آفتاب

«کومرسانت»؛ روزنامه‌ای برای نسل و دنیای جدید

«کومرسانت»؛ روزنامه‌ای برای نسل و دنیای جدید

روزنامه‌ی «کومرسانت» یکی از نمادهای روسیه‌ی جدید پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است؛ حرکتی که مبنایش بر تجارت و سودآوری بوده و البته فضای گفتمانی جدید در دوران سیاسی تازه.

به گزارش خبرنگار ایسنا، چندی پیش گروهی از مدیران و سردبیران رسانه‌های ایرانی، در سفری که به‌همت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کشور روسیه انجام شد، از روزنامه‌ی کومرسانت Kommersant نیز دیدن کرده، با خبرنگاران و مدیران آن به گفت‌وگو نشستند؛ دیدار و مکالمه‌هایی که نشان از آن داشت که روزنامه‌نگاران در تمام نقاط دنیا خصیصه‌های مشترکی دارند و نیز، درباره‌ی مسائل و مشکلات‌شان، با زبان مشترکی می‌توانند با هم صحبت کنند.

روزنامه‌ی کومرسانت هرچند در واپسین روزهای حیات اتحاد جماهیر کلید خورد اما درواقع همزمان با فروپاشی به موجودیت جدی رسید. درواقع گروهی با محوریت اولین شهروند روس که در آن زمان جسارت به خرج داد که خود را میلیونر اعلام کند، به این فکر کردند که چرا یک روزنامه‌ی مستقل خصوصی نداشته باشند؟ از این رو، حرکتی تعاونی‌گونه را شکل دادند؛ برای انتشار منظم اخبار. آن‌ها عنوان "تاجر" را انتخاب کردند تا بر سنت کسب و کار شرایط انقلابی کمونیستی خط پایانی بکشند.

این روزنامه در ابتدا با 40 هزار تیراژ و قیمت تک‌شماره 40 کوپک فعالیت خود را آغاز کرد اما سر سال نشده بود که تیراژ آن به 500 هزار نسخه با قیمت یک روبل رسید.

این رشد چشمگیر در برابر روزنامه‌های دولتی شوروی، بیشتر گویای آن بود که دوران جدیدی با روش‌ها و مدل‌های تازه، برای روسیه آغاز شده است. از منظر دیگر، کومرسانت، طلیعه‌ی روزنامه‌نگاری جدید در کشور مبدع ایده‌های سوسیالیستی بوده است. درواقع این نشریه استاندارد جدیدی را برای روزنامه‌نگاری در این کشور وضع کرد. استانداردی که البته بر پایه مدل‌های شناخته‌شده در کشورهای توسعه‌یافته استوار بوده است.

یکی از ویژگی‌های کومرسانت، به سن و سال دست‌اندرکاران آن مربوط بوده است. دبیران ارشد و سردبیران در کومرسانت سی‌وچند ساله بوده، از این نظر با هیات تحریریه، اختلاف سنی فاحشی نداشته‌اند. ضمن آن‌که یک اصل جالب توجه برای مدیریت این روزنامه تعریف شده است: "برای من، دلایل مهم نیست؛ من به نتیجه علاقه‌مند هستم." همچنین استفاده از الکل در ساختمان کومرسانت ممنوع است. سیگار کشیدن هم محدودیت دارد اما با این حال، کومرسانت نیز مانند اغلب روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های موفق دنیا، بوفه‌ای مناسب برای به‌در کردن خستگی کارکنانش تدارک دیده است.

انتهای پیام

کد N980677

وبگردی