آفتاب
گزارشی از عقب‌نشینی آل سعود موذی؛

رفتاری که بایک هشدار تغییر کرد/«دشمنی‌ها با ملاحظه‌کاری کم نمی‌شود»

رفتاری که بایک هشدار تغییر کرد/«دشمنی‌ها با ملاحظه‌کاری کم نمی‌شود»

اگر هشدارهای قاطع رهبر معظم انقلاب به حکام سعودی نبود و تنها به پیگیری‌های مرسوم دیپلماتیک بسنده می‌شد، هیچ عقب‌نشینی، تغییر لحن و همکاری‌ از سوی مقامات عربستانی با مسئولان ایرانی انجام نمی‌گرفت.

خبرگزاری مهر- سینا سنجری: رهبر معظم انقلاب روز گذشته در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) پس از کارشکنی‌های دولت عربستان سعودی در فراهم نمودن زمینه های رسیدگی بهتر به وضع حجاج ایرانی و از جمله ممانعت از انتقال اجساد حجاجی که در فاجعه منا جان باختند، طی هشداری جدی به حکام سعودی فرمودند: «مسئولان عربستان موذیگری می‌کنند اما اندک بي احترامي به حجاج ايراني و همچنين عمل نکردن دولت عربستان به وظايف خود در قبال بدنهای مطهر، موجب عکس‌العمل ايران خواهد شد»

ایشان با تاکيد بر اينکه عکس العمل ايران اسلامي خشن و سخت خواهد بود، خاطر نشان کردند: «در دوران هشت سال دفاع مقدس، قدرت هاي شرق و غرب و کشورهاي اطراف از يک عنصر خبيث و فاسد حمايت کردند اما سرانجام همه آنها سيلي خوردند و بر همين اساس، ايران را مي شناسند و اگر هم نمي شناسند، الان بشناسند. »

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به مسئولان سعودی تصریح کردند: «جمهوري اسلامي ايران تاکنون از خود خويشتن‌داري نشان داده و رعايت ادب اسلامي و حرمت برادري در دنیای اسلام را کرده است اما اين را بدانند که دست ايران، برتر از خيلي ها است و امکانات بيشتري هم دارد و اگر بخواهد در مقابل عناصر اذيت کننده و موذي عکس العمل نشان دهد، اوضاع آنها خوب نخواهد بود و در هیچ صحنه هماوردی حریف نخواهند شد».

اما تنها چند ساعت زمان نیاز بود تا نتیجه بخش بودن هشدار قاطعانه فرمانده معظم کل قوا خطاب به دولتمردان سعودی، مشخص شود. سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت دولت تدبیر و امید که با وساطت امیر کویت سرانجام خود را به سرزمین وحی رسانده، طی تماس تلفنی با بخش اخبار ساعت ۲۱ سیما گفت: «در جلسه‌ای سه ساعته با مقامات سعودی، همتایان عربستانی ما تسلیت پادشاه و هیئت وزیران عربستان را حضور مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، دولت و ملت ایران اعلام و از این مسئله ابراز تاسف و ناراحتی کردند».

قاضی زاده با بیان اینکه «هیچ ایرانی تاکنون در مکه دفن نشده و نخواهد شد» تاکید کرد: «مقامات عربستانی هیات‌هایی را مامور بررسی مساله کردند و به ما اطمینان خاطر دادند ایرانیانی که هویت شان شناسایی شده به جده و سپس به ایران منتقل می‌شوند».

حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزیر امورخارجه نیز در گفتگویی در همین رابطه گفت: «در پی دیدار وزرای بهداشت ایران و عربستان سعودی، مقامات ذی‌ربط این کشور از ساعت ۲ بامداد امروز با توجه بیشتری عملیات اجرایی انتقال جانباختگان را پیگیری می کنند».

محمدحسن قشقاوی معاون کنسولی وزارت امور خارجه هم که وزیر بهداشت را در سفر به عربستان همراهی می کند با بیان اینکه «مسئولان عربستان برای همکاری با ایران از بالا دستور برای‌شان آمده است» تصریح کرد: «پس از ملاقات دوم وزرای بهداشت ایران و عربستان ما احساس کردیم که کار اجرایی طرف سعودی و تعامل با ما شروع شده است به گونه‌ای که آن‌ها این اطمینان را دادند که هیچ جنازه‌ای بدون نظر طرف ایران و خانواده‌های آنان دفن نمی‌شود. »

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت نیز ظهر امروز با بیان اینکه «ادبیات و گفتمان مسئولین سعودی پس از بیانات دیروز رهبرمعظم انقلاب کاملا تغییرکرد»، گفت: «وزیر بهداشت عربستان از همتای ایرانی خود درخواست دیدار کرد. در این دیدار به دلیل اینکه از سایر کشورها برخی از اجساد در عربستان دفن شده بود تاکید کردیم که پیکر تمام جانباختگان ایرانی باید به کشورمان منتقل شود و تنها در صورت رضایت خانواده های آنها این اجساد در عربستان دفن می شود».

در همین حال آیت‌الله نوری همدانی از مراجع تقلید قم نیز بیانات قاطعانه رهبر معظم انقلاب درباره لزوم تکریم زائران ایرانی بیت‌الله الحرام را مورد تمجید قرار داد و تصریح کرد: «تا روز گذشته سعودی‌ها جواب صحیحی به ایران نمی‌دادند ولی بعد از سخنان رهبری دیدیم لحن جوابگویی حکومت عربستان تغییر کرده است».

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اگر هشدارهای قاطع رهبر معظم انقلاب، که حتی دشمنان نیز به صداقت در کلام و دقت در بیان ایشان اذعان دارند(تا آنجا که شب گذشته عطاالله مهاجرانی وزیر ارشاد فراری و به آغوش انگلیس پناه برده دولت اصلاحات هم در رسانه سلطنتی بی بی سی به آن اشاره نمود)، به حکام سعودی صورت نمی‌گرفت و همانند چند روز گذشته تنها به پیگیری‌های از راه دور دیپلماتیک و احضارهای چندباره کاردار عربستان در تهران بسنده می‌شد، هیچ عقب‌نشینی، تغییر لحن و همکاری‌ از سوی مقامات عربستانی با مسئولان ایرانی در مکه انجام نمی‌گرفت و معلوم نبود سرنوشت ابدان مطهر حجاج ایرانی چگونه می شد. 

از سوی دیگر مقام معظم رهبری صبح امروز(پنجشنبه) در دیدار با فرماندهان و مسئولان ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به لزوم موضع گیری و اقدام قاطع در مقابل دشمنان فرمودند: «تصور اینکه اگر فلان حرف را نزنیم یا فلان کار را نکنیم و ملاحظه دشمن را بکنیم، دشمنیها کم می شود، تصور نادرستی است. »

به نظر می رسد، از کنار هم قرار دادن مواضع دیروز و امروز حضرت آیت الله خامنه ای و سیر اتفاقات در مسیر تعامل با عربستان در روزهای اخیر، بتوان به مدل و شیوه صحیح احقاق حقوق ایرانیان و دست یافتن به منافع ملی در کنار حفظ اقتدار و اعتبار خصوصا در مواجه با زورگویان و تعدی گران به حقوق ملت بزرگ ایران دست یافت.

کد N978115

وبگردی