آفتاب
دبیرکل خواهرشهرهای ایران:

تأسیس سازمان کشورهای فارسی زبان می‌تواند نقطه اتکای قدرتمندی برای ایران باشد

تأسیس سازمان کشورهای فارسی زبان می‌تواند نقطه اتکای قدرتمندی برای ایران باشد

دبیرکل خواهرشهری های ایران گفت: گسترش روابط با کشورهای همسایه و کشورهای منطقه می‌تواند اهداف سیاست خارجی ایران را در راستای توسعه روابط اقتصادی، برقراری امنیت منطقه ای و خنثی کردن سیاست‌های آمریکا و غرب برای به انزوا کشیدن ایران را تامین کند.

علی رضا رجایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بابیان اینکه از جمله طرحهایی که با پایان یافتن جنگ سرد در ایران به آن توجه شده است، طرح همکاری کشورهای فارسی زبان یعنی ایران، افغانستان و تاجیکستان است، خاطرنشان کرد: این سه کشور به لحاظ تاریخی و فرهنگی نیز پیوندهای نزدیکی با یکدیگر دارند. با توجه به این اشتراکات، همکاری میان کشورهای فارسی زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان در چارچوب سیاست نگاه به شرق نیز از اولویت و اهمیت خاصی برخوردار می‌ شود.

وی ادامه داد: در واقع، بر این اساس بسط روابط با کشورهای همسایه و نیز کشورهای منطقه می‌تواند اهداف سیاست خارجی ایران را در راستای توسعه روابط اقتصادی، برقراری امنیت منطقه ای و خنثی کردن سیاست‌های آمریکا و غرب برای به انزوا کشیدن ایران، تأمین کند. بدیهی است که در پیشبرد سیاست همکاری و نیل به اتحاد با کشورهای فارسی زبان مانند هر مقوله دیگر سیاست خارجی، نباید از واقعیت‌های موجود و قابلیت‌های کشورهای دیگر غافل شد و بر اساس یک مطالعه دقیق برنامه مدون و زمان بندی شده به اهداف مورد نظر دست یافت. بر این اساس، به نظر می رسد توجه به برخی نکات می‌تواند به ثمربخشی همکاری‌های سه کشور فارسی زبان کمک کند.

رجایی خاطرنشان کرد: در همین راستا و در چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای، تأکید بر تعمیق روابط میان ایران، افغانستان و تاجیکستان با محوریت زبان فارسی نباید به گونه ای باشد که دیگر کشورهای همسایه چنین همکاری‌هایی را برضد منافع خود ارزیابی کنند. در واقع، تأکید بر زبان و فرهنگ مشترک میان ایران، تاجیکستان و افغانستان که زمانی بخش بزرگی از امپراطوری ایران را تشکیل می دادند، می تواند نقطه اتکای قدرتمندی برای ایران باشد و در صورت هدایت مناسب دیپلماسی ایران و جلوگیری از برانگیخته شدن واکنش‌های تند دیگر کشورهای همسایه، بازده مفیدی در بر خواهد داشت.

وی تأکید کرد: اهداف این همگرایی و اتحاد به هیچ وجه علیه کشورهای دیگر نبوده و باب این همکاری‌ها بر دیگر کشورهایی که دارای جمعیت قابل ملاحظه فارسی زبانان هستند، همواره باز است.

دبیرکل خواهرشهری های ایران با اشاره به پیشنهاد برخی کارشناسان ایرانی مبنی بر تأسیس سازمانی به نام سازمان کشورهای فارسی زبان افزود: درصورت تأسیس، این سازمان می تواند فعالیت‌های سه کشور را به صورت منسجم اداره کند. با این حال، چنین سازمانی نیز باید توجیه اقتصادی مطلوبی داشته باشد تا بتواند در زمینه همکاری‌های سه کشور که از علایق مشترک فرهنگی و تاریخی برخوردارند، موثر واقع شود.

رجایی در پایان با بیان اینکه ایران می تواند از نظر اقتصادی از فرصت‌های خوبی در دو کشور افغانستان و تاجیکستان برخوردار شود، گفت: با سرمایه‌گذاری مناسب و معقول در طرح‌های عمرانی و صنعتی این دو کشور می توانند منافع قابل قبول اقتصادی را کسب کنند. از طرف دیگر، ایران برای پیشبرد طرح‌های خود در زمینه انتقال انرژی نیازمند افزایش سطح همکاری‌های خود با کشورهای منطقه است تا بتواند علی‌رغم تلاش‌های آمریکا برای محدود کردن و به شکست کشاندن طرح‌های اقتصادی ایران، همکاری‌های خود را افزایش دهد. بدیهی است همکاری میان این سه کشور نمی‌تواند محدود و تنها متکی به مشترکات فرهنگی و زبان فارسی باشد، بلکه نیازمند تعاملی گسترده و فراگیر میان ملت‌های سه کشور است تا بتواند توسعه اقتصادی و اجتماعی و بهبود معیشت آنها را نیز در برگیرد.

انتهای پیام

کد N980255

وبگردی