آفتاب
دری‌نجف‌آبادی:

اگر موضع قاطع رهبری نبود، سعودی‌ها قصد سرپوش گذاشتن بر فاجعه منا را داشتند

اگر موضع قاطع رهبری نبود، سعودی‌ها قصد سرپوش گذاشتن بر فاجعه منا را داشتند

دادستان پیشین کل کشور که از شاهدان عینی فاجعه مناست، در نمازخانه سازمان بازرسی کل کشور به تشریح این واقعه پرداخت.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی در سی و پنجمین جلسه اخلاق نظارت و بازرسی با بیان اینکه پیش از این حساسیت جدی بر روی شیعیان خصوصاً ایرانیان وجود داشت اما حساسیت‌ها در این اواخر شدت یافته بود، گفت: پیش از موسم حج، مفتی‌های وهابی در شبکه‌های سعودی، شیعیان و ایرانیان را تهدید می‌کردند.

وی با اشاره به حادثه سقوط بالابر در مسجدالحرام، اظهار کرد: جرثقیلی که سقوط کرد، 1600 تنی بود و در زمان وقوع حادثه، طوفان حداکثر 65 کیلومتر بر ساعت شدت داشت؛ جای تأمل اینجا بود که جرثقیل را زمان طوفان قفل کرده بودند، در حالی‌که اگر قفل نشده بود و امکان جابجایی و گردش داشت، چنین حادثه‌ای رخ نمی‌داد.

دری نجف‌آبادی در خصوص فاجعه منا نیز خاطرنشان کرد: در سرزمین منا برای رسیدن به جمرات سه مسیر اصلی وجود دارد که یکی از آنها محل وقوع حادثه بود.

وی افزود: ماموران سعودی بدون هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی به‌یک‌باره خیابان 204 را مسدود کردند و با توجه به اینکه مسیر یک‌طرفه بود، تجمعی از حاجیان حدوداً به طول 2.5 کیلومتر و عرض 14 متر شکل گرفت و به‌این‌علت که راه فراری وجود نداشت، این فاجعه به بار آمد و متأسفانه اجازه کمک‌رسانی نیروهای امدادی کشورمان را نمی‌دادند، درحالی‌که ظرفیت بالایی داشتیم.

امام‌جمعه اراک با تاکید بر اینکه برای بدبینی در خصوص علت این حادثه شواهد زیادی وجود دارد، تصریح کرد: از طرفی سعودی‌ها در یمن درگیر هستند و در سرکوب مردم بحرین نیز نقش دارند و از طرف دیگر ملک سلمان با شبه کودتا روی کار آمد و جنگ قدرت زیادی در بین شاهزادگان سعودی وجود دارد.

دری نجف‌آبادی با تاکید بر اینکه داغ ملت ایران، داغ کوچکی نیست، اظهار کرد: کارشکنی نیروهای سعودی فقط به امدادرسانی نیز ختم نشد و در شناسایی و انتقال مجروحان و جان‌باختگان نیز سنگ‌اندازی و ممانعت می‌کردند که مساله کوچکی نیست.

وی با بیان اینکه کارنامه ننگین و خیانت‌کاری سعودی‌ها در جریان فاجعه منا بر همگان در جهان ثابت‌ شده است، ادامه داد: اگر موضع محکم و قاطع رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور نبود، سعودی‌ها قصد داشتند بر ماجرای پیش‌آمده سرپوش بگذارند.

دادستان پیشین کل کشور در پایان تاکید کرد: این فاجعه حداقل سوء تدبیر و ناکارآمدی سعودی‌ها را در اداره حج نمایان می‌کند و هیچ غفلتی از آنها قابل پذیرش نیست و ما باید از تمام ظرفیت‌های سیاسی و فرهنگی خود در پیگیری این فاجعه استفاده کرده و این موضوع را از طرق مختلف مانند دادگاه لاهه، حقوق بشر سازمان ملل و ... پیگیری کنیم.

انتهای پیام

کد N979741

وبگردی