آفتاب
رئیس سازمان انتقال خون عنوان کرد:

انتقاد رییس سازمان انتقال خون از چرخه تولید و اقتصاد تجهیزات آزمایشگاهی

انتقاد رییس سازمان انتقال خون از چرخه تولید و اقتصاد تجهیزات آزمایشگاهی

رئیس سازمان انتقال خون کشور با اشاره به ضعف در زمینه تولید تجهیزات و اقتصادی کردن چرخه آزمایشگاهی کشور تاکید کرد: در مجموعه زنجیره آزمایشگاهی کشور کوتاهی کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار سرویس «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ دکتر پورفتح‌الله در سومین همایش فناوری‌های نوین آزمایشگاهی با اشاره به ضعف‌های موجود در زمینه فعالیت‌ آزمایشگاهی در کشور گفت: ما در عرصه خدمات آزمایشگاهی شاهد پیشرفت‌های شگرفی به خصوص در عرصه خدمات آزمایشگاهی هستیم و همپای بسیاری از کشورهای دنیا در این زمینه حرکت کرده‌ایم و جزو کشورهای پیشرفته محسوب می‌شویم اما تاکید می‌کنم که در سایر عرصه‌های مجموعه زنجیره آزمایشگاهی بسیار کوتاهی کرده‌ایم.

وی افزود: در جامعه داروسازی زنجیره تولید، فرمولاسیون، واردات و غیره داریم که تمام آن در اختیار داروسازان است اما در جامعه آزمایشگاهی فقط در زمینه خدمات کار شده است و در مورد زنجیره تولید به شدت در کشور دچار ضعف هستیم. آیا توانسته‌ایم مواد و تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه‌ها را در کشور تولید کنیم؟ ما حتی در تولید کیت‌های آزمایشگاهی الایزا که فناوری پیچیده‌ای هم ندارند دچار مشکل هستیم و با فاجعه‌ای در این زمینه روبرو هستیم.

پورفتح الله با بیان اینکه ما در زمینه واردات تجهیزات آزمایشگاهی با مشکل روبرو هستیم و نظارت قوی نداریم، ادامه داد: امروز بستر خوبی در کشور ایجاد شده و اقبال کشورهای دیگر به سمت ما جلب شده است. باید در زمینه ورود تکنولوژی به کشور تلاش کنیم و با برند محصولات خود تولید تجهیزات آزمایشگاهی را داشته باشیم.

وی با انتقاد به عدم حضور ایران در بازارهای منطقه‌ای آزمایشگاهی افزود: سالانه حدود هشت میلیون تست فقط برای سازمان انتقال خون وارد می‌شود. چرا ما نباید به بازارهای منطقه‌ای تولید ابزار آزمایشگاهی وارد شویم؟ و چرا به بازار منطقه‌ای خدمات در زمینه ارائه خدمات فقط به صورت داخلی نگاه می‌کنیم؟ و چرا در زمینه اقتصادی کردن چرخه آزمایشگاهی کار نمی‌کنیم؟.

پورفتح‌الله ادامه داد: در زمینه کنترل آزمایشگاه‌ها و تضمین کیفیت شاهد حرکت‌های ارزشمندی بوده‌ایم اما در زمینه ابزارهای مورد نیاز در آزمایشگاه‌ها استانداردهای لازم را نداریم. ما باید در درون جامعه انجمن‌های علمی وارد بحث ممیزی و بازرسی آزمایشگاه‌ها شویم و خود انجمن‌های علمی آزمایشگاهی نقشه راه را عملیاتی کنند و آنرا به دولت ارائه دهند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این همایش دکتر سیامک سمیعی، مدیر کل آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت گفت: مسئله تعادل پوشش خدمات آزمایشگاهی هم در بحث بالینی و هم بهداشتی به طور جدی اولویت پیدا کرده است و تعرفه خدمات آزمایشگاهی که امروز تعرفه همه بازیگران عرصه آزمایشگاهی محسوب می‌شود، نیازمند مدیریت است.

وی افزود:‌ در این زمینه سال گذشته اتفاق‌هایی صورت گرفت تا قیمت تمام شده خدمات مشخص شود اما مدتی است که با فراز و نشیب‌های جدی در حوزه اقتصاد آزمایشگاهی روبرو شده‌ایم و امیدواریم تا چند ماه آینده این مسئله حل شود.

سمیعی با اشاره به مورد توجه قرار گرفتن مدیریت بهره‌برداری از آزمایشگا‌ه‌های پزشکی و خدمات آنها ادامه داد: چیدمان آزمایشگاه‌های یک کشور باید به گونه‌ای باشد که هزینه‌ها را پایین بیاورد. از طرفی وقتی برنامه مراقبت از بیماریهای غیرواگیر پا می‌گیرد در نزدیک ترین سطح به فرد، خدمات آزمایشگاهی که نیازی به آزمایشگاه ندارد فراهم می‌شود که با پیشگیری از بیماریها می‌تواند از هزینه‌های اضافی جلوگیری کند.

انتهای پیام

کد N979899

وبگردی