آفتاب

ارائه طرحی به بهانه تقویت توافق هسته‌ای از سوی دموکرات‌های آمریکایی

ارائه طرحی به بهانه تقویت توافق هسته‌ای از سوی دموکرات‌های آمریکایی

جمعی از دموکرات‌های سنای آمریکا طرحی جدید را در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 رائه داده‌اند که به زعم آن‌ها موجب تقویت این توافق می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از پایگاه خبری هیل، در پی شکست کنگره برای رد توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که در ماه ژوییه در وین حاصل شد، تعدادی از دموکرات‌ها در سنای آمریکا در پی تصویب طرحی هستند که به گفته آنها در صورت تصویب موجب تقویت توافق هسته‌ای خواهد شد.

این طرح که با تلاش بن کاردین، سناتور دموکرات تهیه شده شامل همیاری و همکاری بیشتر با رژیم صهیونیستی، ملزم کردن دولت باراک اوباما رییس جمهور آمریکا به ارائه استراتژی منطقه‌ای و تسریع در فرایند اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در مواجهه با آنچه که واشنگتن فعالیت‌های تروریستی از سوی ایران می‌خواند، است.

علاوه بر سناتور کاردین سناتور چالز شومر از طراحان اصلی این طرح است که هر دو این سناتورها موضع مخالف در قبال توافق هسته‌ای اخیر با ایران داشته‌اند. این طرح همچنین مورد حمایت سناتورها میشل بنت ، کوری بوکر، ریچارد بلومنتال، کریس کونس، مارک وارنر و ران وایدن است که همگی از حامیان اوباما درخصوص توافق هسته‌ای بوده‌اند.

سناتورهای دموکرات این استدلال را مطرح کرده‌اند که طرح آنها برخلاف طرح جمهوری‌خواهان که دست اوباما را در توافق با ایران می‌بست، قصد ندارد توافق هسته‌ای را به شکست بکشاند. سناتور بلومنتال در این باره گفت که این طرح با این هدف ارائه شده که توافق با ایران را تقویت کند نه اینکه بخواهد منجر به شکست آن شود.

سناتور کاردین که از طراحان اصلی این طرح است درباره عکس‌العمل احتمالی دولت اوباما به آن گفت که رایزنی‌های مثبت و سازنده‌ای با دولتی‌ها داشته است اما نمی تواند از طرف آنها سخن بگوید.

وی با اشاره به اینکه سناتور‌های دموکرات راه دشواری برای تصویب این طرح در پیش دارند خاطرنشان کرد: هیچ‌کدام از جمهوری‌خواهان در سنا این طرح را امضا نکرده‌اند. وی درباره زمان بررسی این طرح در کمیته روابط خارجی سنا گفت که هنوز در پی جلب حمایت‌های بیشتری از این طرح هستیم و احتمالا نیاز به مذاکره با باب کورکر سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته سیاست خارجی سنا داریم، اما این مذاکره احتمالا به این زودی اتفاق نخواهد افتاد .

انتهای پیام

کد N978460

وبگردی