آفتاب

یک استاد حوزه علمیه: واقعه غدیر، جریانی غیرقابل انکار در بین همه ادیان است

یک استاد حوزه علمیه: واقعه غدیر، جریانی غیرقابل انکار در بین همه ادیان است

یک استاد حوزه علمیه گفت: واقعه غدیر، جریانی بدیهی و غیرقابل انکار در بین همه ادیان است؛ به‌طوری که تنها 110 سند از اهل تسنن برای این موضوع وجود دارد که خطبه غدیریه را به‌طور کامل و یا در همان قالب نقل کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم لواسانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، به مناسبت هجدهم ذی‌الحجه، عید غدیر خم، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: غدیرخم رخدادی است که بدون شک تمامی افراد حاضر در آن مکان و حتی غایبین آن را نقل می‌کنند و بسیار متواتر است و به همین دلیل از حالت تردید نسبت به آن خارج گردیده است.

وی ادامه داد: این یک واقعیت انکارناپذیر است که پیامبر(ص) در زمانیکه نه تنها مردم جزیره‌العرب بلکه همه مردمانی که در جاهلیت به سر می‌بردند با همه سختی که وجود داشت، بتوانند مردم را به سر منزل مقصود هدایت کنند که به همین دلیل، ایشان به دنبال یک زمان و مکان مناسب بودند که حداکثر جمعیت حضور داشته باشند تا بتوانند این موضوع را دریافت کنند.

لواسانی عنوان کرد: از زمانی‌که آن حضرت مامور رساندن این واقعه به امت شدند، مقدمه‌چینی‌های لازم را در آن سال‌ها در پیش گرفتند و به اطلاع مردمان شهر مدینه، حجاز و نجد رساندند و حتی افراد غیر مسلمان آن روزها نیز مانند یهود و مسیحیت و نیز کشورهایی که با حجاز در ارتباط بودند مانند شامات، سوریه، لبنان، فلسطین و... از آن آگاهی پیدا کردند و به سرعت نیز در کشورهای عراق، بابل و ایران سرایت کرد و هرکس با هر نوع اعتقاد به آن ایمان آوردند، چرا که موضوعی غیرقابل انکار بود.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: تنها مساله‌ای که در این بین وجود داشت این بود که چه‌ چیزی را بپذیرند و چه چیزی را نه؛ زیرا افرادی که پیرو پیامبر(ص) بودند نسبت به این جریان تردیدی نداشتند و افرادی که این مساله را قبول نکردند، اصل ماجرا را نتوانستند انکار کنند و معتقد بودند پیامبر(ص) تنها قصد داشتند محبت امیرالمومنین را در میان امت ترویج دهند که او و اهل‌بیت را دوست بدارند، بنابراین باید از او تبعیت کرد و نسبت به آن شکی نداشت.

وی تصریح کرد: این موضوع را همه امت‌ها و فرق نسبت به وقوع آن اعتقاد دارند، بنابراین اگر نبوت به نحوی صحیح بوده و اگر اصول دین مانند خداپرستی و نبوت را بپذیرند، پس این بیعت نیز صحیح است چرا که یک وصی باید باشد و او را متصدی همه امور قرار دهند اما وقتی اصل نبوت توسط عده‌ای پذیرفته نشد، این ولایت را تنها به معنای محبت نه در معنای ولی، سرپرست و اولویت داشتن تلقی نمودند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه این واقعه آنقدر خطیر است که پیامبر(ص) نتوانستند آن را انکار کنند اظهار کرد: حتی آیات قرآنی که برای پیامبر(ص) نازل شد، بر اهمیت این موضوع تاکید داشت که « ای رسول ما ابلاغ کن آنچه که از جانب پروردگار بر تو نازل شد، اگر آن را نگویی رسالت خود را انجام نداده‌ای» و با تمام شواهد و دلایل محکم مشخص می‌شود ولایت، جانشینی و ادامه برنامه تصدی امت، سرپرستی و رهبری امت است که این ولایت را رقم زد.

وی عنوان کرد: همچنین می‌توان به این نکته اشاره نمود که اصل ولایت برای پروردگار است و همه انبیا تا زمانی‌که ولی نمی‌شدند، عنوان نبی برای آن‌ها ذکر نمی‌شد، چرا که نبوت فرع بر ولایت است و هرکس هر مقدار از توحید درونش نقش می‌بندد واجد ولایت قرار می‌گیرد و تا زمانی‌که این مراحل را طی نکرده، نمی‌تواند دستگیر امت باشد و تا هر مقدار نبی به حق برسد و به سوی حق بازگردد می‌تواند این نقش را ایفا کند.

لواسانی اظهار کرد: اصل مطالب ولایت است و امام‌علی(ع) واجد ولایت بودند و در نزد شیعه بالاتر هستند و این حضرت با دلایل قرآنی حتی از تمام انبیا به غیر از پیامبر(ص) برتر بودند.

این استاد حوزه علمیه افزود: امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بر روی مسئله غدیر بسیار پافشاری کرده‌اند و دلایل محکمی بر این موضوع که جانشین بلافصل بعد از پیامبر(ص) امام‌علی(ع) هستند آورده‌اند.

لواسانی ادامه داد: امام صادق(ع) در این خصوص می‌فرمایند: «روزه در عید غدیر خم با روزه تمام عمر جهان برابر است، یعنی اگر انسانی همیشه زنده باشد و همه عمر را روزه بگیرد، ثواب او به اندازه ثواب روزه عید غدیر است»

وی گفت: از امام‌رضا(ع) نیز در کتاب اقبال‌الاعمال این ‌گونه نقل شده که می‌فرمایند: «هرکس در عید غدیر مومنی را اطعام کند گویا همه انبیا و صدیقین را اطعام کرده‌است.»، همچنین فرمودند: «کسانی که در روز عید غدیر مومنی را دیدار کند، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد می‌کند و قبرش را توسعه می‌دهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زیارت می‌کنند و او را به بهشت بشارت می‌دهند.»

این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: عید غدیر خم روز ترک گناهان کبیره، روز زیاده‌خواهی از خداوند، برطرف شدن غم و اندوه است و هرکس این ولایت را بپذیرد مانند کسی است که اطاعت خدا را کرده و کسانی که غفلت ورزیدند مانند کسانی هستند که ولایت امام را نپذیرفتند.

لواسانی گفت: بایستی این عید بزرگ را نه تنها در حرف بلکه در عمل بر دیگر اعیاد مقدم شماریم چرا که افضل‌الاعیاد است و ایران تنها کشوری است که پرچم دار ولایت است و بهتر است تمامی امور پسندیده‌ای که برای دیگر اعیاد درنظر گرفته می‌شود را در این سنت حسنه نیز اجرا و احیا کنیم.

انتهای پیام

کد N978549

وبگردی