آفتاب

بلر قذافی را تشویق به فرار کرده بود

بلر قذافی را تشویق به فرار کرده بود

براساس گزارش‌های تازه افشا شده، با تشدید بحران در لیبی و قیام مردم علیه قذافی، دیکتاتور لیبی را تشویق کرده بود تا از کشورش فرار کرده و پناهگاهی امن برای خود پیدا کند.

براساس گزارش‌های تازه افشا شده، با تشدید بحران در لیبی و قیام مردم علیه قذافی، دیکتاتور لیبی را تشویق کرده بود تا از کشورش فرار کرده و پناهگاهی امن برای خود پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری راشاتودی، تونی بلر، نخست‌وزیر سابق انگلیس که به همراه بوش ، رئیس‌جمهور آمریکا رهبری حملات به عراق در سال 2003 میلادی و پیامدهای خونین آن را به عهده داشت همزمان با تشدید ناآرامی‌ها در لیبی در سال 2011 میلادی از معمر قذافی، دیکتاتور سابق این کشور خواسته بود تا مکانی امن برای فرار پیدا کند.

بلر به قذافی گفته بود، به عنوان بخشی از یک گذار سیاسی مدیریت شده و برای جلوگیری از رسیدن این بحران به نقطه‌ای که دیگر بازگشتی ندارد، لازم و ضروری است که پناهگاهش در طرابلس را ترک کند.

در آن زمان دولت قذافی به خاطر آنکه نیروهای امنیتی‌اش معترضان حامی دموکراسی را به گلوله بسته بودند، از سوی جامعه جهانی محکوم شد. سازمان ملل به شدت سرکوب وحشیانه معترضان توسط دولت قذافی را محکوم و به خاطر نقض نظام‌مند و فاحش حقوق بشر قطعنامه‌ای را علیه دولت لیبی تصویب کرد.

پس از آنکه بخشی از ایمیل‌های هیلاری کلینتون براساس قوانین آزادی اطلاعات آمریکا علنی شد، جزئیات گفت‌وگوی مخفیانه بلر نیز افشا شد. این افشاگری احتمالاً درخواست‌ها برای حضور بلر در تحقیقات علنی درخصوص سیاست خارجه انگلیس در لیبی را افزایش خواهد داد.

این گزارش شامل نامه‌ای از کاترین ریمر، طراح استراتژی‌های بلر به جیک سالیوان، مشاور هیلاری کلینتون است که وی را از تماس تلفنی بلر با قذافی مطلع می‌ساخت.

ریمر در این نامه گفته بود، بلر پنهانی با قذافی تماس گرفته و به وی گفت که خشونت‌ها باید متوقف شود و قذافی باید از قدرت کنار رفته و اجازه دهد یک گذار سیاسی صلح‌آمیز رخ دهد.

ریمر در نامه خود آورده است: بلر در این تماس تلفنی به قذافی گفت که اصلی‌ترین مساله این است که خون‌ریزی‌ها و ناآرامی‌ها باید متوقف شود. اگر شما جای امنی برای رفتن دارید، بروید چراکه این رویداد پایان خوش و صلح‌آمیزی نخواهد داشت مگر آنکه گذاری صورت گیرد. گذار سیاسی می‌تواند مدیریت شده باشد و ما باید راهی برای مدیریت آن پیدا کنیم. من با مردم صحبت کرده‌ام و همه یک پایان صلح‌آمیز برای این ناآرامی‌ها را خواستارند.

گزارش شده که بلر به قذافی توصیه کرده که باید علناً نشان دهد که از یک گذار سیاسی حمایت می‌کند و به نیروهایش دستور می‌دهد تا علیه مردم لیبی متوسل به زور و خشونت نشوند. بلر همچنین اشاره کرده که با قدرت‌های غربی رایزنی خواهد کرد تا به راه‌حل صلح‌آمیزی برای ناآرامی‌های لیبی در آن زمان دست یابند.

بلر در این تماس مخفیانه گفته بود: آمریکا و اتحادیه اروپا در حال حاضر موضع بسیار سختی اتخاذ کرده‌اند و من باید به آنها چیزی ارائه دهم که پایان صلح‌آمیز ناآرامی‌های لیبی را تضمین کند. اگر مردم ببینند که رهبرشان از قدرت کناره‌گیری کرده، راضی خواهند شد. اگر این ناآرامی چند روز دیگر ادامه یابد، راه بازگشتی وجود نخواهد داشت. من کاملاً به حرفی که می‌زنم باور دارم. اگر نتوانیم به سرعت راهی برای توقف ناآرامی‌ها پیدا کنیم، راه بازگشتی نخواهد ماند.

روز بعد از این تماس محرمانه، شورای امنیت قطعنامه‌ای را تصویب و اموال و دارایی‌های قذافی را مسدود، وی را ممنوع الخروج و دولتش را به دادگاه کیفری بین‌الملل ارجاع کرد. ظرف چند هفته ائتلافی بین‌المللی با حضور انگلیس تشکیل و همزمان با ادامه درگیری‌ها علیه دولت قذافی، منطقه پرواز ممنوع و انسداد دریایی علیه دولت لیبی اعمال شد.

تونی بلر در سال 2004 میلادی به عنوان کانالی میان قذافی و غرب عمل کرد. طرفداران بلر در آن زمان توافق‌نامه از سرگیری روابط دیپلماتیک با جامعه بین‌الملل و پایان انزوای قذافی را حفظ کردند. با این حال دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در سال 2011 میلادی پس از آنکه دولت قذافی در تلاش برای سرکوب ناآرامی‌های لیبی حملات هوایی را صورت داد و از تانک استفاده کرد، این توافق را کنار گذاشت. قذافی نهایتاً در اوت سال 2011 میلادی از طرابلس فرار کرد اما اکتبر همان سال در جریان جنگ «سرت» دستگیر و کشته شد.

انتهای پیام

کد N979423

وبگردی