آفتاب

از سرگیری مذاکرات صلح کلمبیا

از سرگیری مذاکرات صلح کلمبیا

مذاکرات صلح میان دولت کلمبیا و چریک‌های فارک پس از امضای توافق موقتی که به گفته رئیس‌جمهوری کلمبیا راه را برای دستیابی به صلح ظرف شش ماه آتی هموار می‌سازد، از سر گرفته شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مذاکره کنندگان به پای میز مذاکرات در هاوانا بازگشتند و به توافق اخیر که قید می‌کند چطور باید عدالت در خصوص جرائم صورت گرفته در جریان درگیری‌های 50 سال اخیر اجرا شود، امید بسته‌اند.

هر دو طرف از این توافق که 23 سپتامبر سال جاری میلادی امضا شد مبنی بر ایجاد دادگاه‌های ویژه در صدور حکم حداکثر هشت سال حبس برای مجرمان استقبال کرده و آن را یکی از پیروزی‌های بزرگ خواندند. اما به محض آنکه مذاکرات صلح در پایتخت کوبا از سر گرفته شد، هر دو طرف پیام‌های متفاوتی را در خصوص راه پیش رو مطرح کردند.

یکی از مذاکره کنندگان دولتی گفت: این توافق عادلانه سندی است که براساس قانون اساسی تهیه شده اما همچنان باید از سوی قانونگذاران هر دو طرف نهایی شود.

این در حالی است که چریک‌های فارک اعلام کرده‌اند که مذاکرات در خصوص مساله برقراری عدالت تمام شده است.

ایوان مارکوز، مذاکره کننده ارشد فارک گفت: متن کامل این توافق از سوی مقامات کوبا و نروژ میانجی‌گران این مذاکرات ارائه شده است این مفصل‌ترین و پیشرفته‌ترین مدل عدالت پس از جنگ در جهان است.

این توافق عادلانه که تحسین آمریکا و اتحادیه اروپا را به همراه داشته تاکنون تنها به صورت یک خلاصه 10 بخشی ارائه شده است.

متن کامل این توافق که 75 بخش دارد، هنوز منتشر نشده است.

انتهای پیام

کد N979441

وبگردی