی گفت: متاسفانه کاهش شدید قیمت نفت موجب شده است که اگر تولید نفت ایران الان دو برابر شود درآمد نفتی مان کم‌تر از بدترین سال تحریم (92) خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که هسته‌ای شدن ایران یک موضوع ژئوپلوتیک است گفت: وقتی آمریکا سه چهارم مرزهای شما را اشغال می‌کند و گفتند قصد سرنگونی ایران را دارند بنابراین قویا معتقدم مسوولیت هسته‌ای شدن ایران با آمریکاست. هرگاه آمریکا از تهدید عملی و واقعی ایران دست برداشت و دیگر قصد سرنگونی ایران را نداشت ایران هم می‌تواند در سیاست هسته‌ای‌اش تجدید نظر کند. هم‌چنین معتقدم هر دولت و حکومت دیگری هم بود همان تصمیمی را می گرفت که ما درباره هسته‌ای‌شدن گرفتیم.

او در ادامه با بحرانی خواندن وضعیت تورم در کشور به ویژه در سال‌های قبل از92 و اثر آن بر پنج تا شش دهک پایین جامعه گفت:‌ قدرت خرید این دهک‌ها به کلی از بین رفته است و به سطح معیشتی کاهش یافته. وقتی 40 درصد مصرف لبنیات در کشور پایین می‌آید یک فاجعه زیستی در حال اتفاق است. من به عنوان یک کارشناس اقتصادی صدای خرد شدن استخوان‌های مردم در این دهک‌ها را به خوبی می‌شنوم و معتقدم تا انفجار به یک فوت بند هستند و اگر سیاست‌های کنترلی دولت یازدهم نبود این انفجار تا امروز صورت گرفته بود.

لیلاز خطاب به دانشجویان گفت: ما قصد داریم به سال 84 برگردیم نه سال 1354 بنابراین معتقدم در چارچوب این نظام و سیستم این کار شدنی است.

انتهای پیام

کد N981536

وبگردی