آفتاب

پاسخ رئیس پلیس پیشگیری به مشکلات مردم/از پلیس متخلف به کجا شکایت کنیم؟/چرا مجرمان آزاد می شوند؟

پاسخ رئیس پلیس پیشگیری به مشکلات مردم/از پلیس متخلف به کجا شکایت کنیم؟/چرا مجرمان آزاد می شوند؟

سردار محمد شرفی رئیس پلیس پیشگیری ناجا، در برنامه حرف حساب امروز صبح از شبکه یک به برخی از مشکلات مردم در ارتباط با نیروی انتظامی پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ابتدای این برنامه سردار شرفی درباره پلیس افتخاری اطلاع رسانی کرد و گفت برای حضور در پلیس افتخاری باید سن بالاتر از ۱۷ سال و مدرک تحصیلی بیشتر از سوم راهنمایی باشد.
پس از آن، داوودکیا اسفندیاری، مجری این برنامه به طرح مشکلات مردم که با پیامک به برنامه رسیده بود، پرداخت.

اولین مشکلی که مطرح شد، سکوت و حرف نزدن برخی از پرسنل نیروی انتظامی با مردم بود.
سردار شرفی در این باره گفت: پلیس در حین انجام ماموریت بیکار نیست صحبت کند، با این حال ما ۱۰ مهارت ارتباطی و کلامی را به پرسنل خود آموزش می دهیم و همین الان ۳۵۰۰ فرمانده کلانتری و رئیس پاسگاه در تهران حضور پیدا کرده اند و آموزش مهارت های حرفه ای و رفتاری را می بینند.
آموزشهایی که در این ارتباط ما به نیروی انتظامی می دهیم بسیار متنوع است. اینکه چطور خشم را کنترل کنند، چطور با مردم صحبت کنند، چطور در مواقعی که خشمگین شدند، خود را مهار کنند. ولی سئوال اینجاست اگر فردی را یک جا بگذارند و ۸ ساعت باید خدمت کند و ۱۰۰ نفر به او مراجعه کنند و فقط بگویند سلام علیکم و ایشون جواب بدهد، حتما برای بار صدم، این مامور خسته می شود. هر چند ما برخورد نامناسب را از پرسنل خود قبول نمی کنیم ولی خستگی کار هم هست. این پلیس در سختترین شرایط آموزش دیده با مردم برخورد خوب داشته باشد. این را توجه کنید نیروی انتظامی نباید مردم را ناامید کند. اگر احیانا مورد خاصی است و رفتار یک فرد یا همکار ما آزار دهنده است، مردم به سامانه ۱۹۷ که نظارت همگانی است و با شعار "شما این بار پلیس ما باشید" هر مشکلی در رفتار، انجام وظیفه و برخورد پرسنل پلیس دادند یا هر نوع سئوال انتقاد و پیشنهادی داشتند، را مطرح کنند.
او در ادامه گفت: سامانه ۱۹۷ را فقط فرمانده نیرو دریافت می کنند و دستورات لازم را صادر می کنند.

مجری از اوپرسید: اگر ماموران احترام را نگه نداشتند یا تخلف کردند و درخواست نامشروع و غیرقانونی از مردم داشتند و مثلا گفتند اگر می خواهید پرونده تان را انجام دهیم فلان کار را بکنید، بوده مواردی که کسی به خاطر این تخلفات از کار برکنار شود؟
شرفی پاسخ داد: من با اطمینان کامل و خدا را بالای سرم می بینم این را عرض می کنم ناجا یکی از موفق ترین سازمانهایی است که برای حرف و شکایت مردم ارزش بسیار قائل است. شهروندی که سئوال کرده به کجا شکایت کند جوابش ساده است: شماره ۱۹۷ را بگیرد. در این سامانه پیامگیر وجود دارد و صدا ضبط می شود و از فرماندهی دستور داده می شود. بارها و بارها شده از کارکنان ما در این سامانه تقدیر شده. بارها پیشنهادهایی از سوی مردم خوب ما ارائه شده و در کمیسیونهای مختلف نیروی انتظامی تحلیل و تبدیل به برنامه شده. بارها شده شکایت کردند، الان به حوزه بازرسی مراجعه کنید، قسمتی تحت عنوان رسیدگی به شکایات وجود دارد. آنجا نیز پرونده های متعددی داریم که برخوردها یا رفتارها نامناسب و مجرمانه از سوی پرسنل بوده. برای این افراد تشکیل پرونده شده و به مجامع قضایی ارجاع شده اند. علاوه بر تشخیص مقام قضایی که برخورد قانونی با این افراد می کند، سیستم نیز کمیسیونهای ۱۲۱ که مخصوص رسیدگی به تخلفات است، دارد که اعضای این کمیسیون اختیار اخراج، تنزیل درجه و سایر مجازاتها را برای پرسنل خاطی دارند. این نیز یکی از موفق ترین کمیسیون های ما است.

 

مجری مشکل دیگری را اینطور مطرح کرد: مردم پرسیده اند چرا یک سارق خطرناک که دستگیر می شود پس از دادن وثیقه یا با کفالت بلافاصله آزاد می شود؟
سردار شرفی پاسخ داد: ما ضابط قوه قضاییه هستیم و اگر رفتار مجرمانه را دیدیم، طبق قانون، فرد را دستگیر می کنیم و برابر قانون باید این بازداشت را در عرض یک ساعت به عرض مقام محترم قضایی می رسانیم. این تشخیص مقام محترم قضایی است که آیا فرد آزاد شود یا تحت نظر قرار گیرد. پلیس در این باره هیچ اختیاری ندارد و اگر مردم در این باره سئوالی دارند با مسئولان محترم قضایی در میان بگذارند.

 


۴۵۲۳۱

 

کد N979702

وبگردی