آفتاب

آیت‌الله سبحانی: کوتاهی آل‌سعود فاجعه منا را به‌بار آورد

آیت‌الله سبحانی: کوتاهی آل‌سعود فاجعه منا را به‌بار آورد

آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، در مراسم عمامه‌گذاری طلاب در قم گفت: کوتاهی رژیم آل سعود در برقراری امنیت جان باختن حجاج در منا را سبب شد، آنان به وظایف خود به درستی عمل نکردند و وقوع این فاجعه بزرگ و جریحه دار شدن قلب مسلمانان را رقم زدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، این مرجع تقلید روز پنجشنبه در مراسم جشن عمامه گذاری طلاب حوزه علمیه قم در سالن همایش‌های مدرسه علمیه دارالشفا با تبریک عید غدیر اظهار کرد: امسال در کنار این تبریک، از چشم دیگرمان برای جان باختگان منا اشک می‌ریزیم.

وی افزود: دولتی که باید امنیت حجاج را تامین کند و خود را خادم‌الحرمین می‌داند نسبت به این مساله بی تفاوت است و حتی خود متهم به دست داشتن در این فاجعه غم‌بار است، به همین جهت به درگاه خداوند دعا می‌کنیم که شر این رژیم به ظاهر مسلمان را از سر مسلمانان بردارد.

استاد درس خارج حوزه با اشاره به لحن آیه تبلیغ، گفت: لحن آیه بسیار تند است و این دلالت بر اهمیت موضوع ولایت و جانشینی دارد که خداوند می‌گوید اگر این را نگویی، 23 سال زحمتت بی فایده است.

وی اظهار کرد: دومین چیزی که از آیه برداشت می‌شود خطر ابلاغ این امر مهم برای پیامبر(ص) است که خداوند به پیامبر تضمین می‌دهد که تو را از شر مردم در امان می‌دارم و خود این خطر حکایت از این دارد که این مسأله، موضوع پیش پا افتاده‌ای نبوده و مساله حکومت و جانشینی پیامبر (ص) موضوعی بسیار مهم و اساسی است.

سبحانی خاطرنشان کرد: نکته دیگری از غدیر که مناسب با عمل امروز عمامه گذاری ما است این است که پیامبر(ص) بعد از اتمام خطبه غدیر پایین آمد و عمامه ای بر روی سر حضرت علی (ع) گذاشت و این عمل ما هم ترسیم کننده همان عمل است.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) با گذاشتن عمامه بر روی سر حضرت علی(ع) در حقیقت او را به عنوان رهبر جامعه انتخاب کرد، افزود: طلبه‌ها هم وقتی عمامه به‌سر می‌گذارند به عنوان هدایت‌گر جامعه هستند و باید با عمل و زبان خود مردم را به اسلام دعوت کنند.

انتهای پیام

کد N977895

وبگردی