آفتاب

پیام تسلیت کمیسیون حقوق بشر اسلامی به ریاست دانشگاه مفید

پیام تسلیت کمیسیون حقوق بشر اسلامی به ریاست دانشگاه مفید

دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران به نمایندگی از عموم فعالان کمیسیون طی نامه‌ای به حضرت آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی عروج ملکوتی دکتر ناصر قربان‌نیا حقوقدان شناخته شده کشور را تسلیت گفت و این ضایعه را مصیبتی جبران ناپذیر برای جامعه علمی کشور دانست.

دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران به نمایندگی از عموم فعالان کمیسیون طی نامه‌ای به حضرت آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی عروج ملکوتی دکتر ناصر قربان‌نیا حقوقدان شناخته شده کشور را تسلیت گفت و این ضایعه را مصیبتی جبران ناپذیر برای جامعه علمی کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن این نامه به شرح زیر است:

حضرت آیت الله العظمی حاج عبدالکریم موسوی اردبیلی دامت برکاته

ریاست محترم عالیه دانشگاه مفید

با تقدیم سلام و عرض ادب

این روزها حضرتعالی و سایر علمای جهان اسلام روزهای تلخی را سپری می‌کنید؛ چرا که شاهدید چگونه مکان امن الهی به قتلگاه هزاران مسلمان بی گناه تبدیل شده و اعیاد قربان و غدیر در پرتو داغ مصیبت جبران ناپذیر فاجعه منا مملو از اشک ها و بغض های در گلوی مسلمانان نسبت به انواع بی عدالتی ها و جنایات ستمگران زمانه گشته است.

حضرتعالی داغ سنگین دیگری را نیز تحمل می‌کنید و آن اینکه پس از گذشت چند روز پر التهاب و انتظار ناشی از بی خبری از وضعیت یکی از همراهان استوار و باصلابت و پرشور خود در دانشگاه مفید، بالاخره خبر عروج ملکوتی و مظلومانه آن عزیز را دریافت نمودید.

فاضل ارجمند جناب دکتر ناصر قربان‌نیا حقوقدان متعهدی بود که پس از طی روند منطقی فراگیری دانش در حوزه و دانشگاه و تدریس در سطوح عالی رشته های مختلف دانش حقوق از جمله حقوق بشر و تجربه سال‌ها مدیریت گروه حقوق در دانشگاه مفید و حضور و همکاری در سایر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های حوزه علمیه تبدیل به شخصیت علمی جامع الاطراف و اثرگذاری شده بود و در شرایط شکوفایی فکری و تجربی، تقدیر این بود که با لباس احرام و پس از توبه و انابه به درگاه حق، شهادت گونه و به مصداق آیه شریفۀ « ومَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً الَی اللَّهِ وَ رَسولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ اجْرُهُ عَلَی اللَّهِ » دعوت آفریدگار را لبیک گوید و جامعه حقوقی کشور را ترک کند و همه دوستان و ارادتمندانش را در غم فراق خود فرو برد.

خداوند به حضرتعالی و سایر اعضای خانواده بزرگ همکاران ایشان در دانشگاه مفید که یکایک آنها مانند همسر و فرزندان و بستگان دل خون ایشان داغدار این مصیبت هستند، صبر جمیل و طول عمر و سلامتی روزافزون عنایت فرماید. ان‌شاءلله سایر همکاران آن زنده یاد در دانشگاه مفید بتوانند با همت و تلاش شبانه روزی این ثُلمه جبران ناپذیر را به تدریج ترمیم کنند تا در روند خدمت رسانی علمی دانشگاه مفید خللی ایجاد نشود.

کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران سال‌ها از حضور بی ادعا و مخلصانه آن مهاجر الی الله در برنامه های مختلف آموزشی و پژوهشی بهره برد و شاهد بود که آن برادر ارجمند چه تلاش جانفرسا و محکمی را بکار می بست تا مبانی اسلامی را با یافته های جدید حقوقی بین المللی در کنار هم تبیین نماید و نشان دهد که اسلام ظرفیت های کامل برای دفاع از صیانت انسان‌ها را دارد و می توان با خودباوری در سطح جهانی و در میدان هماوردی با سایر مکاتب فکری، مترقی بودن اندیشه اسلامی و ایرانی را ثابت کرد.

بر این اساس، امروز اساتید، دانش پژوهان و تلاشگران کمیسیون در سراسر کشور داغدار از دست دادن یکی از همراهان خوب و توانمند خود در میان مجموع فضلای ارجمند و فرهیخته قم هستند و در غم آن عزیز با حضرتعالی و سایر علما و فضلای قم و خانواده و بستگان آن زنده یاد شریکند.

قطعا ابعاد فاجعه منا و استیفای حقوق نقض شده مسلمانان سراسر جهان اسلام و اجرای عدالت در مورد عوامل این فاجعه و تضمین اینکه در آینده چنین فجایعی رخ ندهد، نیازمند پیگیری‌های جدی علمای اعلام، مسئولان سیاسی فرهنگی کشورهای اسلامی، نهادهای حقوقی دولتی و غیر دولتی و عموم انساندوستان سراسر جهان است. امید است روح ملکوتی جان‌های پاک به حق پیوسته در فاجعه منای امسال از جمله عزیز از دست رفته دکتر ناصر قربان نیا موجبی شود که دیگر در آینده شاهد تکرار جان باختن صدها زائر بیت الله الحرام در سفر حج نباشیم و مدیریت اجرای مراسم حج به وضعیت و شرائط مطلوبی مبدل شود.

خداوند زنده یاد دکتر قربان نیا و سایر قربانیان فاجعه منا را غریق رحمت واسعه خود قرار دهد و با اولیای الهی محشور بگرداند و به همه ما توفیق پیمودن مسیر درست ایمان و عقلانیت و انسانیت را عنایت فرماید . محتاج دعای خیر حضرتعالی و سایر علمای دینی هستیم.

محمدحسن ضیایی فر

دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران

انتهای پیام

کد N979520

وبگردی