آفتاب

اوباما: اقدام پوتین در سوریه اشتباه است اما جنگ نیابتی با روسیه نداریم

اوباما: اقدام پوتین در سوریه اشتباه است اما جنگ نیابتی با روسیه نداریم

رئیس‌جمهوری آمریکا به شدت اقدامات نظامی روسیه در سوریه را رد کرده و آن را "بیهوده" توصیف کرد. وی همچنین این ایده را که مسکو در حال تقویت موضع خود در این منطقه است، نپذیرفت و در ادامه متعهد شد که اجازه ندهد این درگیری به جنگ نیابتی آمریکا – روسیه تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری کاخ‌سفید گفت که همچنان به تداوم استراتژی خود برای حمایت از شورشیان "میانه‌رو" که مخالف بشار اسد هستند، متعهد است. اما وی از پاسخ دادن به این سوال که اگر این نیروها هدف حمله روس‌ها قرار بگیرند، آمریکا از آنها دفاع می‌کند یا خیر، طفره رفت.

به دنبال ورود روسیه به جنگ داخلی سوریه، این گمانه‌زنی مطرح شد که رویارویی خطرناکی میان روسیه و آمریکا در آسمان‌های سوریه رخ دهد. از همین رو سوالات بسیاری در این باره از اوباما پرسیده شد از جمله اینکه آیا پوتین می‌خواهد زمانی که ائتلاف نظامی تحت امر آمریکا در سوریه نتوانست داعش را تضعیف کند، آن را شکست دهد.

اوباما این ایده را رد کرد. وی گفت: این نمی‌تواند حرکت استراتژیک هوشمندی از جانب روسیه باشد. این اقدام تنها داعش را تقویت می‌کند و برای هیچکس خوب نیست. امیدوارم پوتین متوجه این مساله باشد که اتحاد با ایران برای نگه‌داشتن اسد در قدرت تنها مسکو را به "باتلاق" می‌کشاند و اصلا کارآمد نیست. آنها اگر رویه متفاوتی را در پیش نگیرند، مدتی را در آنجا می‌مانند.

اوباما گفت که پوتین به صورت عمیق وارد درگیری‌ای شده است که نمی‌توان آن را تنها از طریق قدرت نظامی حل کرد و این رویکرد موجب می‌شود که نتوان میان شورشیان سوری‌ای که خواهان عزل اسد هستند و تروریست‌ها تمایز قائل شد. از نظر آنها، تمام آنها (شورشیان) تروریست‌ هستند و این نسخه‌ای برای وقوع یک فاجعه است. ما نمی‌خواهیم سرویه محل جنگ نیابتی میان ایالات متحده و روسیه شود.

به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، اقتصاد روسیه به چالش کشیده شده است و پوتین تلاش می‌کند تا اندکی برای خود در داخل کشورش حمایت کسب کند. به گفته اوباما، پوتین از روی قدرت نیست که وارد درگیری سوریه شده بلکه از روی ضعف است چون اسد در حال سقوط است.

اوباما با اشاره به اینکه روسیه به دلیل مداخله نظامی در اوکراین دچار تحریم‌های بین‌المللی شده است، گفت: به دلیل تبعات این اقدامات درخشان، اقتصاد آنها سال جاری چهار درصد رشد داشته است. آنها در جامعه جهانی منزوی شده‌اند. روسیه به دلیل تبعات کاری که انجام داده‌ است، قدرتمند نیست. آنها برای جلب توجه این کار را می‌کنند. اقدامات پوتین تاکنون تنها در نظرسنجی‌ها باعث شده است که محبوبیت او افزایش یابد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه حملات روسیه علیه داعش در سوریه را به باد انتقاد گرفت و مسکو را به قدرتمند کردن داعش متهم کرد. به گفته وی، عملیات نظامی مسکو ناکارآمد است و تمایزی میان اپوزیسیون میانه‌رو و داعش قائل نمی‌شود.

اوباما افزود: اگر گذار سیاسی در سوریه داشته‌ باشیم، ما به اپوزیسیون میانه‌رو نیاز داریم. اما با این سیاست روسیه این افراد هدف حمله قرار می‌گیرند و یا شرایطی ایجاد می‌شود که داعش تقویت شود.

همزمان رئیس‌جمهوری آمریکا اذعان کرد که حمایت پنتاگون از شورشیان میانه‌رو طرح برنامه پیشرفت نکرد چرا که این شورشیان بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را هدف اول خود می‌دانند و تمایل چندانی به مقابله با داعش ندارند. وی گفت: برنامه آموزش و تجهیز ابتکار عمل وزارت دفاع آمریکا بود و می‌خواست ببیند که آیا می‌شود برخی از اپوزیسیون میانه‌رو را برای مقابله با داعش در بخش شرقی سوریه متمرکز کرد یا خیر. من اولین کسی هستم که اذعان می‌کنم این برنامه آن طور که باید عملیاتی نشد و گمان می‌کنم که پنتاگون نیز همین نظر را داشته باشد. مشکل الان اسد و خشونتی است که وی علیه مردم سوریه اعمال می‌کند. آمریکا همچنان از گروه‌های اپوزیسیون میانه‌رو برای تضمین گذار نهایی به دموکراسی حمایت می‌کند. این به نفع ماست که با اپوزیسیون میانه‌رو در داخل سوریه تماس داشته باشیم چرا که سوریه نهایتا سقوط می‌کند. نظام اسد ساقط می‌شود و ما باید کسی را داشته باشیم که با آن کار کنیم؛ کسی که کمک کند تکه‌ها را برداریم و بار دیگر کشوری منسجم و همسان ایجاد کنیم.

رئیس‌جمهوری آمریکا همزمان هشدار داد که ایالات متحده نباید بدون عبرت گرفتن از گذشته و اطمینان داشتن از اینکه کار تمام می‌شود، مشارکت نظامی بیشتری در سوریه داشته باشد. اوباما درباره عراق و افغانستان هم گفت: آمریکا زمان، تلاش و منابع بسیاری را با بهترین افراد اختصاص داد و به مردم افغانستان و عراق فرصتی را برای برقراری دموکراسی داد اما این روند هنوز هم دشوار است.

به‌رغم اینکه واشنگتن و مسکو اساسا بر روی گام‌های مورد نیاز برای حل هرج و مرج سوریه اختلاف‌نظر دارند، اوباما گفت که وی همچنان به همکاری با ولادیمیر پوتین ادامه می‌دهد چرا که به نفع هیچکسی نیست که سوریه محل جنگ نیابتی ایالات متحده و روسیه شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین ایده برخی افراد را که استراتژی بمباران داعش و حمایت از شورشیان میانه‌رو را ناکارآمد می‌دانند، به شدت به باد انتقاد گرفت.

انتهای پیام

کد N979410

وبگردی