آفتاب
معاون حقوقی رییس‌ جمهوری:

باید عرصه فضا از تبدیل شدن به عرصه تسلیحاتی مصون بماند

باید عرصه فضا از تبدیل شدن به عرصه تسلیحاتی مصون بماند

معاون حقوقی رییس جمهوری بر ضرورت ورود بخش خصوصی در عرصه فضا تأکید کرد و گفت: باید با تدوین قوانین، ‌آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها به بخش خصوصی کمک نمود تا به صورتی بالنده در صنایع فضایی ورود کند.

به گزارش گروه دریافت خبرر خبرگزاری دانشجوویان ایران (ایسنا)، الهام امین زاده در مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا که در محل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، افزود: واگذاری این پروژه‌ها به بخش خصوصی این امکان را فراهم می‌کند که با ایجاد ساز و کارهای لازم، بخش دولتی نیز به سهولت بتواند اقدامات و برنامه‌های خود را در زمینه هوا فضا پیگیری نماید.

وی با بیان این که در حال حاضر بسیاری از کشورها با تدوین قانون ملی فضا ، رشد بسیار خوبی در این زمینه داشته‌اند، گفت: باید مطالعات بنیادی و تطبیقی در این خصوص به خوبی انجام پذیرد تا دولت یازدهم افتخار داشته باشد که این قانون را در کشور تدوین نماید.

معاون حقوقی رییس جمهوری با بیان این که اقتدار حقوقی و قانونی در عرصه فضا به نفع بشریت است، گفت: امید است که سازمان ملی فضا و شورای عالی فضایی با رویکردی تعاملی ایده‌ها و اهداف جمهوری اسلامی ایران را در این زمینه عملیاتی نماید.

امین‌زاده سپس اصل آزادی بهره‌برداری مسالمت آمیز از فضا، اصل منع تصاحب و تملک فضا، اصل غیرنظامی کردن و همچنین اصل پذیرش مسئولیت‌های بین‌المللی ناشی از فعالیت‌های فضایی را از اصول مهم اسناد و کنوانسیون‌های بین‌المللی برشمرد و افزود: باید از فضا برای حل مشکلات بشر استفاده کرد و فضا نیاز به محیطی امن و آرام دارد.

معاون حقوقی رییس جمهوری با بیان این که در حال حاضر آژانس‌های بین‌المللی، کنسرسیوم‌هایی در زمینه منافع مشترک با یکدیگر تشکیل داده‌اند، تاکید کرد: بزرگترین سازمان‌های فضایی در عین رقابت همکاری تنگاتنگی با هم دارند و ایران نیز باید با گسترش همکاری‌های خود در جهت کاهش هزینه‌ها و استفاده از جدیدترین فناوری‌ها در این فضای رقابتی ورود نماید و جا دارد که زیرساخت‌های حقوقی همکاری و حضور ایران در این عرصه فضایی بین‌المللی توسط حقوقدانان فراهم شود.

دکتر امین‌زاده با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در گسترش فرهنگ استفاده مشترک از فضا نقش‌آفرینی نماید، گفت: امروز فضا مکانی برای فعالیت‌های سودمند بشری بوده و بنابراین حقوق، امنیت و اخلاق مشترک فضایی نوعی جدید از روابط بین کشورها را ایجاد نموده است که کشورها ملزم به همکاری‌اند.

معاون حقوقی رییس جمهوری با اشاره به اسناد فضایی و بین‌المللی اظهار داشت: تمامی این اسناد بر ممنوعیت استفاده از فضا برای تهدید صلح و امنیت بین‌المللی تأکید کرده‌اند و باید عرصه فضا از تبدیل شدن به عرصه تسلیحاتی مصون بماند.

امین‌زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر محیط زیست فضایی به دلیل وجود زباله‌های فضایی با تهدید و خطر جدی روبروست، گفت: باید با پاکسازی فضا محیطی امن برای کاوشگران و محققان فراهم گردد.

