آفتاب

کانادا: سابقه حقوق بشر عربستان مانع از فروش خودروهای زرهی به این کشور نمی‌شود

کانادا: سابقه حقوق بشر عربستان مانع از فروش خودروهای زرهی به این کشور نمی‌شود

نخست‌وزیر کانادا اظهار کرد: به رغم نگرانی‌های فزاینده درباره سوابق حقوق بشری عربستان مانع اجرای توافق این کشور به منظور فروش خودروهای زرهی سبک نخواهیم شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه دیفنس نیوز، استفن هارپر، نخست‌وزیر کانادا توافق 11 میلیارد دلاری فروش خودروهای زرهی سبک به عربستان سعودی را بزرگترین قرارداد صادرات تاریخ کانادا توصیف کرده است.

این توافق که ابتدا در فوریه 2014 اعلام شد، جزئیات چندانی درباره‌اش منتشر نشده است و حتی خود عربستانی‌ها خرید خودروهای زرهی سبک ساخت کانادا را هنوز تایید نکرده‌اند.

هارپر در جریان یک مناظره تلویزیونی در 24 سپتامبر به همراه چند رهبر احزاب سیاسی کانادا در معرض انتقاد حزب دموکراتیک جدید (NDP) و حزب موسوم به بلوک کبکی به دلیل اجازه به اجرا شدن توافق با عربستان قرار گرفت.

این مساله کمپین انتخاباتی فدرال کانادا را نیز تحت تاثیر قرار داده است. حزب محافظه‌کار استفن هارپر، یک رقابت سه جانبه دشوار با حزب دموکراتیک جدید و حزب لیبرال به منظور تشکیل دولت بعدی در تاریخ 19 اکتبر دارد.

هارپر در جریان مناظره مذکور تاکید کرد: لغو قرارداد با عربستان باعث صدمه دیدن کارمندان شرکت جنرال دینامیکس در کانادا خواهد شد.

یک روز بعد از آن، وی نقض حقوق بشر در عربستان را تایید کرد اما اظهار نکرد که در صورت انتخاب شدن، اقدام به لغو قرارداد فروش خودروهای زرهی سبک به عربستان می‌کند.

استفان هارپر به دلیل این قرارداد فروش خودروهایی که مجهز به توپ‌های 25 و 90 میلی‌متری هستند به عربستان تحت فشار قرار گرفته است.

این خودروهای زرهی کانادا قرار است نه در ارتش عربستان بلکه در ارتش شخصی پادشاه این کشور استفاده شود.

انتهای پیام

کد N981230

وبگردی