آفتاب

رییس قبرس ترک‌نشین: توافق اتحاد دوباره ظرف چندماه آینده امکانپذیر است

رییس قبرس ترک‌نشین: توافق اتحاد دوباره ظرف چندماه آینده امکانپذیر است

رهبر قبرس ترک نشین گفت: دستیابی به توافق اتحاد دوباره نه در طول چند سال بلکه در ماههای آتی امکانپذیر است.

رهبر قبرس ترک نشین گفت: دستیابی به توافق اتحاد دوباره نه در طول چند سال بلکه در ماههای آتی امکانپذیر است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مصطفی آکینجی، رهبر قبرس ترک نشین گفت: اگر مذاکرات با نیکوس آناستازیادس، رییس قبرس یونانی نشین در همین مسیر باقی بماند و اراده و تصمیم سیاسی یکسانی که در طول چند ماه اخیر اتخاذ شده است، ادامه یابد، دستیابی به توافق اتحاد دوباره نه در طول چند سال بلکه در ماههای آتی امکانپذیر است.

آکینجی بعد از دیدار با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در جمع خبرنگاران گفت، وی و رییس قبرس یونانی نشین توافق کرده‌اند که مذاکرات آغاز شده در ماه نوامبر را ادامه دهند.

وی ادامه داد: ما در طول ماههای نوامبر، دسامبر و ژانویه به صورت فشرده با یکدیگر کار کرده‌ایم. من فکر می‌کنم که می‌توانیم به این هدف دست یابیم.

رییس قبرس ترک نشین اضافه کرد: توافق صلح می‌تواند همکاری بدون وقفه‌ای را در ظرفیت انرژی شرق مدیترانه به همراه داشته باشد و باعث ایجاد ثبات در این منطقه شود.

رهبر قبرس ترک در این باره اضافه کرد: مساله هیدروکربن می‌تواند به عنوان یک "کاتالیزور"، مشکل قبرس را حل کند.

وی ادامه داد: چشم انداز وی این است که گاز قبرس با گاز اسراییل به ترکیه منتقل شود و از راه ترکیه به اتحادیه اروپا انتقال یابد.

هم چنین آکینجی گفت: توافق احتمالی می‌تواند شامل مساله پرداخت غرامت برای اموال خصوصی از دست رفته در طول جنگ و دیگر مسایل باشد.

هم چنین استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل گفت: بان کی مون از تعهد دو رهبر قبرس یونانی و ترک‌نشین برای ادامه مذاکرات برای دستیابی به یک راه حل در سریع ترین زمان ممکن استقبال و حمایت خود را از این مذاکرات در راستای تسهیل سازی تلاشهای دو طرف برای دستیابی به توافق اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، قبرس پس از مداخله نظامی ترکیه در 1974 که به تحریک کودتای حمایت شده از سوی یونان بود، به دو قسمت جدا شد. مذاکرات صلح و اتحاد پس از پیروزی مصطفی آکینجی در انتخابات ریاست جمهوری قبرس ترک نشین آغاز شد.

انتهای پیام

کد N979426

وبگردی