معاون حقوقی رییس جمهوری با بیان این که شفافیت قواعد حقوق تجارت فضایی ضروری است گفت: با رونق گرفتن فعالیت‌های تجاری فضایی امکان بروز اصطکاک بین کشورها وجود دارد و جا دارد که حقوقدانان ایرانی نیز در خصوص قواعد حقوق تجارت فضایی فعالیت‌های خوب و گسترده داشته باشند.

امین‌زاده ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده تا در سیاست‌گذاری فضایی بین‌المللی نقش ارزنده ای ایفا نماید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های ارزشمند دانشمندان عرصه فضایی کشور در سالهای اخیر گفت: در کنار این فعالیت‌های تکنولوژیکی مباحث حقوقی مرتبط با هوایی، دریایی و زمینی در عرصه کشوری و لشگری پیشرفت خوبی داشته است اما نیاز بیشتری برای کار کردن در عرصه قواعد و حقوق مرتبط با فضا در کشور وجود دارد.

معاون حقوقی رییس جمهوری با بیان این که عرصه حقوقی مرتبط با فضا با زمین، دریا و هوا بسیار متفاوت است، اظهار داشت: اگر مباحث دانش حقوقی فضا پربارتر شود قطعاً پشتوانه خوبی برای مأمورین و نمایندگان کشورمان در مجامع بین‌المللی بوده به همین جهت باید مبحث ساماندهی حقوق بین‌الملل فضا به خوبی پرداخته شود و صرفا سیاست‌گذاری و ایجاد قانون در عرصه هوا و دریا کافی نبوده و ایران باید نقش ویژه‌ای در ایجاد مقررات حوزه فضا داشته باشد.

امین‌زاده با اشاره به این که منافع ملی از اولویت بالایی برای همه کشورها برخوردار است، گفت: اگر نظام قانون‌مند فضایی وجود نداشته باشد و این منافع ملی کشورها با هم تضارب پیدا کنند، فضا به عرصه‌ای برای رقابت‌های سیاسی، فضایی و تجاری تبدیل خواهد شد.

معاون حقوقی رییس جمهوری در ابتدای سخنان خود با تبریک به مناسبت هفته جهانی فضا گفت: امیدواریم در این هفته گام‌های رو به جلویی برای توسعه کشور برداشته شود.

امین‌زاده با اشاره به طرح مباحث حقوقی و دیپلماسی فضایی در کشور در کنار پیشرفت‌های تکنولوژیک در این عرصه گفت: مباحث حقوقی فضایی از سال 88 به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفت و ناچاریم در کنار پیشرفت‌ها و فناوری‌های نوین در عرصه هوا و بویژه فضا مباحث حقوقی را نیز شکل دهیم.

امین زاده استفاده بهینه از فضا، کاهش خسارات حوادث غیرمترقبه، گسترش ارتباطات فناوری و اطلاعاتی، هدایت عملیات‌های نظامی واطلاعاتی را از مهمترین ویژگی‌های فضا در جهان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر این عرصه برای همه ملت‌های دنیا دارای اهمیت اقتصادی، اطلاعاتی و امنیت ملی می‌باشد.

معاون حقوقی رییس جمهوری افزود: علوم فضایی در کشورهای پیشرفته و ثروتمند در کنار علوم رایانه‌ای نانو و هسته‌ای جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.

امین زاده با بیان این که در حال حاضر فعالیت‌های دانش بنیان و دانش محور ایجاد امنیت، ثروت و قدرت می‌کند، اظهار داشت: بنابراین اگر در علوم فضایی علوم دانش محور نیز ارتقا یابد می‌توان شاهد اقتدار و امنیت در کشور بود.

معاون حقوقی رییس جمهوری تصریح کرد: لازم است در تصمیمات راهبردی مدیریت کلان و سیاست‌گذاری نگاه به آینده و بدون حدس و گمان نسبت به محاسبات سطحی از تهدیدها و فرصت‌ها داشته باشیم و با تفکر دانش محور به سمت آینده پیش برویم.

انتهای پیام

کد N980129

وبگردی