آفتاب

برگزاری هفته‌های قرآن و عترت در هشت استان کشور

برگزاری هفته‌های قرآن و عترت در هشت استان کشور

هفته‌های قرآن و عترت، امسال در هشت استان با اولویت تولید آثار و فعالیت‌ها و کشف استعداد‌های بالقوه برگزار می‌شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، علیرضا حفیظی در گفت‌وگویی درباره برگزاری هفته‌های قرآن و عترت، در تعدادی از استان‌های کشور اظهار کرد: هفته‌های قرآن و عترت در سال 94 در هشت استان به همت معاونت قرآن و عترت و با همکاری استان‌های کرمانشاه، فارس، اردبیل، سیستان و بلوچستان، مازندران، ایلام، کردستان و جنوب استان کرمان برای اولین بار با این کیفیت و گستردگی، در ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند سال جاری برگزار خواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که تفاوت هفته‌های قرآن و عترت با برنامه‌های دیگر معاونت مثل جشن رمضان چیست؟ گفت: اساسا موضوع برنامه‌های هفته قرآن و عترت، ارائه همه جانبه توانمندی‌ها و فعالیت‌های قرآنی استان‌های مزبور است. البته با رعایت اولویت تولیدی محور بودن برنامه‌ها بر مبنای اعلام عمومی( فراخوان) و در راستای شناسایی و کشف استعدادهای بالقوه هر استان و تقویت استعدادهای بالفعل. همچنین این هفته‌ها به صورت رقابتی و جشنواره‌ای در بیش از 12 رشته فرهنگی هنری، با مشارکت و هماهنگی سایر دستگاه‌ها و ادارات کل استانی، به ویژه نهاد‌های فرهنگی و قرآنی خواهد بود.

وی ادامه داد: لیکن در برنامه‌های مربوط به جشن رمضان، دستاوردهای گذشته، به همراه نمایش آثار و فعالیت‌های موجود استان و بعضا خارج از استان مورد توجه است و خلق تولیدات و ایده‌های جدید و البته رقابت به صورت جشنواره‌ای مد نظر نیست و از طرف دیگر در هفته‌های قرآن و عترت، مشارکت سایر دستگاه‌های استانی بسیار پر رنگ‌تر از جشن رمضان است.

دبیر اجرایی هفته‌های قرآن و عترت کشور در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حال حاضر کار برگزاری در چه مرحله‌ای است؟ خاطرنشان کرد: دبیرخانه اجرایی کشور در ستاد از تیرماه امسال شروع به فعالیت کرده است. با هر 8 استان تفاهم نامه همکاری امضا شده و احکام مدیران محترم کل استا‌ن‌ها به عنوان دبیر اجرایی و رییس شورای برنامه ریزی، توسط معاون قرآن و عترت صادر شده و هم اکنون در مرحله تنظیم و انتشار فراخوان‌های مربوطه در هر یک از بخش‌های رقابتی هستیم. همچنین در تاریخ 15 شهریورماه نشست خبری با حضور اصحاب رسانه برگزار شد و ان‌شاءالله پوستر برنامه نیز در هفته آتی رونمایی خواهد شد.

حفیظی در پاسخ به این سوال که سرفصل برنامه‌های مشترک در همه استان‌ها در طول برگزاری هفته‌ها چیست؟ عنوان کرد: ما در همه استان‌ها 12 برنامه مشترک داریم که شامل 8 بخش رقابتی و 4 بخش غیر رقابتی است، که عبارتند از: جشنواره شعر و ادبیات قرآنی، مسابقه آواها، نغمات، تواشیح، سرود، اذان، چاووش خوانی، جشنواره هنرهای تجسمی (عکس، خوشنویسی، نقاشی و ...)، جشنواره صنایع دستی، جشنواره هنر‌های نمایشی ( تئاترهای خیابانی، صحنه‌ای و نمایشنامه نویسی )، جشنواره فیلمنامه نویسی و فیلم ( کوتاه، مستند، داستانی، انیمیشن و... )، مسابقات تلاوت و حفظ قرآن کریم، پایان نامه‌ها، انتشارات، مقالات، نشریات، فضای مجازی و رونمایی کتاب، نشست‌ها و کارگاه‌های علمی، فروشگاه و نمایشگاه قرآنی ( مکتوب، رسانه‌های دیجیتال، حجاب و عفاف، کودک و ...)، تجلیل از فعالان قرآنی استان‌ها و نصب المان‌ها و نشان‌های قرآنی در سطح شهر و نامگذاری خیابان‌ها و میادین با عناوین قرآن و عترت.

وی افزود: همچنین به جز برنامه‌های فوق الذکر که به صورت مشترک و یکسان در همه استان‌ها برگزار می‌شود در برخی استان‌ها با توجه به مطالبات و همچنین امکانات و توانمندی‌های موجود، ایده‌ها و برنامه‌های خوبی در قالب هفته‌های قرآن و عترت قرار است انجام شود. برنامه‌هایی نظیر، ‌یادواره شهدای قرآن و عترت استان، مسابقات پیامکی قرآن و عترت، زنگ انشای قرآن و عترت، برگزاری کارگاه‌های حجمی هنری ( ورک شاپ )، محافل انس با قرآن و کرسی‌های تلاوت، تفسیر و... همچنین قرآن پژوهی طبری ( در استان مازندران).

