آفتاب

سرکنسول ایران در بصره: ایام اربعین امسال بهتر از سال گذشته خواهد بود

سرکنسول ایران در بصره: ایام اربعین امسال بهتر از سال گذشته خواهد بود

سرکنسول ایران در بصره گفت: ایام اربعین امسال بهتر از سال گذشته خواهد بود اما واقعا نمی دانیم در دقیقه 90، عراق چه تصمیمی می گیرد لذا باید در همه شرایط آمادگی لازم داشته باشیم.

سرکنسول ایران در بصره گفت: ایام اربعین امسال بهتر از سال گذشته خواهد بود اما واقعا نمی دانیم در دقیقه 90، عراق چه تصمیمی می گیرد لذا باید در همه شرایط آمادگی لازم داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، مختص آبادی در جلسه بررسی سفرهای اربعین حسینی اظهار داشت: اگر تمام اقدامات در حوزه اربعین با اعلام و هماهنگی کنسولگری ما انجام شود، در هر شرایطی در خدمت شما خواهیم بود اما در غیر این صورت کمک آن چنانی در این زمینه نمی‌توانیم داشته باشیم.

وی ادامه داد: مشکلات در عراق بسیار زیاد است اما هنر این است که در آن سختی ها سهم خود را بتوانیم به خوبی دریافت کنیم. در حوزه مدیریت اربعین دو تشکیلات زیر نظر نهاد مقام معظم رهبری فعالیت می کنند. در ایران توسط رئیس سازمان حج و زیارت و در عراق توسط آقای دانایی فر، سفیر اداره می شود که کارها در این دو تشکیلات به خوبی تقسیم شده و در حال پیگیری است.

سرکنسول ایران در بصره بر لزوم هماهنگی بین مجموعه های مرتبط با اربعین در استان خوزستان با کنسولگری ایران در بصره تأکید کرد و گفت: آنچه که اهمیت دارد این است که در تصمیم گیری های لحظات آخر عراق اقدام لازم را انجام دهیم به طور نمونه سال گذشته با آزاد کردن ویزا از سوی طرف عراقی شاهد ازدحام بسیاری در مرزها بودیم که می‌توان با هوشیاری و اقدام به موقع در جهت مدیریت این شرایط به خوبی گام برداشت.

مختص آبادی اظهار کرد: اربعین، عتبات و بسیاری موضوعات دیگر با عراق گره خورده لذا ضروری است برای توسعه روابط با عراق اقدام بیشتری کرد.

وی ادامه داد: روابط جمهوری اسلامی ایران با عراق نسبت به دیگر کشورهای منطقه بسیار بی نظیر است و مبادلات اقتصادی و گردشگری که با عراق داریم با هیچ کشور دیگری نداریم به طوری که از 48 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در سال 12 میلیارد دلار آن مربوط به عراق و همچنین از میان 4 تا 5 میلیون گردشگر که در سال وارد کشور می شود، حدود 2 میلیون نفر از کشور عراق هستند.

سرکنسول ایران در بصره افزود: حقیقت این است که در روابط خارجی با کشورها، هیچ کشوری جایگاه عراق را برای ما نمی گیرد و استان خوزستان بیشترین فرصت را با توجه به توانمندی هایی که دارد، در این زمینه به خود اختصاص داده است چرا که با استانهای میسان و الاماره هم مرز است و با جمعیتی حدود 5 تا 6 میلیون نفری شامل 3 میلیون نفر در بصره، دو میلیون نفر در ناصریه و یک میلیون نفر در الاماره که 90 درصد آنها شیعه هستند، مواجه است.

مختص آبادی گفت: پس از اتفاقاتی که در عراق رخ داد و بروز داعش در این منطقه، فرصت دیگری برای کشور پیش آمد. به این ترتیب که به دلایل مختلف در لایه های مردمی نفوذ آنچنانی نداشتیم اما داعش این مشکل را حل کرد. چرا که وقتی جمهوری اسلامی ایران از مردم عراق در مقابل داعش حمایت کرد، نگاه لایه های مردمی به جمهوری اسلامی تغییر کرد و قطعا تحولات عراق در سریعترین زمان ممکن تأثیر خود را در خوزستان می گذارد و می شود این تأثیرات را با تدبیر به تأثیر مثبتی تبدیل کرد.

وی افزود: این فرصت اکنون در عراق ایجاد شده است و اگر ضعف مدیریت در این زمینه داشته باشیم، قطعا به تهدید تبدیل می شود.

سرکنسول ایران در بصره اظهار کرد: ترکیه نفت ندارد اما اقتصاد آن پویاتر از اقتصاد ما است چرا که بخش عمده ای از اقتصاد ترکیه به گردشگری آن بستگی دارد، لذا درخواست این است که قدر این فرصت تاریخی و بدون تکرار را بدانیم.

