آفتاب

خانه باغ تاریخی امین آران و بیدگل مرمت شد

خانه باغ تاریخی امین آران و بیدگل مرمت شد

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل از مرمت خانه باغ تاریخی امین روستای هدف گردشگری علی‌آباد از توابع بخش مرکزی این شهرستان خبر داد.

عباس متولی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان در آران و بیدگل گفت: برای بازسازی و مرمت این خانه تاریخی 250 میلیون ریال از محل اعتبارات دولتی و تملک دارایی هزینه شده است.

وی افزود: در عملیات مرمتی این بنای با ارزش تاریخی استحکام بخشی و زیربندی دیوارهای زیرزمین، تراش سفیدکاری‌های فرسوده دیواره‌ها و زیرسقف‌های تخت و قوسی شکل، انجام عملیات گچ و خاک، سفیدکاری، ختایی کف فرش حیاط اندرونی، مطبخ و حوض‌خانه و آزاره چینی مطبخ انجام شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل اظهار کرد: خانه باغ امین از آثار ارزشمند دوره قاجاریه است که در میان آن حوضخانه با پلان معماری چلیپایی قرار دارد و در دو سوی آن اتاق گوشواره‌ای قرار گرفته است.

متولی درهای چوبی با طرح مشبک‌های اسلیمی و تزیینات گچی لبه رف داخلی اتاق‌ها و گچ‌بری شومینه داخل اتاق‌های گوشواره را از تزیینات این بنا معرفی کرد و افزود: گذر دایمی قنات علی آباد از محوطه باغ امین و هم‌چنین ساخت خانه کنار باغچه از دیگر خصوصیات بارز این خانه تاریخی است.

به گزارش ایسنا، خانه باغ امین واقع در بافت تاریخی روستای علی آباد سال 1382 به شماره 9026 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

انتهای پیام

کد N980331

وبگردی