آفتاب

همکاری ایران و اتحادیه جهانی بهره‌برداران نیروگاه‌های اتمی چهارساله شد

همکاری ایران و اتحادیه جهانی بهره‌برداران نیروگاه‌های اتمی چهارساله شد

اتحادیه جهانی بهره‌برداران نیروگاه‌های اتمی (WANO) برای چهارمین سال پیاپی از 23 مهرماه به همکاری و ارزیابی شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اتحادیه جهانی بهره‌برداران نیروگاه‌های اتمی (WANO) در سال 1989 تشکیل شده و نقش آن کمک به افزایش و حداکثر کردن ایمنی و بهره‌برداری مطمئن نیروگاه‌های اتمی از طریق تبادل اطلاعات و تشویق و ترغیب اعضاء به همکاری بیشتر با ایجاد تماس‌های کاری و مقایسه نتایج کار، الگوبرداری و تبعیت از بهترین نمونه‌ها، تطبیق کارهای اعضا و تحقیقات است.

تجربه نشان داده که اگر از اتفاقات به وقوع پیوسته در زمینه هسته‌ای و نیروگاهی درس لازم گرفته شده باشد می‌توان از بسیاری اختلالات در کار نیروگاه از قبل پیشگیری کرد.

نیروگاه‌های اتمی از طریق "وانو" به گنجینه تجربه جهانی دست پیدا می‌کنند. عضویت در وانو می‌تواند از طریق یکی از مراکز منطقه‌ای چهارگانه آتلانتا، پاریس، توکیو و مسکو صورت پذیرد. به منظور حصول اطمینان از بهره‌برداری ایمن و مطمئن نیروگاه اتمی بوشهر، شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران با تصویب مجلس شورای اسلامی در سال 1390 به عضویت اتحادیه جهانی بهره‌برداران نیروگاه‌های اتمی مرکز مسکو درآمد.

هدف و وظیفه در نظر گرفته شده در برنامه‌های وانو شامل تبادل اطلاعات بین اعضاء، مقایسه تجارب و فنون بهره‌برداری و آموزش بهتر کار کردن است.

وانو به سازمان‌های بهره‌بردار نیروگاه‌های اتمی دنیا این امکان را می‌دهد تا با استفاده از شبکه (Network WANO) پیام‌ها و اطلاعات خود را درباره‌ حوادث اتفاق افتاده و تجارب خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند.

از این رو فعالیت‌های وانو بر مبنای چهار برنامه اصلی پایه‌گذاری شده است: تبادل تجارب بهره‌برداری، بازرسی‌های مشترک، پیشرفت‌های فنی و حرفه‌ای و پیشتیبانی فنی.

تعاملات ایران با اتحادیه جهانی بهره‌برداران (وانو)

در راستای گسترش همکاری با وانو مرکز مسکو، برنامه‌ریزی برای اجرای ارزیابی همتایی (WANO Peer Review) در سطح شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران برای سال 1394 انجام شده که اقدامات مقدماتی آن با تشکیل کمیته‌ای تحت عنوان کمیته آمادگی جهت ارزیابی وانو از سال 1392 آغاز و در دست پیگیری است.

بنا بر گزارش روابط عمومی شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی کشورمان، نیروگاه اتمی بوشهر دارای تعاملاتی با وانو مرکز مسکو است. مدیریت نیروگاه اتمی بوشهر و هیات مدیره وانو در سال گذشته (1393) تصمیمات جدیدی در جهت گسترش فعالیت‌های وانو و همکاری نزدیک‌تر و ارتقای سطح فعالیت‌ها اتخاذ کردند که از آن جمله تشکیل دفتر نمایندگی وانو در نیروگاه و پس از آن تجهیز و حمایت دفتر نمایندگی است. هم‌چنین در حوزه فعالیت‌های وانو برخی فعالیت‌های جدید نیز در برنامه‌های نیروگاه افزوده شده است.

علاوه بر این، برنامه تعاملات وانو و نیروگاه با پیش‌بینی فعالیت‌های اصلی دو جانبه آتی در سال 2015 و 2016 تهیه و تایید شده است.

برنامه‌های اجرا شده با وانو در سال 2013

با توجه به این‌که نیروگاه اتمی بوشهر در سال 1390 مورد ارزیابی وانو قرار گرفته، در سال 1392 برنامه پیگیری ارزیابی همتایی وانو در آن برگزار شده است که فعالیت‌های زیر در قالب پشتیبانی فنی صورت پذیرفته است.

دو همایش پشیتیبانی فنی ذیل توسط وانو در نیروگاه در سال 2013 برگزار شد که در این چارچوب روش‌های کاهش خطای انسانی و کنترل نفوذ‌ناپذیری غلاف سوخت در آن بررسی شد.

چهار همایش پشتیبانی فنی توسط وانو در سال 2014 برنامه‌ریزی و اجرا شد که در آنها تعمیرات با رویکر بهینه‌سازی برنامه‌ریزی و سازماندهی تعمیرات و ایمنی پرتویی حفاظت کارکنان هنگام انجام فعالیت‌های کنترلی صورت گرفت.

هم‌چنین بازدید الگوبرداری در حوزه Work Management از یکی از نیروگاه‌های هسته‌ای و بر اساس نتایج ارزیابی همتایی سال 2013 برای سال 2015 برنامه‌ریزی شده و در حال اجرا است.

تجارب بهره‌برداری

کاربرد و استفاده تجارب بهره‌برداری با استفاده از اطلاعات و مدارک وانو از ابتدای سال 2014 اطلاعات شاخص‌های عملکردی نیروگاه به صورت فصلی محاسبه و به وانو ارسال شده است. اطلاعات سایر نیروگاه‌ها و اطلاعات تجمیع شده توسط گروه کارشناسی وانو نیز در اختیار کارشناسان این نیروگاه قرار گرفته است.

ارزیابی وانو از شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی از 23 مهرماه به مدت 10 روز انجام می‌شود

به منظور آمادگی شرکت تولید و توسعه و تهیه مقدمات اجرای برنامه ارزیابی وانو در سال 2015 از شرکت در حوزه‌های رهبری، قوانین و مقررات، بازرسی و نظارت، نظارت مستقل، پشتیبانی فنی، منابع انسانی و ارتباطات فعالیت‌هایی مشخص در سال 1393 برنامه‌ریزی و اجرا شد.

ارزیابی وانو از شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی به مدت 10 روز از 23 مهرماه سال جاری آغاز خواهد شد.

انتهای پیام

کد N977357

وبگردی