مختص آبادی ادامه داد: عراق از یکی دو سال قبل تغییرات بسیاری کرده که متأسفانه بخشی از این فرصت ها را از دست داده ایم. چون در آن زمان قیمت نفت بالای 100 دلار در عراق و ایران و همچنین بودجه عراق 130 تا 140 میلیارد دلار بوده اما اکنون با کاهش نفت به زیر 50 دلار فرصتها از دست رفته است.

وی گفت: مشکلات و ناهنجاری های اجتماعی در عراق در حال بروز است و بهترین استانی که در کل ایران می تواند در این زمینه کار کند، استان خوزستان است. کار کردن در عراق راحت نیست اما ارزشمند است. در مرز شلمچه با همه زحماتی که هنگ مرزی می کشد مشکلاتی وجود دارد که تا حل نشود، کار با عراق سرعت نمی یابد. به طور نمونه از این مرز افراد متعدد و مختلفی تردد می کنند که در مواردی لازم است استقبالی در حد استقبال بین المللی که در سطح فرودگاه مهرآباد انجام می شود، از این افراد انجام داد. لذا ضرورت دارد در مرز شلمچه مدیریت واحد ایجاد شود.

سرکنسول ایران در بصره افزود: در سمت عراق آنچه که مشخص است این است که در صورت بروز مشکل می دانیم به چه کسی مراجعه کنیم ولی در اینجا معلوم نیست باید به کجا و به چه کسی مراجعه کرد لذا اگر یک نفر حرف آخر را بزند مشکلات سریعتر حل می شود.

مختص آبادی به روند صدور ویزا در عراق اشاره کرد و گفت: این روند به این صورت بود که در سال 91 بیش از 100 هزار، در سال 92 بین 240 تا 250 هزار، در سال 93 حدود 380 هزار و در شش ماهه امسال بر اساس برآوردها بالای 200 هزار ویزا صادر شده است که طبیعتا این افراد برای ورود به ایران از خوزستان عبور می کنند. اما متأسفانه ما اینجا برنامه ای برای استفاده از این فرصت پیش آمده نداریم. بر اساس هماهنگی های صورت گرفته با طرف عراقی، برنامه ریزی شده که گردشگری و تورهای یک روزه، در بصره و استان خوزستان راه اندازی شود که این مورد رونق اشتغال در استان نیز خواهد شد.

وی در ادامه به ارتباط ضعیف بخشهای مختلف استان با مجموعه های مختلف عراق به خصوص در استان های همجوار خوزستان اشاره کرد و افزود: این ارتباط هم از استانداری و هم در بخشهای دیگر خوزستان با مجموعه های استانهای مربوطه در عراق ضعیف است، همچنین دانشگاه های خوزستان ارتباط ضعیفی با دانشگاه بصره که به نوعی چهارمین دانشگاه عراق به شمار می رود دارند، از آنجا که استان خوزستان از نظر فرهنگی با استانهای عراق ارتباط دارد لذا می توان در این زمینه برای توسعه دادن امور در بخشهای مختلف استفاده کرد.

سرکنسول ایران در بصره همچنین اظهار کرد: ارتباط بین تجار و شرکت ها به صورت فردی و خصوصی انجام می شود اما هدایت شده نیست به طوری که اگر این ارتباطات هدایت شده صورت بگیرد، بسیاری از مشکلات در این زمینه حل خواهد شد و بخش خصوصی در این حوزه با مشکلات کمتری مواجه خواهد بود.

مختص آبادی اظهار کرد: در خصوص تردد کامیون ها و خودروهای شخصی از مرز ایران در استان خوزستان توافق هایی انجام شده اما متأسفانه تاکنون اجرایی نشده اند، یکی از دلایل آن داشتن نگاه امنیتی به این موضوع است، این در حالی است که عبور کامیون ها و خودروهای شخصی می تواند اتفاقات خوبی را به همراه داشته باشد.

وی افزود: در حوزه برپایی نمایشگاه های عرضه محصولات در عراق نیز لازم است کمیته خاص نمایشگاه ها داشته باشید تا بتوان در بصره، الاماره و ناصریه سالانه 8 تا 10 نمایشگاه برپا کنید. همچنین وجود یک نمایشگاه دائمی عرضه محصولات از سوی خوزستان در عراق نیز بسیار حائز اهمیت است. خوزستانی ها می توانند به راحتی در عراق کالاهای خود را عرضه کنند چون فاصله تردد نسبت به استانهای دیگر به عراق کمتر است لذا کیفیت کالاها بالاتر خواهد بود.

سرکنسول ایران در بصره اظهار کرد: تصور نکنید این فرصت های طلایی، دائمی هستند اما اگر به خوبی از آنها استفاده کردید آثار مثبت این اقدامات را هم در عراق و هم در خوزستان می توانید شاهد باشید. اگر آمریکایی ها 10 درصد ارتباطات ما با مسئولان عراقی و نفوذ مردمی ما را در این کشور داشتند به طور قطع فرصت کار به ما نمی دادند.

انتهای پیام

کد N980107

وبگردی