آفتاب

عملیات نظامی روسیه درسوریه؛ بازگشت مسکو به مرکز توجه جهانی

عملیات نظامی روسیه درسوریه؛ بازگشت مسکو به مرکز توجه جهانی

مجله فارن پالیسی در گزارشی اقدامات روسیه در سوریه را باعث تقویت جایگاه مسکو فراتر از مرزهای خاورمیانه می‌داند و این درحالیست که سیاست مردد آمریکا در منطقه باعث دل سردی اروپایی‌ها و رفتن آنها به سمت روسیه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجله فارن پالیسی می‌نویسد: پس از آغاز حملات هوایی روسیه علیه داعش در خاک سوریه رسانه های جهان به چندین انگیزه بالقوه پشت اقدامات نظامی ولادیمیر پوتین،‌ رییس جمهوری روسیه در منطقه اشاره می‌کنند. تقویت دولت سوریه و پر کردن خلاء قدرت ناشی از بی کفایتی آمریکا برای مقابله با داعش در میان این انگیزه‌هاست. البته به نظر می رسد که کسی به تاثیرات جانبی اقدامات پوتین در سوریه توجهی نکرده است.

این مجله در ادامه می آورد: فراتر از خاورمیانه،‌ اقدامات رییس جمهوری روسیه می‌تواند باعث تقویت خود او در جبهه ثانوی شود که همان اروپاست. عملیات نظامی روسیه در سوریه به مسکو این فرصت را می دهد تا بر سیاست خارجی متمرکز بر کشورهای اروپایی تاثیر بگذارد. دولت های اروپایی که از مواضع آمریکا از آغاز جنگ سوریه حمایت می‌کنند و هم اکنون اولویت خود را بجای مقابله با اسد،‌ بر شکست داعش متمرکز کرده‌اند، به این فکر فرو رفته اند که اگر تمام این مدت حق با پوتین بوده باشد، آن وقت چه می شود. آیا پوتین شریکی قابل اعتمادتر از واشنگتن است؟

خسارت های ناخواسته از درگیری های سوریه در کشورهای اروپایی اثر دارد. رویارویی با بحران آوارگان و مهاجران و تهدید تروریستی ناشی از به خدمت گرفتن شبه نظامیان و اتباع اروپایی به شدت ارتباط و ائتلاف میان آمریکا و اتحادیه اروپا را مخدوش کرده است.

مجله فارن پالیسی این سوال را مطرح می کند که آمریکا تا کی می تواند انتظار داشته باشد متحدانش از مسیری حمایت کنند که به ندرت حامی آنها در مقابل این خطرات بوده است؟ تعداد کمی از رهبران اروپایی که هنوز بر کناره گیری اسد تاکید دارند، به نظر به انزوا کشیده شده اند.

این مجله در ادامه می آورد: اقدامات اخیر پوتین وی را به چهره ای بسیار قابل قبول و معتبرتر از واشنگتن تبدیل کرده است. هزینه ادامه مقاومت آمریکا در سیاست خود در خاورمیانه، از بین رفتن اتحاد آمریکا و اروپا برای سال‌های پیش روست.

انتهای پیام

کد N979894

وبگردی