آفتاب
معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی

جایگاه ایران در عرصه حمل‌ونقل جهانی

جایگاه ایران در عرصه حمل‌ونقل جهانی

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: حمل‌ونقل به عنوان اصلی‌ترین مبنای تصمیم‌گیری برای استفاده از توان زیرساختی کشور‌هاست و ایران تلاش کرده با توجه به موقعیت استراتژیک خود در منطقه در این عرصه نقشی مهم را برعهده بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، امیر امینی در نخستین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل، مسکن و شهرسازی ایران در ارائه‌ی گزارشی نسبت به وضعیت و جایگاه کشور در عرصه حمل‌ونقل بین‌المللی تصریح کرد: ایران با توجه به موقعیت خاص خود با حدود 15 کشور ارتباط مرزی دارد که این مساله از ابعاد مختلف قابل توجه است. از یک‌سو برخی از همسایگان شمالی ما به دلیل عدم دسترسی به دریاهای آزاد نیاز به حضور در جغرافیای ایران و رسیدن به خلیج فارس دارد و از سوی دیگر کریدورهایی نیز به شکل جنوب به شمال و شرق به غرب با هدف اتصال کشورهای مختلف باید از ایران عبور کنند.

وی ادامه داد: در این راستا کشور 120 موافقت‌نامه دو جانبه و 70 کنوانسیون بین‌المللی را امضاء کرده است که این به نقش مهم کشور در این عرصه اشاره دارد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که سالانه بین چین و اروپا تجارتی بالغ بر 550 میلیارد دلار صورت می‌گیرد، عنوان کرد: این یک فرصت بسیار مطلوب برای ایران است که در چارچوب کریدورهای شرق به غرب و همچنین نقاط اتصالی خود به آب‌های آزاد بخشی از این تجارت را در اختیار بگیرد.

امینی در توضیح جایگاه بین‌المللی ایران در عرصه حمل‌ونقل جهانی نیز گفت: براساس آمارهای رسمی ایران از لحاظ طول راه‌های فعال از بین 180 کشور بیستمین کشور جهان است. از نظر ریل‌های فعال نیز ایران بین 83 کشور رتبه بیستم را در اختیار دارد و هر دو اینها نشان‌دهنده اوضاع نسبتا خوب کشور در این عرصه است.

وی اضافه کرد: در آمار پروازهای عبوری از آسمان کشور ایران در بین 134 کشور رتبه سی‌وچهار را دارد همچنین از نظر حمل‌ونقل دریایی نیز ایران اوضاع نسبتا مطلوبی داشته و در آمار تخلیه و بارگیری کانتینرها رتبه‌ای خوب را دارد. به‌طور کلی صنعت حمل‌ونقل ایران در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور نقشی مهم را ایفا می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فعالیت حدود یک میلیون و 700 هزار شاغل در حوزه حمل‌ونقل کشور تاکید کرد: این بخش که هشت درصد از کل سهم اشتغال کشور را شامل می‌شود از لحاظ وضعیت جذب سرمایه‌گذار اوضاع بسیار مناسبی دارد و ما پیش‌بینی می‌کنیم در ازای هر یک درصد رشد سرمایه‌گذاری در عرصه حمل‌ونقل 0.6 درصد رشد اقتصادی جدید شکل گیرد.

امینی با اشاره به بررسی یک طرح صندوق توسعه حمل‌ونقل در کشور تاکید کرد: با توجه به حجم بالای سرمایه‌گذاری‌ها و البته تعداد زیاد کسانی که علاقه‌ دارند در این عرصه فعالیت کنند، راه‌اندازی این صندوق می‌تواند بخش مهمی را در این عرصه ایفا کند.

انتهای پیام

کد N979992

وبگردی