آفتاب
با یاد جانباخته محسن حاج‌حسنی کارگر

مراسم بزرگداشت جانباختگان فاجعه منا در مالزی برگزار شد

مراسم بزرگداشت جانباختگان فاجعه منا در مالزی برگزار شد

مراسم بزرگداشت جانباختگان فاجعه منا با یاد و خاطره محسن حاجی حسنی‌کارگر، قاری بین‌المللی قرآن کریم کشورمان در کوالالامپور مالزی برگزار شد.

مراسم بزرگداشت جانباختگان فاجعه منا با یاد و خاطره محسن حاجی حسنی‌کارگر، قاری بین‌المللی قرآن کریم کشورمان در کوالالامپور مالزی برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزرای دانشجویان ایران(ایسنا)، همزمان با برگزاری مراسم عید سعید غدیر خم، یاد و خاطره جانباختگان حجاج بیت‌الله‌الحرام و محسن حاج حسنی کارگر، قاری بین‌المللی قرآن کریم، با حضور دانشجویان، اساتید و ایرانیان مقیم مالزی گرامی داشته شد.

در ابتدای مراسم پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء، قرائت قرآن کریم قاری محسن حاج حسنی کارگر در پنجاه و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مالزی پخش شد.

سپس، علی‌اکبر ضیایی، رایزن فرهنگی ایران در مالزی، جانباختگان حجاج بیت‌الله‌الحرام به ویژه محسن حاج حسنی کارگر، قاری بین‌المللی کشورمان را که خردادماه امسال در مسابقات قرآن کریم مالزی موفق به کسب مقام اول شد، تسلیت گفت و برای خانواده‌های این عزیزان صبر و برای آنان علو درجات را خواستار شد.

وی با تعریفی از حدیث متواتر و اشاره به حدیث غدیر که اهل سنت آن را تأیید می‌کنند، گفت: اهل سنت فضائل امام علی(ع) و محبت پیامبر اکرم(ص) به امیرالمؤمنین(ع) را قبول دارند و اگر بخواهیم حدیث غدیر خم را محور وحدت جهان اسلام در نظر بگیریم جا دارد.

رایزن فرهنگی کشورمان، یادآور شد: برخلاف دیدگاه برخی که حادثه غدیر خم را شکاف بین شیعه و سنی دانسته‌اند این واقعه مهم تاریخی عامل مهم وحدت جهان اسلام است،‌ زیرا شیعه براساس این واقعه و حدیث غدیر خم اعتقاد به امامت امام علی(ع) دارد و اهل سنت نیز بر اساس همین حدیث که ولایت را به معنای محبت دانسته‌اند به محبت و عشق به مولای متقیان اعتقاد دارند و همین امر نشان می‌دهد که شخصیت والای امام علی(ع) عامل اتصال و وحدت دو جریان فکری شیعه و سنی است.

ضیایی، با اشاره به تاریخچه وهابیت، بیان کرد: کشتار اهل سنت به وسیله وهابیت و به بردگی بردن زن و بچه‌ها از زمان حاکمیت محمد بن سعود (جد آل سعود) در درعیه رواج داشته است. بحث‌هایی نیز اکنون در داعش و سلفی‌ها می‌بینیم و این فرقه منحرف از اسلام نیز خون مسلمانان را مباح می‌کند و زن و بچه‌ها را به بردگی می‌برد.

رایزن فرهنگی ایران، مهمترین عامل نشر وهابیت را فقر و جهل مردم نسبت به روح اسلام دانست و گفت: وهابیت با سیاست انگلیس و پمپ بنزین‌های آل سعود شکل گرفت و ترویج افراط گرایی نیز در جهان اسلام توسط این جریان انحرافی از دین انجام می‌شود.

وی، یادآور شد: همانطور که در تاریخ دخالت‌های عربستان در امور داخلی یمن را می‌بینیم، عربستان در کنار رژیم صهیونیستی و آمریکا عملیات مشترکی انجام می‌داده‌اند و این وابستگی وهابیت با رژیم اشغال‌گر قدس را روشن می‌کند.

ضیایی، ادامه داد: امت اسلام باید رشد کند و در جهان سربلند و مایه افتخار باشد و نباید از اعراب کینه به دل بگیریم، چون همه فسادها، خشونت و ظلم کنونی تنها ناشی از وهابیت است و این دو به هم گره خورده‌اند.

رایزن فرهنگی ایران، بیان کرد: ما باید پیرو راستین حضرت علی(ع) باشیم و به تعالیم اهل بیت(ع) که راه اعتدال، میانه‌روی و عقلانیت است، عمل کنیم.

در پایان این مراسم، اشعاری در مدح مولای متقیان حضرت علی(ع) و عید سعید غدیر قرائت شد.

انتهای پیام

کد N981133

وبگردی