آفتاب

توضیح آهنی درباره نگاه ایرانیان به آمریکا

توضیح آهنی درباره نگاه ایرانیان به آمریکا

سفیر کشورمان در فرانسه تصریح کرد: با تبادل هیات‌های سطح عالی بین ایران و فرانسه زمینه بازگشت روابط ریشه‌دار و تاریخی ایران و فرانسه به مسیر اصلی خود فراهم خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، علی آهنی در گفت‌وگو با " گلوبال دیپلماسی " در پاسخ به این سئوال که ایران با موضع قوی که بعد از توافق با قدرتهای غربی به دست آورده است، جایگاه استراتژیک خود را در خاورمیانه بزرگ به دست آورده است، پس از این می‌خواهید چه نقشی را بازی کنید؟ گفت: سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران گسترش رابطه با تمامی کشورها به خصوص کشورهای اسلامی ، همسایه و منطقه است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره برای ثبات و امنیت منطقه تلاش داشته و با هرگونه اقدامی که موجب بی

‌ثباتی در منطقه می شود مخالفت می کند و در این چارچوب ضمن مخالفت با دخالت‌های خارجی همواره بر راه حل سیاسی بحران ها تاکید دارد. گفت‌وگو و رایزنی سیاسی منطقه‌ای تنها راه کمک برای رسیدن به ثبات در خاورمیانه است و جمهوری اسلامی ایران از آن حمایت می‌کند.

آهنی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما روی نقش ثبات آفرینی که ایران قصد ایفای آن دارد تاکید دارید ولی در فرانسه تصویری منفی از ایران برداشت می شود. چگونه می خواهید " قدرت نرم" خود را در فرانسه بهبود ببخشید؟ گفت: برخلاف تلاش های ناموفقی که به خصوص بعد از انقلاب اسلامی سال 1979 برای سیاه نمایی چهره جمهوری اسلامی ایران وجود داشته است، ما این برداشت را داریم که تصویری نسبتا خوب از ایران در فرانسه در حال ارائه است. در این قالب، رسانه‌های فرانسوی نقشی مهم و کارآمد برای معرفی تصویر واقعی از ایران به مردم فرانسه دارند.

وی ادامه داد: در طول دو سال گذشته بیش از 250 روزنامه نگار فرانسوی با مردم ایران دیدار داشته اند و مقالات و گزارش های این روزنامه نگاران اجازه داده‌اند که افکار عمومی فرانسه بهتر واقعیت های ایران را بشناسند و ما هم از ادامه این روند استقبال می کنیم.

سفیر کشورمان در فرانسه با بیان اینکه بی تردید، بهبود روابط ایران و فرانسه، به خصوص بعد از سفر رسمی آقای لوران فابیوس در دستور کار قرار داشته است افزود: همچنین تبادل هیات های سیاسی، پارلمانی، اقتصادی و فرهنگی نیز به یمن اراده سیاسی مشترک دو دولت در دستور کار قرار داشته است، در بهبود تصویر ایران در فرانسه و برعکس بسیار موثر خواهند بود.

آهنی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در توصیف روابط ایران و فرانسه گفت: روابط سیاسی و فرهنگی بین ایران و فرانسه دیرینه و تاریخی است و نگاه دو ملت به یکدیگر در مجموع مثبت است و مردم ایران دید منفی نسبت به فرانسه ندارند زیرا فرانسه سابقه استعماری در ایران ندارد.

وی ادامه داد: رویکرد سیاسی فرانسه طی سالهای گذشته در قبال جمهوری اسلامی ایران که بعضا ناشی از موضوع هسته ای بود تصویری منفی و سوالاتی را نزد افکار عمومی ایران ایجاد کرده است و پس از توافق هسته ای 14 ژوییه در وین و سفر رسمی آقای فابیوس به ایران و تبادل هیات های سطح عالی بین دو کشور طی ماههای آینده زمینه بازگشت روابط ریشه دار و تاریخی ایران و فرانسه به مسیر اصلی خود و تحکیم دوستی های دیرینه بین دو ملت فراهم خواهد شد.

سفیر کشورمان در پاسخ به این سئوال که باتوجه به روابط دیپلماتیک نزدیک ایران با روسیه و با توجه به اینکه توافق در زمینه هسته ای ایران را به آمریکا نزدیک می کند، آیا باعث تغییر در داده مناسبات با روسیه نمی‌شود؟ تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و روسیه دارای منافع مشترک متعددی هستند. با توجه به جایگاه مان در صحنه منطقه ای و بین المللی ما می توانیم نقشی تعیین کننده در ایجاد یک جهان چند قطبی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مردم جهان و به خصوص ملت های جهان سوم در گذشته از جهان دو قطبی و تلاش های آمریکا بعد از فروپاشی شوروی برای ایجاد جهانی تک قطبی رنج فراوان برده اند. مسلما داده‌های ژئوپلیتیک جهان در مسیر یک جهان چند قطبی پیش می روند.

آهنی همچنین در مورد سرد بودن روابط ایران با آمریکا و اینکه ایرانی ها از " پایین" چه نگاهی به آمریکایی ها دارند؟ نیز توضیح داد: افکار عمومی ایران هیچ وقت کوچکترین مشکلی با مردم آمریکا نداشته است. این رفتارها و تحرکات دولت های پشت سرهم در آمریکا در قبال ایران در گذشته همچون کودتا علیه دولت مصدق، انهدام هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس و حمایت از رژیم صدام حسین در زمان جنگ هشت ساله تحمیلی به ایران ... بوده اند که فقدان اعتماد در بین مردم ایران نسبت به آمریکا را به وجود آورده اند. اگر آمریکایی ها رفتارشان را تصحیح کنند، این کار می تواند تصویر امریکا در نزد افکار عمومی ایران را بهبود بخشد.

سئوال دیگری که سفیر کشورمان به آن پاسخ داد این بود که شما از شیعیان و با تنوعی که دارند ( دوازده امامی، اسماعیلی ها، زیدی ها... ) چگونه حمایت می کنید؟ و او این طور توضیح داد که: راهبرد جمهوری اسلامی ایران در احترام و دفاع از حقوق ملت ها به تفکیک بین شیعه و سنی و دیگر اقلیت های مذهبی قائل نیست.

انتهای پیام

کد N981367

وبگردی