آفتاب
امام جمعه یزد تاکید کرد

رفع نیازهای امروزی جوامع با نهج‌البلاغه

رفع نیازهای امروزی جوامع با نهج‌البلاغه

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد فتنه امروز علیه دنیای اسلام را نتیجه گرفتار شدن جوامع اسلامی در برخی قومیت‌ها و تعصب‌ها خواند و عمل به فرمایشات حضرت امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه را راهگشای امروز این جوامع دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری در دومین روز از هفدهمین کنگره بین‌المللی نهج البلاغه با اشاره به جان‌باختگان فاجعه منا، اظهار کرد: همه در منا، قربانی می‌برند ولی اینها یک گام پیش‌تر رفتند و خود را قربانی کوی دوست کردند.

وی با آروزی علو درجات برای جان‌باختگان و صبر برای بازماندگان این حادثه، از مسئولان کشورهای اسلامی خواست تا به راحتی از کنار خون هزاران انسان جان باخته در مناسک امسال نگذرند.

امام جمعه یزد در ادامه تاکید کرد: امروز مسلمانان و عالم اسلام گرفتار برخی قومیت‌ها و تعصب‌ها و در نتیجه خارج شدن از منظر اسلامی و اخلاقی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) شده‌اند به نحوی که عده‌ای از حاکمان یا غیرحاکمان آنها دست به کشتار دیگری می‌زنند.

وی تاکید کرد: دنیای اسلام امروز باید به خود آید و مسلمانان و بزرگان جهان اسلام به فکر باشند که چگونه از این فتنه‌ها که عالم اسلام به دست شیطان‌صفتان ایجاد شده است، رهایی یابیم.

ناصری تصریح کرد: امروز اسلام از ناحیه‌ ناآگاهی‌ها، نابلدی‌ها، تعصب‌ها و فرقه‌گرایی‌ها و بی‌توجهی‌ها به امر خداوند و پیامبر اکرم(ص) در حال ضربه خوردن است و فرهیختگان باید به داد اسلام برسند.

وی به درخواست کمک امام(ره) به تمام مسلمانان جهان برای یاری کردن اسلام از همان اوائل انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: هدف امام خمینی(ره)، یاری رساندن اسلام و جاری ساختن حاکمیت اسلام و دین نبی مکرم اسلام(ص) در جامعه بود.

نماینده ولی فقیه در استان خاطرنشان کرد: برای برچیدن حاکمیت ابرقدرت‌ها و سلاطین جور، ملت ایران به هدایتگری امام راحل(ره) تلاش کردند و بدون توجه به متفرقات دینی و قومیتی، دست یاری خود را نیز به سوی مظلومان جهان نیز دراز کردند.

وی به اهمیت موضوع نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر به عنوان منشور حکومتی حضرت امیرالمومنین(ع) و همچنین موضوع این دوره کنگره که مدیریت و حکومت علوی(حکومت تعالی گرا و حق‌مدار علوی) در نظر گرفته شده، اشاره و اظهار کرد: عمل به این منشور می‌تواند حکومت‌های اسلامی را متعادل‌تر و آنها را بهتر در جهت حرکت به سوی حق قرار دهد.

به گفته ناصری، امروز جوامع نیازمند سوز دل در تربیت انسان‌ها، سوز دل در پیدا کردن اخلاق الهی در جامعه، غصه خوردن برای دستگیری از محرومان جامعه، برنامه‌ریزی برای حکومت‌ها و حاکمیت اخلاق در جامعه هستند که تمام این‌ها به صورت مفصل در نهج البلاغه آورده شده است.

نماینده ولی فقیه در استان در پایان نیز از مسئولان این کنگره خواست تا با تشکیل شورایی متشکل از حقوق‌دانان، اسلام‌شناسان و مدیران برجسته، این چارچوب حکومت اسلامی را برمبنای فرمایشات حضرت امیر(ع) در نهج البلاغه پیاده و به عنوان دستور کار به مدیران ارائه کنند.

جعفر امین مقدم دبیر کل هفدهمین کنگره نهج البلاغه نیز در ابتدای این مراسم دستورات نهج البلاغه در حوزه‌های مختلف را در عصر حاضر نیز قابل بهره‌برداری خواند.

وی با بیان این‌که «نهج البلاغه می‌تواند اساسی‌ترین معیار در وجه تمایز بین مسئله انحطاط یا تعالی حکومت‌ها و مدیریت‌ها باشد» تصریح کرد: اگر مبنای حکومت‌ها، صلح و آموزه‌های اسلامی برگرفته از فرمایشات و سیره عملی حضرت امیرالمومنین(ع) باشد، تعالی آنها قطعی است و معتقدیم که این الگوپذیری قابل تسری و نشر در جهان است.

امین مقدم در ادامه اقدامات صورت گرفته در راستای برگزاری این کنگره با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر و بنیاد ملی نهج البلاغه را تشریح کرد و ادامه داد: در همین راستا دفتر بنیاد نهج البلاغه در یزد با هدف تربیت مربیان نهج البلاغه و نشر این کتاب مقدس راه‌اندازی شد.

انتهای پیام

کد N979533

وبگردی