آفتاب
رهبر «حرکت توحید اسلامی لبنان» در گفت و گو با مهر:

امروز روز عزای جهان اسلام است/ خون حجاج نباید به هدر رود

امروز روز عزای جهان اسلام است/ خون حجاج نباید به هدر رود

رهبر حرکت توحید اسلامی لبنان گفت: «جهان اسلام به واسطه فاجعه منا در سوگ و ماتم به سر می برد و امروز، روز عزای جهان اسلام است.»

«بلال شعبان» در حاشیه مراسم بزرگداشت شهدای فاجعه منا در بیروت در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: «وقوع فاجعه منا جای بسی تاسف دارد. امروز صحیح و سالم بازگشتن حجاج بیت الله الحرام از مکه و مدینه به موضوعی غیر عادی تبدیل شده و گویا اگر کسی سالم از مراسم حج باز گردد کار فوق العاده ای صورت گرفته است. به راستی ناتوانی در تامین امنیت حجاج چه معنا و مفهومی دارد؟ چرا این وضعیت رخ داده است؟»

وی افزود: «حرمت حجاج بیت الله الحرام نیز دقیقا به مانند حرمت خانه کعبه بالاست و حفظ سلامتی و صحت آنها بر عهده برگزار کنندگان مناسک حج است. با این حال در عمل شاهد هستیم که چنین چیزی صورت نمی گیرد و حرمت آنان به راحتی شکسته می شود در حالی که حرمت و کرامت ذاتی حجاج اصالت و موضوعیت دارد.»

بلال شعبان در خصوص برخورد سلبی و توهین آمیز ماموران سعودی با حجاج تاکید کرد: «در اینجا موضوعات سیاسی و عقاید شخصی زوار کمترین اهمیتی ندارد زیرا هر کسی حول خانه کعبه طواف کند به واسطه حضور در آن مکان مقدس، خود نیز مقدس می شود.»

این شخصیت مذهبی ـ سیاسی لبنانی در پایان گفت: «حفظ جان مسلمانان از بدیهی ترین موضوعاتی است که در دین اسلام نسبت به آن تاکید شده است چه رسد مسلمانی که حول خانه کعبه طواف کرده و در مناسک حج حضور پیدا کرده باشد. بر این اساس جهان اسلام باید تا روشن شدن کامل موضوع پیگیر مسئله باشند و نگذارند خون حجاج هدر رود.»

لازم به ذکر است که مراسم بزرگداشت شهدای فاجعه منا از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت و در مجتمع فرهنگی امام شمس الدین در منطقه ضاحیه برگزار شد. در این مراسم شمار زیادی از شخصیت های سیاسی و مذهبی و فرهنگی در لبنان حضور داشتند.

کد N977786

وبگردی