آفتاب

تظاهرات در مینسک علیه پایگاه هوایی روسیه

تظاهرات در مینسک علیه پایگاه هوایی روسیه

هزاران تن از ساکنان مینسک، پایتخت بلاروس در اعتراض به برنامه‌های دولت روسیه در ساخت یک پایگاه هوایی در این کشور دست به راهپیمایی زدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، معترضان در خیابان‌های مینسک شعارهایی چون "پایگاه‌های هوایی نباید در بلاروس ساخته شوند" سر داده و پلاکارت‌هایی در دست داشتند که رویشان نوشته شده بود "ما خواهان آسمانی صلح آمیز هستیم".

ولادیمیر نکلیایف،‌ شخصیت برتر اپوزیسیون مینسک در این باره گفت:‌ ما هرگز به کسی آسیب نرسانده‌ایم و به دنبال آن هم نیستیم. ما را به حال خود بگذارید.

پس از برگزاری این تظاهرات، شرکت کنندگان قطعنامه‌ای را به تصویب رساندند و اعلام کردند که این پایگاه هوایی روس علیه قانون اساسی بلاروس است.

در این قطعنامه همچنین آمده است: این تهدیدی علیه استقلال و روش زندگی مردم در کشور است.

در سپتامبر سال جاری میلادی ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه به دولت خود دستور داد تا توافقی را با دولت بلاروس به منظور ساخت و ایجاد یک پایگاه هوایی در این کشور امضا کند.

بلاروس متحد دیرینه روسیه و یکی از اعضای اتحادیه اقتصادی تحت ریاست مسکو است.

اما روابط بین این دو کشور در پی بی طرفی الکساندر لوکاشنکو، رییس جمهوری بلاروس درباره درگیری‌ها در اوکراین به سردی گراییده است.

رهبران شرق اروپا نظیر لهستان و کشورهای حوزه دریای بالتیک، به شدت از "کشورگشایی و جاه طلبی‌های دولت مسکو" به ویژه از زمان الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در مارس 2014 خشمگین هستند.

انتهای پیام

کد N980868

وبگردی