آفتاب
در نشست مجمع عمومی سازمان ملل؛

ظریف: زمان اتخاذ رویکردی جدید برای خلع سلاح هسته‌ای فرا رسیده است

ظریف: زمان اتخاذ رویکردی جدید برای خلع سلاح هسته‌ای فرا رسیده است

وزیر امور خارجه گفت: اکنون زمان اتخاذ یک رویکرد جدید و جامع برای تحقق خلع‌ سلاح هسته‌ای از طریق شروع مذاکرات روی یک کنوانسیون جامع هسته‌ای فرا رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در نشست روز چهارشنبه مجمع عمومی سازمان ملل به‌ مناسبت بزرگداشت روز بین‌المللی امحای سلاح‌های هسته‌ای به‌نمایندگی از ۱۲۰ کشور عضو جنبش عدم‌تعهد سخنرانی کرد.

وی گفت: جای بسی تأسف است که کشورهای هسته‌ای به‌جای پایبندی به تعهدات حقوقی بین‌المللی برای امحای سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی‌، به تقویت زرادخانه هسته‌ای مشغول هستند.

ظریف با اشاره به اثرات فاجعه‌بار استفاده از سلاح هسته‌ای، هرگونه استفاده‌ای از این سلاح‌ها را جنایت علیه بشریت دانست و اظهار کرد: جامعه بین‌المللی دیرزمانی است که برای تحقق خلع سلاح هسته‌ای به انتظار نشسته است.

وی ضمن برشمردن کاستی‌های روش گام به گام و تدریجی برای عاری سازی جهان از سلاح‌های هسته‌ای گفت: طی سال‌های اخیر محدودیت‌ها و ناکارآمدی روش‌های تدریجی بیش از پیش نمودار شده و اکنون زمان اتخاذ یک رویکرد جدید و جامع برای تحقق خلع‌سلاح هسته‌ای از طریق شروع مذاکرات روی یک کنوانسیون جامع هسته‌ای فرا رسیده است.

در ابتدای این جلسه دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی خود از ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای نام‌گذاری این روز به‌عنوان روز بین‌المللی نابودی سلاح هسته‌ای تشکر کرد.

دو سال قبل رئیس جمهوری کشورمان از طرف جنبش عدم‌تعهد پیشنهاد کرد که ۲۶ سپتامبر به‌عنوان روز بین المللی امحای سلاح‌های هسته‌ای نام‌گذاری شود.

این پیشنهاد در همان سال طی قطعنامه‌ای به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید. کشورهای هسته‌ای به‌جز چین با این قطعنامه مخالفت کردند.

روز جهانی محو سلاح‌‌های هسته‌ای فرصتی برای آگاه سازی افکار عمومی در مورد خطرات و تهدیدات این سلاح‌ها و ضرورت و اهمیت تحقق این هدف در جهت دستیابی به صلح و امنیت بین‌المللی به‌شمار می‌رود.

برخی کشورهای هسته‌ای از جمله انگلستان و آمریکا در این جلسه حضور نداشتند و دیگر کشورهای هسته‌ای نیز حضوری کمرنگ و غیرفعال داشتند.

کد N977584

وبگردی