آفتاب
حاشیه های تشییع پیکر جانباختگان فاجعه منا در تهران؛

آل سعود آل ابوسفیان است فاجعه منا دلیل آن است

آل سعود آل ابوسفیان است فاجعه منا دلیل آن است

معابر و خیابان‌های تهران، مشهد، قم و سایر شهرهای ایران امروز مملو از جمعیت عزاداری بود که در غم و اندوه از دست دادن 464 نفر از هموطنان‌شان در روز عید قربان در مکه و منا به دلیل بی‌تدبیری مقامات آل سعود در گرمای طاقت‌فرسا و تشنگی بیش از حد زیر دست و پای زائران سرزمین وحی جان باختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از ساعت 9 صبح امروز تهران همزمان با سایر شهرهای ایران اسلامی شاهد حضور موج عزاداران زائران خانه خدا بود که از خیابان انقلاب حد فاصل میدان انقلاب تا چهارراه ولی‌عصر و خیابان‌های فرعی به سمت دانشگاه تهران در حرکت بودند.

- تشییع کنندگان در همه طبقات اجتماعی از زن و مرد و پیر و جوان ساعت 9:30 با تجمع در صحن نماز جمعه دانشگاه تهران در غم از دست دادن حجاج بیت‌الله‌الحرام به سوگ نشسته و همراه با مداحان و مرثیه‌سرایان به عزاداری پرداختند.

- پیکر هشت جانباخته منا در تابوت‌هایی مقابل جایگاه محل برگزاری نماز جمعه تهران قرار داشت.

-مراسم از ساعت 9:30 تا 10:15 به قرائت قرآن، مرثیه‌سرایی و عزاداری تشییع‌کنندگان اختصاص داشت

- از ساعت 10:20 تا 10:32 حجت‌الاسلام محمدی ری‌شهری – رییس سابق سازمان حج و زیارت در محکومیت سهل‌انگاری مقامات آل سعود در اداره نامناسب حج 94 و شکل‌گیری فاجعه منا به ایراد سخنرانی پرداخت.

- ری‌شهری در فرازی از سخنانش با بیان اینکه بی‌تردید آنچه موجب این حادثه شد نتیجه سهل‌انگاری مقامات رده عالی آل سعود است، گفت: این ننگ تا ابد از دامن آل سعود پاک نخواهد شد. امیدوارم عمر این حکومت ننگین هر چه زودتر پایان یابد.

- در این مراسم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، جنتی، امامی کاشانی و موحدی‌کرمانی، سیدحسین هاشمی استاندار تهران، محمدرضا عارف، حجت‌الاسلام دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، قالیباف شهردار تهران، علی فلاحیان وزیر اسبق اطلاعات، غفوری‌فرد رییس خانه احزاب، سردار محمد شیرازی مسئول دفتر نظامی مقام معظم رهبری، سردار صفوی، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران، سیدمحمد حسینی وزیر سابق آموزش و پرورش، فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش، عباس جدیدی عضو شورای شهر، صدر رییس سابق سازمان نظام پزشکی کشور، اسدالله بادامچیان، سیدرضا اکرمی، محمدنبی حبیبی، شیبانی، وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات و عضو فعلی شورای شهر تهران، حاجی‌بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش و رییس شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه به همراه بسیاری دیگر از مقامات کشوری و لشکری حضور داشتند.

- پیکر 8 قربانی حادثه منا در میان موج میلیونی تشییع کنندگان از مقابل درب اصلی دانشگاه تهران تا چهارراه کالج تشییع شد.

- خانواده برخی از قربانیان فاجعه منا با در دست داشتن عکس زائر عزیز خود در این مراسم شرکت کرده بودند.

- در طول مسیر دوربین‌های عکاسان و تصویربرداران در کنار هزاران تلفن همراه از این مراسم باشکوه و غم‌انگیز تصویربرداری می‌کردند..

- حضور خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران داخلی و خارجی از ابتدا تا انتهای مراسم پرتعداد و چشم‌گیر بود.

- تشییع کنندگان با سر دادن شعارهایی "چون آل سعود خادم آمریکا است از غاصبان مکه و منا است"، "آل سعود آل ابوسفیان است فاجعه منا دلیل آن است"،" آل سعود پست بی‌کفایت مروج اسلام اشرافیت"، "مرگ بر این وهابی زائرکش"، "لبیک اللهم لبیک ..."، "منا شده کربلا مهدی بیا مهدی بیا"، "کشتند حاجی خدا مهدی بیا مهدی بیا" "مرگ بر وهابی داعشی"،" گل‌های پر پر از کجا آمدند از سفر حج و منا آمدند"، "ای تشنه لب حسین جان برادرم حسین جان"، "مرگ بر آمریکا"،" مرگ بر انگلیس"،" مرگ بر آل سعود"،" مرگ بر اسراییل"،" حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست"،" عزا عزاست امروز روز عزاست امروز مهدی صاحب زمان صاحب عزاست امروز"، "یا حسین، الله اکبر" و "هیهات من الذله" پیکر جانباختگان فاجعه منا را تشییع کردند.

- مراسم تشییع قربانیان فاجعه منا دقایقی پس از اذان ظهر و عصر پایان یافت.

- با ورود دو گروه 104 و 114 نفره از جان باختگان حج 94 خانواده 246 قربانی همچنان چشم‌انتظار از راه رسیدن عزیزان‌شان هستند. طبق اعلام وزیر بهداشت و درمان بقیه جانباختگان تا پایان هفته جاری به میهن انتقال داده می‌شوند.

- در مراسم ادای احترامی که با حضور عالی‌ترین مقامات کشوری و لشکری روز گذشته (شنبه)در فرودگاه مهرآباد برگزار شد، رییس جمهور گفت: اگر چنانچه ثابت شود عده‌ای از ماموران در حادثه منا مقصر بودند به هیچ عنوان از خون عزیزان‌مان نخواهیم گذشت.

روحانی تاکید کرد: در جایی که لازم است علاوه بر زبان دیپلماسی از زبان اقتدار نیز استفاده می‌کنیم.

مراسم بزرگداشت جانباختگان فاجعه منا نیز با حضور مقام معظم رهبری و مقامات کشوری و لشکری بعدازظهر امروز (یک‌ شنبه)از ساعت 15:30 تا 17:30 در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

خودم تایپ کردم

انتهای پیام

کد N980153

وبگردی