آفتاب

«پایان» ابراهیم حسن‌بیگی

«پایان» ابراهیم حسن‌بیگی

رمان تازه ابراهیم حسن‌بیگی با نام «پایان» منتشر شد.

به گزارش ایسنا، ناشر در معرفی این کتاب نوشته است: «پایان» تازه­‌ترین رمان ابراهیم حسن­‌بیگی است که او پس از تألیف و انتشار رمان «عالی­جناب شهردار» در سال گذشته، آن را به دست ناشر می­‌سپارد؛ رمانی که نشان­‌دهنده سیر تکوینی نگاه منتقدانه جدی و نوظهور این سال­‌های حسن­‌بیگی به اجتماع و زیست فردی است.

«پایان» از نخستین جمله خود مخاطب را با یک شوک و تعلیق همراه می­‌سازد. مردی محکوم به اعدام در واپسین شب از زندگی خود به روایت و مرور ذهنی داستانی نشسته که او را از زندگی ساده شهری به پای چوبه دار کشیده است. راوی یک مسافرکش معمولی در تهران است که در همان ابتدای داستان تنفر خود از برادر تازه به دروان رسیده‌­اش را در کنار ترسیمی زیرکانه از مادر خود و آن‌چه او را از همسر برادرش متنفر کرده به تصویر می­‌کشد. در ادامه اما راوی در یک اتفاق ساده و قابل باور برای جابه‌جایی مسافر به یک ماجرای عجیب وارد می­‌شود و به عنوان مظنون در حمل و نقل مواد مخدر پایش به زندان باز می‌شود.

ویژگی این رمان را در وهله نخست باید در تزریق زیرکانه اطلاعات به شکلی مویرگی دانست. اطلاعاتی که حضور اندک اندک و تدریجی و لحظه به لحظه آن‌ها، مخاطب را به آرامی به سمت اوج داستان و تمایل برای کشف راز داستان جلو می‌برد، رازی که در هر فصل با شخصیت­‌پردازی‌های نویسنده و افزودن شاخه‌ای تازه کشف ماجرای اعتیاد راوی و در ادامه حضورش در مرکز ترک اعتیاد و مواردی از این دست رمان را خواندنی می‌کند.

جدای از این، حسن­‌بیگی در نوشتن پایان خود را نویسنده‌ای آزاد و رهاشده از فرم نشان می‌دهد، نویسنده‌ای که قصه و چهارچوب روایت آن برایش اهمیتی بیش از فرم روایت و بازی­‌های زبانی در نوشتار دارد. او ساده و یک­‌لایه می‌نویسد، اما حاصل کارش را از ابتذال و یا افتادن به دام داستان‌های زرد عامه­‌پسند دور می‌کند. داستان او با چرخش و حرکتی حساب‌شده در هر فصل مخاطب را به بخشی از واقعیات پیرامون زندگی راوی داستان هدایت می‌کند و همانند یک دوربین عکاسی از مناظر مختلف از او عکس می‌گیرد و در نگارخانه ذهن مخاطب رمان می‌نشاند.

رمان «پایان» رمانی اجتماعی انتقادی است که انتشارات کتاب نیستان آن را در 172 صفحه و با قیمت 10000 تومان منتشر کرده است.

انتهای پیام

کد N980182

وبگردی