آفتاب

سفر امروز رئیس‌جمهوری تونس به قاهره؛ فرصتی برای احیای روابط پس از تنش‌ها

سفر امروز رئیس‌جمهوری تونس به قاهره؛ فرصتی برای احیای روابط پس از تنش‌ها

رئیس‌جمهوری تونس امروز (یکشنبه) در حالی بنا به درخواست همتای مصری خود به قاهره سفر می‌کند که این سفر از نظر سیاسی اهمیت زیادی برای دو کشور دارد و فرصتی برای از سر گیری روابط میان دو طرف پس از چند سال تنش است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه العربی الجدید، دلیل اصلی اختلافات میان تونس و مصر به زمانی برمی‌گردد که جنبش النهضه رهبری دولت را برعهده داشت و منصف المرزوقی، رئیس جمهور سابق تونس با حکم موقت بر سیاست خارجه این کشور نظارت می‌کرد. در آن زمان المرزوقی و دولت رخدادهای پس از سرنگونی محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر را "کودتا علیه مشروعیت" می‌دانستند. نه تنها خود نظام بلکه مخالفان نیز بر همین عقیده بودند.

پس از افزایش صدور حکم اعدام در مصر احزاب و نهادهای مدنی تونسی خواهان توقف صدور این حکم‌ها و احترام به حق آزادی بیان و توقف تحت پیگرد قرار دادن خبرنگاران شدند این مساله موجب خشم مصر و تبادل اتهامات میان دو کشور شد. حتی مسئولان مصری و تونسی در رسانه‌ها به همدیگر دشنام دادند.

اما الباجی قائد السبسی، رئیس‌جمهور تونس از این زاویه به موضوع نگاه نمی‌کند به ویژه اینکه اختلافات اصلی میان دو کشور در مسائل مشترک وجود دارد از جمله پرونده لیبی و توازنات سیاسی داخلی در مصر و تونس. زمانی که تونس روش توافق با جنبش النهضه را در پیش گرفت قاهره روش مقابله با اخوان المسلمین را انتخاب کرد. این مساله نشاندهنده تضاد در روش‌ها و مواضع دو کشور است اما السبسی می‌خواهد عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر را به این مساله قانع کند که هیچ گزینه‌ای جز توافق و نشستن بر سر میز مذاکره نیست.

به گفته منابع آگاه، این تلاش‌ها از چند وقت پیش با گفت‌وگوهای تلفنی میان دو طرف آغاز شده است و چه بسا فرصت واقعی برای السبسی باشد تا همتای مصری خود را به فکر کردن در این باره تشویق کند به ویژه اینکه طرف‌های بین‌المللی از جمله آمریکا از وضعیت ناآرام مصر ناراضی هستند. به عنوان مثال آنه پاترسون، معاون وزیر خارجه آمریکا در دیدارهایی طی سفرش به تونس در این باره صحبت کرده بود.

تونس می‌داند که بیش از هر کشور دیگری می‌تواند نقشی در مذاکرات مصری - مصری ایفا کند. نزدیک بودن السبسی و راشد الغنوشی، رئیس جنبش النهضه می‌تواند به آنها امکان این را بدهد که به عنوان دو میانجیگر کارآمد برای قانع کردن نظام مصر و اخوان المسلمین جهت نشستن بر سر میز مذاکره اقدام کنند.

هرچند که این میانجیگری در شرایط کنونی بعید به نظر می‌رسد اما می‌تواند نقش موثری در ایجاد تفاهم میان نظام مصر و اخوان المسلمین ایفا کند.

الغنوشی بارها آمادگی خود را برای اتخاذ اقداماتی جهت ایجاد تفاهم میان مصری‌ها اعلام کرده است.

انتهای پیام

کد N979895

وبگردی