آفتاب

سازمان پزشکان بدون مرز: حمله آمریکا به بیمارستان ما در قندوز جنایت جنگی است

سازمان پزشکان بدون مرز: حمله آمریکا به بیمارستان ما در قندوز جنایت جنگی است

ایرنا نوشت: یک روز پس از حمله هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به بیمارستانی متعلق به سازمان پزشکان بدون مرز در شهر قندوز افغانستان، مدیرکل این سازمان با جنایت جنگی خواندن آن، تحقیق یک هیات بی طرف بین المللی در مورد این حمله را خواستار شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «کریستوفر استوک» مدیرکل سازمان پزشکان بدون مرز گفته است که آنها نمی توانند به تحقیقی که تنها به وسیله ارتش آمریکا انجام شود، اعتماد کنند.
وی در بیانیه ای گفته است «با این فرض روشن که جنایت جنگی اتفاق افتاده، پزشکان بدون مرز خواهان تحقیقی کامل و شفاف از سوی یک هیات بی طرف بین المللی در مورد این حادثه است.»
به دنبال تصرف شهر قندوز توسط نیروهای طالبان، نیروهای دولتی با پشتیبانی هوایی نیروهای ائتلاف بین المللی کوشیدند متجاوزان را از این شهر بیرون برانند.
در جریان این درگیری، بامداد شنبه بیمارستانی در شهر قندوز که پزشکان بدون مرز در آن مشغول به مداوای بیماران بودند، هدف حمله هوایی قرار گرفت.
به گفته سازمان پزشکان بدون مرز، در این حمله که نزدیک به یک ساعت طول کشید، ۲۲ تن از جمله ۱۲ کارمند این نهاد و ۱۰ تن از بیماران کشته شدند که در میان آنها سه کودک نیز مشاهده می شود.
سازمان پزشکان بدون مرز در بیانیه خود گفته است که در هنگام این حمله، به غیر از کارمندان این سازمان و بیماران، هیچ کس در بیمارستان نبوده است و کارمندان آن نیز در مورد درگیری در داخل بیمارستان گزارشی نداده اند.
این نهاد در ادامه افزوده است «مهم است به خاطر داشته باشیم که مطابق با قوانین بشردوستانه، هر فرد مجروحی که در بیمارستان بستری است، فارغ از اینکه پیش از این برای چه گروهی می جنگیده، یک فرد غیر نظامی به حساب می آید.»

** تعلیق فعالیت ها در قندوز
این سازمان همچنین اعلام کرده است فعالیت های خود در قندوز را تا زمانی که در مورد حمله هوایی به بیمارستانِ این شهر، تحقیقات انجام نشود، به حالت تعلیق درمی آورد.
پیشتر باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا گفته بود که وزارت دفاع این کشور تحقیقات کاملی را درباره حمله به بیمارستان پزشکان بدون مرز در قندوز افغانستان آغاز کرده است.

** واکنش ایران
به دنبال حمله هواپیماهای آمریکا به بیمارستان قندوز، سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکومیت شدید، این اقدام را غیرمسئولانه و توجیه ناپذیر توصیف کرد.
مرضیه افخم با ابراز همدردی با دولت و مردم افغانستان بویژه بازماندگان قربانیان این واقعه افزود: نادیده انگاشتن مظاهر عادی حقوق اجتماعی مردم ستمدیده افغانستان که مرکز درمانی خود را نیز ایمن نمی بیند از جمله نتایج رویکردهای مداخله جویانه آمریکا و ائتلاف است.
به گزارش ایرنا، از روز دوشنبه که طالبان وارد شهر قندوز شد، درگیری شدیدی در این شهر در جریان است.
گروه طالبان هفته گذشته با تهاجم گسترده ای قندوز را تصرف کرد اما پس از سه روز بخش های جنوبی آن را در پی عملیات نیروهای مسلح دولتی با حمایت نیروهای ناتو از دست داد.

4949

کد N980703

وبگردی