آفتاب

مراقب این بیماری شتری باشید

مراقب این بیماری شتری باشید

کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان ایلام توصیه کرد از روبوسی با حجاج خودداری شود چون یکی از راه‌های انتقال ویروس کرونا ارتباط مستقیم است و حجاجی که علائم کرونا را در خود می‌بینند باید هر چه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنند.

«علی جلیلیان» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی ایلام، Mers را ویروسی از خانواده کرونا ویروس برشمرد و اظهار کرد: این ویروسی مخفف سندرم تنفسی خاورمیانه است که خاستگاه آن کشور عربستان بوده و بیشتر از طریق حجاج به کشورهای حاشیه‌ایی و خاورمیانه منتقل شده است.

وی با بیان این‌که معمولاً شتر و خفاش مخزن اصلی این ویروس هستند، ادامه داد: تب و عوارض تنفسی شدید علائم بارز بیماری کرونا است که علاوه‌بر آنها نیز به‌صورت خفیف عوارض گوارشی نیز به‌دنبال دارد و بیماری آن بین 2 تا 14 روز خود را نشان می‌دهد.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان ایلام گفت: ویروس کرونا از طریق تماس مستقیم ، تماس با وسایل فرد بیمار، ترشحات آلوده بدن شتر مانند ادرار، بزاق و لبنیات خصوصاً شیر شتر منتقل می‌شود.

این کارشناس ادامه داد: قرار گرفتن در مقابل عطسه فرد بیمار موجب ابتلا به بیماری می‌شود.

وی جنسیت غالب مبتلایان به کرونا را مردان دانست و گفت: هر گروه سنی در معرض ابتلا به این بیماری است اما در بین افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ایی مثل دیابت بوده یا دچار ضعف ایمنی بدن هستند درصد مرگ و میر بالاتر است.

جلیلیان تصریح کرد: طبق آخرین آمار در جهان تعداد 1597 نفر مبتلا به بیماری کرونا شده‌اند که 610 نفر آنها فوت شده است که بیشترین آمار مربوط به کشور عربستان با 1242 ابتلا و 528 نفر فوت شده است و بعد از عربستان، کشورهای امارت، قطر و اردن بیشترین آمار ابتلا و مرگ و میر را دارند.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر در خصوص مراحل پیشگیری از بیماری کرونا گفت: رعایت فاصله یک متری با فردی که علائم کرونا را دارد، پرهیز از روبوسی و دست دادن به حجاج، شست‌وشوی دست‌ها با صابون و استفاده از ماسک از راه‌حل‌های پیشگیری است که بهترین راه در صورت مشاهده علائم این است که حجاج در صورت مشاهده نشانه‌های ویروس کرونا در یک مکان مجزا نگهداری شود و در صورت مشاهده عوارض به مراکز درمانی مراجعه کرده و به توصیه‌های پزشکی توجه کنند.

انتهای پیام

کد N978261

وبگردی