آفتاب
در شیراز برگزار شد؛

همایش تحلیل ابعاد جنایات گروه‌های تروریستی با حضور حقوقدانان

همایش تحلیل ابعاد جنایات گروه‌های تروریستی با حضور حقوقدانان

در گردهمایی حقوقدانان بسیجی استان فارس ابعاد جنایات ارتکابی گروه‌های تروریستی در کشورهای منطقه بررسی شد.

به گزارش گروه دریافت خبرخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، فرمانده ارشد حوزه بین‌الملل سپاه در همایش تحلیل ابعاد حقوقی، سیاسی و مذهبی جنایات ارتکابی گروه‌های تروریستی در کشورهای منطقه گفت: مهمترین دلیل جنگ به اهداف عالیه انقلاب اسلامی بر می‌گردد که همانا استکبارستیزی بود، به همین دلیل برای استکبار جهانی قابل درک نبود که نظامی مستقل بر روی پای خود اعلام موجودیت کند.

سردار پاسدار مجید حسینی افزود: با توجه به این موضوع بلافاصله توطئه‌ها آغاز شد و از شرق و غرب با علم کردن نوکری به نام صدام جنگ هشت ساله را بر ما تحمیل کردند.

وی با اشاره به ضعیف بودن پایه‌های دفاعی کشور در آن زمان بیان کرد: زمانی که جنگ به وقوع پیوست سیستم نظامی سروسامان مناسبی نداشت و این بعد از انقلاب امر طبیعی بود همچنین در آن زمان سپاه به طور کامل تشکیل نشده بود و از نیروهای مردمی خبری نبود.

فرمانده ارشد حوزه بین‌الملل سپاه با اشاره به خلاء دفاعی آن زمان بیان کرد: این خلاء دفاعی موجب تحریک دشمن شد و از فرصت استفاده کرد و بخشی از سرزمین را به تصرف خود در آورد.

حسینی با اشاره به اینکه هنوز سرسپردگان و نوکرانی از اجانب هستند که بخواهند به کشور دست‌اندازی کنند، افزود: هرچند تجربه جنگ هشت ساله وجود دارد و دشمن نمی‌تواند مشکلی به وجود آورد اما با وجود برخی از سران بی‌تجربه و کم عقلی که در برخی از حکومت‌ها مانند عربستان وجود دارد می‌طلبد که یک اقتدار نظامی همواره وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ما منتظر اشاره فرمانده کل قوا هستیم، بیان کرد: در شرایط مختلف اگرکسانی وجود داشته باشند که قصد تعرض به ارزش‌های انقلاب اسلامی و محیط جغرافیایی جمهوری اسلامی یا به کرامت انسانی مردم ما داشته باشند؛ آنها را سر جای خودشان می‌نشانیم.

این سردار سپاه با اشاره به اینکه جنگ با وجود اینکه خساراتی به همراه داشت برکاتی نیز داشت، افزود: جنگ مفاهیم دینی را برای ما مجسم کرد.

یک استاد حقوق دانشگاه شیراز نیز در این مراسم ابعاد حقوقی جنایات تروریست‌ها را بررسی و خاطرنشان کرد: این روزها واژه تکفیر بسیاراستفاده می شود، بحث تکفیر ریشه در اسلام دارد و به خوارج برمی‌گردد که از امام علی(ع) می‌خواستند توبه کنند.

فضل‌الله فروغی افزود: در حال حاضر گروه‌های تروریستی متحول شده‌اند و به عنوان تکفیری و سلفی از آنها یاد می‌شود.

وی با اشاره به عملیات‌های ترور و وحشت توسط این گروه‌ها بیان کرد: جرائم در حقوق داخلی و بین‌الملل به سه دسته تقسیم می‌شود برخی جرائم داخلی برخی جرائم به ظاهر داخلی و دارای جنبه بین‌المللی و برخی جرائم بین‌المللی است که در ابعاد حقوقی به سادگی شکل نمی‌گیرد و باید پروسه‌ای را طی کند.

فروغی با اشاره به اینکه قوانین بین المللی در خصوص جرایم سوم انجام نمی‌شود، افزود: جنایات بین‌المللی در دکترین بین‌المللی تصویب شده و در برخی از اساسنامه‌های کیفری بین‌المللی این جنایات تعریف شده که به عنوان نمونه می‌توان به نسل کشی، جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی اشاره کرد.

این استاد دانشگاه گفت: بسیاری از دستگاه‌ها اعلام کرده‌اند که اقدامات عربستان در یمن علیه بشریت است اما نهادهای حقوق بشری در جهان کاری نمی‌کنند و این مسئله جای سئوال دارد.

انتهای پیام

کد N978755

وبگردی