آفتاب
در جریان نشستی در نیویورک؛

دعوت واشنگتن از طرف‌های لیبیایی برای برقراری صلح/ گزارش سازمان ملل از آسیب‌های جنگ در لیبی

دعوت واشنگتن از طرف‌های لیبیایی برای برقراری صلح/ گزارش سازمان ملل از آسیب‌های جنگ در لیبی

همزمان با دعوت سازمان ملل و آمریکا از طرف‌های لیبیایی برای امضای توافقنامه صلح، این سازمان اعلام کرد: نزدیک به نیمی از ساکنان لیبی به دلیل درگیری‌های مسلحانه در این کشور آسیب دیده و به کمک‌های انسانی نیاز دارند.

همزمان با دعوت سازمان ملل و آمریکا از طرف‌های لیبیایی برای امضای توافقنامه صلح، این سازمان اعلام کرد: نزدیک به نیمی از ساکنان لیبی به دلیل درگیری‌های مسلحانه در این کشور آسیب دیده و به کمک‌های انسانی نیاز دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در نشست وزارتی که درباره بحران لیبی در نیویورک تشکیل شد، از برناردینو لئون، نماینده ویژه خود در لیبی خواست مذاکرات با طرف‌های مختلف لیبیایی را برای تشکیل دولت جدید در این کشور آغاز کند.

بان کی مون، پیش‌نویس توافقنامه سیاسی که طرف‌های لیبیایی به آن دست یافته‌اند را نقشه راه سیاسی و جامعی توصیف کرد که در دوره آتی قابلیت اجرا در روند انتقال سیاسی در لیبی را دارد.

وی اظهار داشت: گرچه توافق کاملی صورت نگرفته اما این سند می‌تواند به دور کردن تنش و آشوب از لیبی کمک کند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز در این نشست از طرف‌های درگیر لیبی خواست هرچه سریعتر با طرح سازمان ملل برای برقراری صلح و تشکیل دولت جدید موافقت کنند.

کری خطاب به نمایندگان و مسوولان لیبیایی گفت: نباید وقت بیشتری تلف شود. همه طرف‌ها باید هم‌اکنون و در این دوره مهم مسوولیت خود را درخصوص تایید اسامی نمایندگان و مسوولان جدید بپذیرند نه فردا و نه هفته بعد بلکه همین الآن و در حضور نمایندگان این کشور در نیویورک.

وی ادامه داد: این امر ممکن است و ما امیدواریم که این مساله طی چند روز پایان یابد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرد که حتما باید همه طرف‌های لیبیایی در راستای تایید توافق‌نامه نهایی تلاش کرده و هرچه سریعتر مسوولان جدید را برای تشکیل کابینه جدید معرفی کنند.

وی در ادامه هشدار داد: اگر شبه‌نظامیان یا رهبران دو طرف درگیر به نبرد بر سر منافعی که ارتباطی با منافع ملی لیبی ندارد، ادامه دهند این مساله تنها به نفع گروه تروریستی داعش خواهد بود و این دقیقا چیزی است که ما آن را در لیبی می‌بینیم.

برناردینو لئون نیز در این دیدار بر اهمیت دستیابی به توافقی سیاسی برای مردم لیبی تاکید کرد و گفت: در این توافق طرف قانونی در لیبی به جامعه جهانی معرفی می‌شود و البته این مساله در سایه آشوب موجود در لیبی بسیار ضروری است.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل افزود: منافع جامعه جهانی در ارتباط با نفت سرمایه‌گذاری، حمل و نقل هوایی و دیگر حوزه‌هایی است که لیبی شاهد آشوب گسترده در آنهاست. جامعه جهانی با ارسال پیامی به طرف‌های لیبیایی از آنها می‌خواهد طرف سیاسی مشروع در این کشور را معرفی کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: این توافقات میان گروه‌های لیبیایی است که نهاد مشروع در این کشور را تعیین خواهد کرد و سپس انتخابات برگزار خواهد شد. به همین دلیل این نشست مخالفت خود را با تمامی قطعنامه‌های یک جانبه در لیبی اعلام می‌کند.

لئون با اشاره به قطعنامه‌هایی که کنگره منحل شده لیبی( دولت طرابلس) و پارلمان طبرق اتخاذ کرده بودند، مخالفت خود را با تشکیل شورای نظامی اعلام کرد.

در حالی که هیات کنگره ملی لیبی معترض بود "در نشست مذکور اجازه بیان حقایق و پاسخ‌دهی نداشته"، لئون گفت: هیچ‌یک از طرف‌های لیبیایی چنین امکانی نداشته و اصلا این مساله در دستور کار جلسه نبود و تنها نمایندگان کشورهای مربوطه اجازه سخنرانی داشتند.

از سوی دیگر، سازمان ملل در گزارشی درباره لیبی اعلام کرد که نزدیک به نیمی از ساکنان لیبی به دلیل درگیری‌های مسلحانه در این کشور آسیب دیده و به کمک‌های انسانی نیاز دارند.

طبق این گزارش درگیری‌ها در لیبی در شهرهای بنغازی، طرابلس، سرت، سبها و درنه را که شاهد اقدامات خشونت‌آمیز بوده‌اند، چه گروه‌هایی که مهاجرت کردند و چه آنهایی که از شهر خود مهاجرت نکردند را تحت تاثیر خود قرار داده است.

در این گزارش آمده است در اثر این درگیری‌ها و با افزایش قاچاق انسان، استخدام اجباری و حملات هوایی کودکان لیبیایی نیز به شدت آسیب دیده‌اند.

در این گزارش ضمن هشدار نسبت به نقض آشکار حقوق بشر و قوانین بین‌المللی در لیبی، همه طرف‌های درگیر در این کشور مسئول این وضعیت شناخته شده‌اند.

انتهای پیام

کد N979416

وبگردی