آفتاب
رییس کل دادگستری فارس:

فاجعه منا مقدمه‌ای است برای سقوط آل‌سعود

فاجعه منا مقدمه‌ای است برای سقوط آل‌سعود

رئیس کل دادگستری استان فارس، فاجعه منا را مقدمه‌ای برای سقوط حکومت آل‌سعود ارزیابی و اضافه کرد: همه مسلمانان باید به پا خیزند تا زمینه سقوط این حکومت فراهم و اداره سرزمین وحی به اهلش سپرده شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‌منطقه فارس، علی القاصی، در همایش حقوقدانان استان فارس در شیراز، فاجعه منا را نتیجه بی‌تدبیری‌های حکام آل‌سعود دانست و گفت: آنان دست‌هایشان تا مفرق، آلوده به خون مسلمانان است.

وی با ابراز تأسف از برخورد حکومت آل سعود با این حادثه غم بار گفت: متاسفانه سعودی‌ها نه تنها حاضر به عذرخواهی از مسلمانان نشده‌اند بلکه در تحویل دادن اجساد نیز مشکلاتی را به وجود آورده و از تحویل پیکرهای مطهر جانباختگان حادثه طفره می‌رود.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس در این همایش که با موضوع بررسی و تحلیل ابعاد حقوقی، سیاسی و مذهبی جنایات گروه‌های تروریستی در کشورهای یمن، سوریه و عراق برگزار شد، گفت: متأسفانه شاهدیم که هر روز بر ابعاد و دامنه جنایات گروه‌های تروریستی افزوده می‌شود و هر روز شاهد کشتار دسته جمعی مردم بی‌گناه منطقه هستیم و در این میان سکوت مجامع بین‌المللی در مورد این گروه‌ها جای تاسف دارد.

وی با اشاره به وخامت اوضاع در یمن و در معرض گرسنگی و قحطی قرار گرفتن بیش از 15 میلیون یمنی گفت: در حالی که هر روز بر عمق جنایات این جنایتکاران تاریخ افزوده می‌شود دولت سعودی هیچ ابایی از نسل کشی و کشتار دسته جمعی زنان و کودکان مظلوم یمن ندارند و سکوت مجامع بین‌المللی مانند شورای امنیت نشان‌دهنده آن است که یا سردمداران این شورا با گروه‌های جنایت‌کار همراه هستند یا اگر اقدامی انجام دهند منافع آنان با خطر مواجه می‌شود.

رئیس شورای عالی بسیج حقوقدانان استان فارس با اشاره به اینکه پدیده تروریسم یک امر مبتلا به نظام بین‌الملل است، گفت: امروز شاهدیم که وضعیت نا به سامان ناشی از وقوع این پدیده علاوه بر خدشه‌دار شدن امنیت منطقه باعث آوارگی جمع کثیری از مسلمانان شده است.

القاصی با اشاره به اینکه این موضوع از نظر سیاسی و منطقه‌ای قابل بررسی است، تأکید کرد: سازمان ملل متحد و دیوان کیفری بین‌المللی باید با ورود به این جنایات، اجرای عدالت قضایی را بر منافع چند دولت مستکبر ترجیح بدهند و اگر می‌خواهند نظم بین‌المللی در جهان برقرار شود باید اجرای قانون را مورد توجه قرار داده و با مجازات آنها از تکرار این چنین اقداماتی جلوگیری کنند.

وی با یادآوری این که دیوان کیفری بین المللی که متشکل از 160 کشور جهان است به عنوان یک نهاد قضایی بین المللی مستقل در قبال این جنایات وظیفه رسیدگی دارد، افزود: آیا دادستان دیوان کیفری بین‌المللی مکلّف نیست که پرونده جنایات آل سعود و حکام ریاض را به این دیوان ارجاع دهد؟ آیا شورای امنیت وظیفه‌ای در قبال ارجاع پرونده در جنایات سران ریاض به این دادگاه ندارند؟

او اضافه کرد: یک عزم راسخ جهانی با ارائه راهبرد ویژه می‌تواند مسئله تروریسم را به پایان برساند اما متأسفانه در تحولات دهه‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری شاهدیم برخی دولت‌ها در منطقه با اقدامات مستقیم و غیر مستقیم در شکل‌گیری، حمایت و هدایت تروریسم ارتباط داشته و با اقدامات خود صلح منطقه و جهان را در معرض خطرقرار داده‌اند.

القاصی ریشه بسیاری از این تحولات را در فقدان حاکمیت عدالت در روابط بین‌الملل و رعایت حقوق ملت‌ها دانست و تاکید کرد: شناخت نظام هنجاری حاکم بر جوامع و مجموعه هنجارهای حقوق بین‌المللی از جمله ضروریاتی است که باید حقوقدانان کشورهای مسلمان با توجه به آن زمینه بحران زدایی از منطقه را فراهم کنند.

انتهای پیام

کد N978760

وبگردی