وی درباره موضوع کشف استعداد‌ها در کشور افزود: با توجه به انجام برنامه‌های رقابتی، در واقع پس از انتشار فراخوان به صورت عمومی در مرکز استان و شهرستان‌های تابعه شروع خواهد شد سپس هنرمندان، مخاطبان و عموم مردم از همه اقشار، در رده‌های سنی مختلف شرکت خواهند داشت و این موج رقابتی که در استان شکل خواهد گرفت باعث بروز، ظهور و کشف استعدادهای مختلفی در تولید آثار و فعالیت‌ها می‌شود که شاید تا آن زمان مورد شناسایی واقع نگردیده‌اند و البته برای هدایت صحیح این استعدادها نیز برنامه داریم. از جمله اینکه ارزیابی مجددی از برگزیدگان استان‌ها در هر رشته به عمل می‌آید و آثار برتر به صورت ملی داوری می‌شوند و به نفرات یا گروه‌های برتر این مرحله نیز جوایزی اختصاص خواهد یافت. همچنین زمینه شرکت برترین‌های هر استان در دوره بعدی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تهران نیز فراهم خواهد شد.

دبیر اجرایی هفته‌های قرآن و عترت در کشور در پاسخ به این سوال که ملاک شما برای انتخاب برخی استان‌ها برای برگزاری این هفته‌ها، چه بوده است؟ یادآور شد: مسلما بر اساس محدودیت‌های اعتباری که وجود دارد علیرغم میل باطنی، قادر نبودیم در همه استان‌ها این برنامه را برگزار کنیم، از طرفی تعدادی از استان‌ها نیز مشغول برگزاری سایر فعالیت‌های قرآنی نظیر جشنواره آیات هستند. لذا با توجه به درخواست و مطالبات استان‌ها پس از بررسی امکانات، منابع مالی و ... از بین طرح‌های واصله،‌ البته با اولویت استان‌های کمتر برخوردار و دارای شرایط خاص، نظیر شرایط اقلیمی و بافت متنوع مذهبی و قومی، این 8 استان انتخاب شده‌اند و به حول و قوه الهی در نظر داریم برای سال‌های آتی این برنامه را در سایر استان‌ها نیز داشته باشیم.

حفیظی در پاسخ به پرسشی درباره مشارکت و همکاری سایر دستگاه‌ها و نهادها در برگزاری این هفته‌ها گفت: بر اساس شیوه‌نامه و آیین نامه برگزاری هفته‌های قرآن و عترت، بعد از تصویب کلیات طرح در شورای فرهنگ عمومی هر استان یا شورای هماهنگی و توسعه فعالیت‌های قرآنی و تاکید ائمه جمعه و استانداران محترم مبنی بر لزوم مشارکت کلیه دستگاه‌ها و ادارات کل هر استان، برگزاری مداوم جلسات شورای برنامه ریزی با عضویت دستگاه‌های فرهنگی و تشکیل کمیته‌های مربوطه ذیل شورای برنامه ریزی، پیگیری و اقدام خواهد شد تا ان‌شاءالله برنامه جامع و کاملی در خور شأن قرآن و عترت با مشارکت همه نهادها برگزار شود.

وی ادامه داد: از طرفی با کلیه نهادها و سازمان‌ها در مرکز مکاتبه شده است تا واحد‌های زیربط استانی خود را ترغیب به همکاری کامل و مشارکت کنند. ما بر این باوریم، در نظامی که پایه‌های آن از فرهنگ ناب قرآن و عترت (ع) نشأت می‌گیرد، قطع به یقین در جذب مشارکت‌ها از سایر دستگاه‌ها در برگزاری همه جانبه این گونه فعالیت‌ها مشکلی نخواهیم داشت و پیش بینی ما این است ان‌شاءالله و به برکت قرآن و ائمه معصومین (علیهم السلام) رقابتی برای ارائه مشارکت بیشتر نهادها در این امر مقدس ایجاد خواهد شد. ما دست همه مدیران و همکاران را در سایر ادارات که تمایل دارند در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی، قدمی در راستای هر چه با شکوه‌تر برنامه‌ای که مزین به نام قرآن و عترت (ع) است بردارند را به گرمی می‌فشاریم.

وی در رابطه با این‌که نحوه نظارت بر عملکرد استان‌ها چگونه است؟ تاکید کرد: بحمدلله مدیران کل محترم، معاونین قرآن و عترت، کارشناسان و سایر همکاران محترم در استان‌ها همگی علاقمند هستند در این فضای کنونی جامعه که تحت تاثیر و هجوم فرهنگی رسانه‌های غربی هستیم، تلاشی مضاعف برای ارائه فرهنگ ناب و غنی قرآن و اهل بیت علیهم السلام کنند و ما نیز معتقدیم بر اساس توانمندی، تعهد و تجربیات این عزیزان، قطعا برنامه‌های بسیار قوی و با محتوایی، برگزار خواهد شد. به همین جهت از طرف ستاد معاونت قرآن و عترت نیز هشت نفر از همکاران مجرب به عنوان کارشناس ناظر هر استان انتخاب شده‌اند که در تمامی مراحل، با همکاری استان‌ها بر پیشرفت و چگونگی انجام کار نظارت خواهند کرد.

دبیر اجرایی هفته‌های قرآن و عترت در کشور با تقدیر و تشکر از معاونت قرآن و عترت و زحمات و تدابیر حجت‌الاسلام والمسلمین حشمتی معاون قرآن و عترت و امیرنیا مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج که زمینه ساز این رویداد بزرگ مذهبی و فرهنگی در کشور هستند، گفت: در پایان از مدیران محترم کل استان‌ها، معاونین و همکاران دلسوزشان، همچنین همکاران گرامی در ستاد معاونت قرآن و عترت، به ویژه همه دستگاه‌ها و نهادهایی که به نحوی در برگزاری این هفته‌ها نقش موثری دارند، خالصانه تشکر و قدردانی می‌کنم و امیدوارم که ان‌شاءالله اجر اخروی همه دست اندر کاران نزد خداوند متعال محفوظ باشد.

انتهای پیام

کد N980694

وبگردی